Moraliskt förkastligt är inte rätt ord, men i systemet vi alla är tvingade att delta i om vi inte har den sällsynta möjligheten att ställa oss helt utanför, så har jag svårt att förstå hur man står ut med att jobba i en position som förstärker systemet ytterligare.
Jag funkar bäst ihop med de som också helst vill slippa delta. Och vill man helst slippa delta, så är det oerhört osannolikt att man blivit befordrad gång på gång.
Jag förstår fortfarande inte. Den som står längst ner i hierarkin deltar ju fortfarande i systemet men har betydligt mindre möjlighet att påverka det i någon riktning än de som är högre upp i hierarkin och innehar chefsposition.
Jag kan ta min chef som exempel: Företaget jag jobbar på införde för några år sen en ny grej vi skulle göra inför våra medarbetarsamtal. En grej som många tyckte kändes olustig och lite obehaglig. Andra chefer sa åt sina anställda att de skulle göra det ändå och att det inte var så farligt som de trodde. Min chef tyckte att det var fel att inkludera den aspekten i förberedelsen inför medarbetarsamtalet och sa till sin chef att hen kommer säga åt sina anställda att de inte behöver göra det för att hen tycker att det är fel. Hen tog alltså "smällen" så att vi skulle slippa göra det.