Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blir otroligt ledsen av era svar. Det här handlar om en ung häst som har haft det otroligt tufft i livet innan , hon har blivit psykiskt och fysiskt vanvårdad. Så nej, jag tänker inte stressa fram något för att ni tycker det. Och nej, jag tänker inte tvinga på henne någon annan ryttare, det här är en ensamhäst utav dess like.
Otroligt dumma o onödiga svar av er.
Jag har ett misshandelsfall så har viss erfarenhet av det. Det jag lärt mig är att såna hästar måste ha en ledare de respekterar till 100% (nja, hur nära man nu kommer...). Annars blir det kaiko I huvudet och de faller tillbaka I gamla mönster. Så även om din hast nog gillar dig är det inte säkert att hon ser dig som en tillräckligt 'mäktig' ledare. Därför är det bra att ta hjälp. Det gjorde jag - av folk som sett hundratals problemhästar. Själv är jag amatör och har hanterat en handful. Det är skillnad. En annan fördel med att ta hjälp av en erfaren är att man lättare kan lista ut om problemen har en fysis orsak.För att göra en lång historia kort...:
Sommaren 2014 köpte jag min prinsessa, då var hon 3 år , inkörd och påstådd sutten på. Dåligt hanterad och uppfostrad.
Eftersom fd ägaren berättade för mig att hon ridit henne utan problem, så hoppade jag upp. Vi skrittade en stund i paddocken, nästa gång skrittade vi ut i skogen. MEN, tredje gången så hann jag bara upp innan hon reste sig , backade , småbockade och kickade. Hade i samma veva fått veta att jag var gravid med fjärde barnet, hoppade därför av och tänkte det inte var värt att riskera något. Under tiden jag är gravid så får jag veta att hon blivit otroligt illa behandlad av fd ägaren. Hon har svårt att lita på människor, och tror att hon ska få stryk. Samtidigt får jag veta att hästen aldrig ens är sutten på..
Jag börjar om med tillitsövningar och ledarskapsträning. Vi tömkör utan problem. Nu har tid gått och hittills har vi tränat massor , hon litar på mig. Vi gör alla övningar med klicker, hon älskar det. Vi har tränat massor med sadel då det var hennes stora problem förut, hon blev otroligt nervös av den men nu går det jättebra . Förra veckan ställde jag henne vid uppsittningspallen som vi tränat, och jag hoppade upp. Hon stod stilla, väntade på klicket och belöning för att veta att hon gjort rätt. Hoppade av och gjorde om uppsittningen några gånger , utan problem. (Har givetvis hängt på henne innan jag hoppade upp)
Nu till problemet... det räcker med att hon tar 2 steg framåt, så blir hon tjurig, skriker (typiskt sto som skriker), sparkar och småbockar. När jag hoppat av är hon nöjd, igen..
Hur hade ni gått vidare med detta? Hon är inte hästen man rappar till med spöet för minsta lilla heller, hon litar på mig och vill inte att hon tappar förtroendet som hon gjort för så många människor förut..
Kan beteendet ha å göra med den gången då jag red och hon gjorde likadant , att jag hoppade av den gången?
Nu sökte jag endast TIPS , inte påhopp. Det är inte den första häst jag rider in då jag är utbildad inom häst och även jobbat många år. Utan detta är en väldigt speciell häst och därför sökte jag TIPS från såna som kanske har haft liknade problem, det är bara det jag vill ha tips på , inget annat tack å hej
Fast du kan inte styra tråden så, det funkar liksom inte.Så kommentera endast om du varit i en liknande situation och har tips. Allt annat är ointressant.
Här vill TS ha tips vad TS kan göra - att man kan lämna bort sin häst kan väl TS räkna ut själv - så det blir mer konstruktivt att ge tips på vad TS kan pröva själv om TS vill, tycker jag.
Barbacka funkar inte ännu då hon är otroligt känslig för rörelser. Vi har tränat såå länge på att hon ska acceptera när min tå nuddar hennes mage när jag ska hoppa upp. Tidigare har hon blivit sur över det.
Jag menar helt enkelt att det lätt blir tjatigt när man i svar efter svar påpekar att TS bör lämna hästen till någon annan.Men, hur ska vi veta vad hon kan räkna ut sj'älv och inte. Det blir ju väldigt svårt att ge tips om TS först ska rabbla upp allt som är självklart men å andra sidan verkar det nödvändigt om man inte vill ha tips man redan räknat ut.
Konstigt blir det ju då.
...
Jag menar helt enkelt att det lätt blir tjatigt när man i svar efter svar påpekar att TS bör lämna hästen till någon annan.
För att göra en lång historia kort...:
Sommaren 2014 köpte jag min prinsessa, då var hon 3 år , inkörd och påstådd sutten på. Dåligt hanterad och uppfostrad.
Eftersom fd ägaren berättade för mig att hon ridit henne utan problem, så hoppade jag upp. Vi skrittade en stund i paddocken, nästa gång skrittade vi ut i skogen. MEN, tredje gången så hann jag bara upp innan hon reste sig , backade , småbockade och kickade. Hade i samma veva fått veta att jag var gravid med fjärde barnet, hoppade därför av och tänkte det inte var värt att riskera något. Under tiden jag är gravid så får jag veta att hon blivit otroligt illa behandlad av fd ägaren. Hon har svårt att lita på människor, och tror att hon ska få stryk. Samtidigt får jag veta att hästen aldrig ens är sutten på..
Jag börjar om med tillitsövningar och ledarskapsträning. Vi tömkör utan problem. Nu har tid gått och hittills har vi tränat massor , hon litar på mig. Vi gör alla övningar med klicker, hon älskar det. Vi har tränat massor med sadel då det var hennes stora problem förut, hon blev otroligt nervös av den men nu går det jättebra . Förra veckan ställde jag henne vid uppsittningspallen som vi tränat, och jag hoppade upp. Hon stod stilla, väntade på klicket och belöning för att veta att hon gjort rätt. Hoppade av och gjorde om uppsittningen några gånger , utan problem. (Har givetvis hängt på henne innan jag hoppade upp)
Nu till problemet... det räcker med att hon tar 2 steg framåt, så blir hon tjurig, skriker (typiskt sto som skriker), sparkar och småbockar. När jag hoppat av är hon nöjd, igen..
Hur hade ni gått vidare med detta? Hon är inte hästen man rappar till med spöet för minsta lilla heller, hon litar på mig och vill inte att hon tappar förtroendet som hon gjort för så många människor förut..
Kan beteendet ha å göra med den gången då jag red och hon gjorde likadant , att jag hoppade av den gången?
Här kan ju det enkla svaret vara att man kanske inte tror sig kunna sitta kvar oavsett. Personligen är jag nog en sån som skulle flyga av rätt lätt om kamelen började stöka.@vanerud Vad händer om du inte sitter av? Om du bara sitter kvar tills hon slutar?
Du har ju lärt henne att det är bra att du sitter av.