Under halm

fejt

Trådstartare
På fredag kommer äntligen mitt efterlängtade vetehalm efter ett år med spån vilket jag absolut inte trivts med. Dock har jag aldrig riktigt lyckats med halmbädd. Den sätter sig inte riktigt och den så kallade bädden blir blöt. Enorma mängder halm har gått åt och en hel del stalosan. Jag tycker att jag gjort enligt konsten alla regler men något gör jag uppenbarligen galet för det vill sig inte. Hur som helst, jag önskar inga råd kring hur man får till den perfekta halmbädden (jag har läst och läst och läst) utan undrar i stället hur torv alternativt halmpellets funkar som bädd? Är det lättare att få till än halmbädd?
Erfarenheter mottages tacksamt.

Den "riktiga"/"ursprungliga" permanentbädden läggs ju med halm. Kakor underst och löst ovanpå, men det är ju säkert inget nytt för dig. Jag tycket att det har funkat bra med torv eller spån i botten och halm ovanpå. Borde ju funka med halm- spånpellets också. Först får en lägga in torven/spånet så det blir tilltrampat och efter några dagar eller så lägges halm ovanpå. Du mockar sedan gödseln samt blöt halm och strör nytt varje dag. Har enligt mig blivit en torr och ren bädd som förenar det bästa från de olika strömedlen. Det går åt mindre halm eftersom bädden hålls mjuk av det understa skiktet, vilket minskar trycket på gödsestacken (ha, ha, autocorrektade ville ha det till " gödselattacken", fick spännande associationer...) och hästarna brukar uppskatta att ha halmen att pyssla med.

Bäst får jag det när jag "inte mockar" första tiden utan sprider ut och vänder ner bajset så det kan brinna ner bädden.

Haha @Tualma hela mitt liv känns ibland som en redig gödselattack (vi har eget avlopp som precis fått tummen ner av kommunen) + allt djurbajs som ska tas om hand på bästa sätt. Kan inte alla bara sluta äta..?

Sedan var jag lite övermodig i mitt skryt om att jag testat allt. Det där med kakorna har jag faktiskt inte provat. Jag har kört löst som jag trampat till. Gör det stor skillnad?

Haha @Tualma hela mitt liv känns ibland som en redig gödselattack (vi har eget avlopp som precis fått tummen ner av kommunen) + allt djurbajs som ska tas om hand på bästa sätt. Kan inte alla bara sluta äta..?

Sedan var jag lite övermodig i mitt skryt om att jag testat allt. Det där med kakorna har jag faktiskt inte provat. Jag har kört löst som jag trampat till. Gör det stor skillnad?
Gödselattack kanske inte är ett så dumt nyord då trots allt ;) Hoppas det ordnar sig med avlopp och gödselhantering.
Jag tror att det kan göra rätt stor skillnad med kakorna i botten. Då rinner urinen ner och kakorna ligger still och stabiliserar så att det inte det blöta rörs runt och blöter ner hela bädden. Om du har rundbal kan du rulla och lägga ut så stora sjok som möjligt (kalk eller liknande i botten). Sedan rejält med löshalm ovanpå.
Eller så testar du med annat strömedel i botten som sagt.

Jag har spånpellets i botten av min halmbädd - men ett fåtal gånger har bädden blivit för blöt, då har jag fyllt på med pellets eller lagt på ett par rejäla lager med halm - fick halm i stora fyrkantsbalar och de "kakorna" är perfekta att lägga ut som en "botten" och sen toppa med halm man "fluffat" upp. mängden halm känns ofta större när man fluffar upp den.

har du box eller lösdriftshall? om du har lösdriftshall så är ett annat tips är att försöka få hästarna att kissa utanför lösdriften - en "sandlåda" på utsidan brukar vara populär.

Halmkakor gör all skillnad i världen skulle jag vilja påstå! Mitt recept på fölbädd: 10 cm torv, 15-25 cm halmkakor, 30 cm halmfluff. Sen får man aldrig peta ner i kakorna eller under. Funkar alltid.

Jag tror vi generellt är lite för duktiga på att mocka när det gäller bädd. Alltså, att vi tar för mycket så att bädden inte får möjlighet att sätta sig. Jag gjorde praktik i gymnasiet på ett ställe som använde sig av årsbädd. Otroligt lättskött, ett helvete att ta ut och jag höll på att trilla baklänges när jag vid första besöket såg araber som var strax över 2 m i mkh ;)

Stort tack! Halmkakor och skygglappar vid mockning är det alltså. Nyfiken på att testa det där lagret torv under kakorna som @warg skriver om men jag tror det lutar åt att experimentera ännu ett år med ren halmbädd.

Stort tack! Halmkakor och skygglappar vid mockning är det alltså. Nyfiken på att testa det där lagret torv under kakorna som @warg skriver om men jag tror det lutar åt att experimentera ännu ett år med ren halmbädd.
Fördelen med torvlagret som jag ser det är att urinen tas om hand väldigt bra av torven. Halmkakorna blir alltså i princip bara ett "genomrinningslager". Med bara halm blir det ju urin i botten och halmen suger sämre än torv + att den inte neutraliserar ammoniak. Alltså behöver halmkakelagret vara ännu tjockare.

Jag strör alltid med kalk i botten av bädden - man borde väl kunna göra det även om man bara har halm för att neutralisera ammoniaken?

Jag har gett upp bädd helt och hållet. Undviker bara att ta bort kisset mer än en gång varannan vecka om hästarna inte gräver upp det dvs.
Har en grop i hästens box där all kiss samlas så där har jag spånpellets, så esten av boxen hålls någorlunda torr (blir inte blaskigt i alla fall) Går åt en småbal halm i veckan i snitt.
Har haft en traditionell halm bädd men hästen gräver bara upp den.. men hade då stallosan i botten, sen halm kakor, sen mer stallosam och sist halm fluff.
Till ponnsarna så gick det jätte bra med sån typ av bädd, men stor hästarna gräver bara upp allt hela tiden :meh:

Kalk är basiskt, ammoniak är basiskt - så det neutraliserar inte. Stalosan eller torv är svagt surt.
Aha då har man lärt sig något nytt idag, jag har alltid haft för mig att man har haft kalk för att det neutraliserar men nu läser jag att det bara binder ammoniaken. när man läser om det så låter ju stalosan mycket bättre. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har tidigare år använt spån och sedan torv till mina hästar men i år har grannen massor av halm och jag tänkte gödselstacken skulle...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 407
Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 538
Senast: moon
·
Hästvård Trots alla bäddtrådar som ligger ute nu har jag inte riktigt lyckats fatta hur man steg för steg skapar en bra halmbädd..:cool: Boxen är...
Svar
16
· Visningar
1 665
Senast: Barabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama