Ume B50 och B60

Nominous

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av dem??

Jag är på jakt efter nytt släp och mitt Thule som jag vill ha har jag väntat på i en månad nu att komma ut på blocket tex utan resultat.. :crazy: Börjar snegla lite på alternativ. Så det är dessa jag funderar på, årsmodell runt 06-08.

Främst B60 då. För och nackdelar? Hur är ventialtion, väghållning, barnsjukdomar?? Vanliga fel? Se upp med?

Annars är jag lite nyfiken på B50. Någon som har sådan? Har alltid gillat baklängesåkning men har bara erfarenhet av det i lastbil där mina hästar alltid åkt baklänges. Och alltid åkt bra. Men blir det skillnad i ett litet släp? Det som känns bökigt är ju att måsta lasta fram ifrån. Vad gör man om man har svårlastad häst? De kommer ju rysligt nära bilen. :crazy: Nu lastar ju min sig själv men man kan ju skaffa andra.

Sv: Ume B50 och B60

Jag har ett A50 som också är baklängessläp och jag är såååå nöjd! Hästarna åker så sjukt mycket bättre baklänges, iaf mina! Jag har inte upplevt några som helst problem med att lasta dom i fram, de har bara gått rätt på. Däremot är de mycket mer svårlastade i ett vanligt släp, vet inte om det blir mer klaustrofobiskt när de ser rakt in i släpet än när de ser in från sidan?
I baklängessläpet behöver jag inte ens ha öppet bakåt när de går in men det kan man ju ha på en svårlastad häst.

Jag är iaf helt såld på det här med baklängesåkning. Den ena hästen har jättesvårt att stå i vanliga släp men står helt blickstilla när hon åker baklänges!

De åker jättebra, men om man kör två hästar blir det väldigt trångt för häst nr två att gå in.

Jag är jättenöjd med mitt B60. Man får med sig all utrustning o dyl för en hel helg utan problem.

Jag skulle välja B50... Helt klart...

Jag gillar tanken med att de åker baklänges, sedan får man plats med en hel del packning bakom hästarna efter att de är lastade...

*svarar alla*

Men alltså blir det inte bökigt att man måste lasta allt efter att hästarna är lastade??

Jag är så lat så jag packar alltid transporten dagen innan jag åker på tävling, för ofta får jag lasta 05 på morgonen.. :devil: Fast å andra sidan så kör jag ju nästan alltid hästen ensam så man an ju lasta i ena spiltan.

Men en fundering jag har, det är hur ni upplever lastningen? Känns som det alltid är så trångt på tävling så jag vet inte hur jag ska få plats att kunna fälla ner lemmen och lasta fram? Nån jäkel trycker ju alltid in sig så jävla nära. :mad: och är man ensam då är man ju körd att backa bak ekipaget för att kunna lasta.

Men jag gillar helt klart baklängestänket jag med!!

Jag skulle nog försöka ställa något i vägen så man får extra space.. eller artigt be den som kör in bredvid att man behöver lasta i framifrån, tror inte att det är några problem, de flesta är ju ganska rädda om sina bilar och vill nog inte stå alltför nära.

Jag brukar packa allt i spiltan bredvid då jag åker själv med dom. Där tycker jag det ligger säkrast också under färd! Min är utrustad med sk. fölbox i ena delen och då är det "dörrar" istället för bommar både fram och bak på den sidan. Högersidan (sett som hästen står baklänges) har däremot dörr bakom hästen och bom framför hästen.

Senast ändrad:

Jag var med och hämtade en häst med ett släp som jag tror var ett B60 med några år på nacken. Jag var åksjuk hela vägen tills vi kom fram och kunde lasta en häst. Ägaren sa att det var vanligt att tomma Umesläp går instabilt. Ni andra som har sådana släp, stämmer det? Jag skulle nog i alla fall vilja provdra ett tomt släp innan jag köpte ett.

Jag skulle nog försöka ställa något i vägen så man får extra space.. eller artigt be den som kör in bredvid att man behöver lasta i framifrån, tror inte att det är några problem, de flesta är ju ganska rädda om sina bilar och vill nog inte stå alltför nära.

Jag brukar packa allt i spiltan bredvid då jag åker själv med dom. Där tycker jag det ligger säkrast också under färd! Min är utrustad med sk. fölbox i ena delen och då är det "dörrar" istället för bommar både fram och bak på den sidan. Högersidan (sett som hästen står baklänges) har däremot dörr bakom hästen och bom framför hästen.

Ja det är ju det där med lastningen som känns sådär. Nu har ju jag en snäll häst att lasta som kliver in själv men vad händer om man får en bråkig en? Eller om någon med bråkig häst ska åka med. Min bil står farligt nära då. :D

Jag var med och hämtade en häst med ett släp som jag tror var ett B60 med några år på nacken. Jag var åksjuk hela vägen tills vi kom fram och kunde lasta en häst. Ägaren sa att det var vanligt att tomma Umesläp går instabilt. Ni andra som har sådana släp, stämmer det? Jag skulle nog i alla fall vilja provdra ett tomt släp innan jag köpte ett.

jag upplever de flesta släp som lite ostabila när de går tomma. Så fort man lastat i dem så går de jättefint. Så jag vet inte. Mitt nuvarande är ju inge kul alls att köra tomt. Tur jag alltid har hästen i när jag kör :D För då går det som på räls. Supersmidigt och mjukt.

Nja, det tycker jag absolut inte. Vårt Boj ligger stabilt som en padda bakom, oavsett om det är last eller inte och oavsett vilken bil som drar. Så mycket balans vill jag nog ändå ha i hästsläpet.

Det handlar ju inte om något fjädervikts släp i tjänstevikt räknat (en del gallersläp studsar ju runt när de är tomma, just för att de är så lätta i sig själva).

Okej.. Alla Ume, boj, kylinge, och VV jag kört har vart lika vingliga utan häst. :) Den enda som inte blivit stabil med häst i är VV. Alla andra har gått jättefint sen.

Nja, det tycker jag absolut inte. Vårt Boj ligger stabilt som en padda bakom, oavsett om det är last eller inte och oavsett vilken bil som drar. Så mycket balans vill jag nog ändå ha i hästsläpet.

Det handlar ju inte om något fjädervikts släp i tjänstevikt räknat (en del gallersläp studsar ju runt när de är tomma, just för att de är så lätta i sig själva).

Jag har en -98 Traneboggie som ligger som ett strykjärn både tomt och med häst. Kan den samverkande boggien ume har, påverka att släpet känns mer instabilt tomt? Eller kanske det är kombinationen bil och släp.

Tror jag inte, vi hade ju en Westfalia med samverkande axlar. DET släpet var bekvämare att åka än i bilen och låg helt still bakom bilen.

Jag upplever inte heller någon större skillnad av att köra mitt eget släp tomt eller med last. Med det där Umesläp blev jag åksjuk även när jag körde...

Mitt Mustangsläp ligger oxå jätte stadigt oavsett tomt eller lastat. Men jag körde ett Läckösläp tomt för många år sedan och det vobblade jätte lätt.. Riktigt obehagligt faktiskt!!

Mitt Mustangsläp ligger oxå jätte stadigt oavsett tomt eller lastat. Men jag körde ett Läckösläp tomt för många år sedan och det vobblade jätte lätt.. Riktigt obehagligt faktiskt!!

Jag drog en VV-boggie tom på E4 norr om Uppsala. Denna väg är lite "vågig". Men det röck nåt så förbaskat i släpet att jag trodde bilen skulle gå av på mitten. Jag var nere i 60 km/h för att ens kunna köra vettigt. Det jag tänkte på nu i efterhand var att kanske axlarna eller fjädringen började bli dålig. Detta var ett lite äldre släp. Nu verkar kanske detta inte rimligt på nyare släp dock.

Nu kanske vi kapar TS tråd....:o

Enkelt, man säger till parkeringsvakten att man har fronturlastning och att den måste användas (Man behöver ju inte stå i hundra år och förklara att man har en vagn där hästarna åker baklänges, jadda jadda jadda) Så får de pacera en där man får tillräckligt med plats...

Sedan, om du har ett skåp är det ju bara att rulla på de efter lastningen är klar =)

Att lasta två hästar, ja det går ju helt klart =) http://youtu.be/x3ktx-Lmm0M

Med så extremt lättlastade hästar tror jag inte något i släpväg är svårt att ha ;)

Jag tror den smala rampen blir ett problem med en svårlastad kuse, och vinkeln känns också som ett störningsmoment om man har en som går hälften in och sedan backar ut snabbt. Men jag vet inte, bara spekulerar.

Jag brukar låna ett umesläp där hästarna åker baklänges, antagligen den nämnda då. Ena hästen är lättlastad och den andra är det inte.

Den som är lättlastad är ju inget direkt tal om. Första 2 gångerna var det ju lite "konstigt" och tog ett tag innan hon gick in och när hon gått in så backade hon helt enkelt ut, tills jag satte dit en kedja då :p

Den andra hästan tränade vi innan vi skulle åka så att hon skulle få in tänket. Första gången hon skulle gå in kastade hon sig bakåt när hon var helt inne så att säga så hon tog i väggen mot bilen och liksom kastade sig om så hon gick ut framlänges. Hon är ju lite tokig den pållan, hon har alldeles egna varianter på hur man gör saker och ting. Efter det bytte vi taktik och gick helt enkelt rakt igenom för att hon skulle få in tänket att i det här släpet går man rakt fram, hela tiden och sen gick det bättre.

Jag tycker att det är ett himla smidigt "åka själv-släp". Lätt att ha med att göra på alla sätt, aldrig krångel att lasta en snäll häst även om hästen i fråga inte vill skickas in och absolut något jag skulle kunna tänka mig att investera i så småningom. Svängen när de går in är inte så snäv då i alla fall jag brukar dra väggen åt sidan och ingången är bred. Normalt sett stannar ju hästar när det tar stopp bakom dem så släpägaren tycker faktiskt att det är ett betydligt bättre släp för svårlastade hästar än släp som är öppna bakåt. Nu har jag ju specialfall då båda mina gått ut även om det tagit stopp så det kan jag inte yttra mig om.

Jag har stått i två timmar i 0-gradigt regn och skånsk snålblåst med en häst som inte ville gå på ett B50. Hon la bara upp huvudet och stod. Jag upplevde det som betydligt bökigare än i ett vanligt släp. Hästen var van att åka i släpet, men hade ingen lust att åka hem.

Alltså jag har väl inga direkta funderingar på hur man ska få på hästarna. Min egen lär det nog inte vara några med då han lastar sig själv. Utan det jag funderar över är hur fasen går man till väga med BILEN om man har en svårlastad häst?? Känns ju som att den hamnar i skottradien.. Vore ju ingen höjdare med en fet spark i sidan på bilen.

Annars tror jag inte att det är några som helst problem med vinklar och så som vissa av er skriver. Hästar brukar ju vara som mest lättlastade på lastbilar och där går de ju nästan alltid rakt in i en vägg, man vänder upp dem och stänger igen väggen. Och det funkar ju. Så får de bara prova på en gång och utforska lite så bör de ju inte vara några problem?

Liknande trådar

Hästmänniskan Funderar på ett ume B50 släp. (sånt man lasta i framifrån och de åker baklänges) Släpet är ett 06 och bara kört häst i cirka 5 gånger...
Svar
1
· Visningar
1 787
Senast: Bollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V