Nej, enbart problematiskt är det ju verkligen inte med familjeföretag. Ett familjeföretag som jag konsultade åt för några år sedan är Sveriges äldsta fortfarande verksamma aktiebolag, tror familjen är på sjätte generationen och håller på att skola in den sjunde Jag tycker mig se att familjeföretag delvis värnar om andra värden än t.ex. börsbolag och det är verkligen inte negativt!jag tänker också på det. Uppväxt med föräldrar som drivit eget hela mitt liv gör kanske att jag är mindre främmande för att umgås privat med kollegor (vilket ju min chef är)?
När jag var i övre tonåren lät mina föräldrar mig göra/lärde mig väldigt enkel bokföring (att fixa underlagen för revisorn) och gav mig en liten lön för det vilket de tyckte var en bra möjlighet att ge mig lite mer pengar att röra mig med samtidigt som de blev av med en tråkuppgift, skolade mig i lönearbete och gav mig inblick i och kunskap att sköta enkel bokföring. Verkligen smart koncept. Tack päronen.
De hade ingen gräns mellan arbete och fritid och ville ha det så. Snackade fram nya uppdragsplaner över middagen osv. Sådant blir kanske komplicerat om olika personer har olika behov. Jag kan också se att omställningen till pensionär har varit väldigt tuff för min mamma då yrkesidentiteten varit så stor del av den totala identiteten (pappa dog yrkesverksam vid 84 års ålder). Men jag ser inte att deras dubbla relationer på något sätt varit dåligt för yrkesverksamheten, snarare tvärt om. Deras företag var dock så litet, bara dem, att där inte fanns någon chef. De var lika stora delägare, vilket kanske är lite unikt särskilt utanför familje- eller kompisföretag, för kanske snarare uppdelningen hade varit en ägare med minst 51%.
Om det bara skulle vara problematiskt skulle alla familje- och kompisföretag funka sämre än alla med policies och jag känner inte till något stöd för den tanken. Men att det blir annorlunda dynamik känns självklart.
Många inom hästbranschen är ju också antingen egenföretagare eller driver företag tillsammans i familjen eller som par och jag ser ju många sådana företag fungera väldigt bra. Där blir ju, precis som du säger, gränsen mellan arbete och fritid väldigt utsuddad och man har jobbet mer som en livsstil än "bara ett jobb".
Jag har också jobbat i ett företag där nästan alla anställda var aktieägare - vi blev alla erbjudna att köpa en aktiepost i samband med anställning - och jag tyckte nog det var den bästa anställningsformen jag haft. Man jobbade och fick lön "som vanligt" men jobbade också "åt sig själv" som aktieägare. Där blev det ju också lite utsuddad gräns mellan chef och underställda, i och med att vi alla var aktieägare och många av oss hade ungefär lika stora aktieposter. Jag gillade den "likheten", det gjorde oss mindre hierarkiska (vilket jag tycker är bra i ett företag där alla har likartad kompetens).