Ulvlek - Unge Sherlock Holmes

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dentaku

Trådstartare
Ulvlek – Unge Sherlock Holmes


Det är i slutet av 1800-talet. John Watson har förflyttats till en pojkskola i London där han lär känna en excentrisk yngling vid namn Sherlock Holmes. På skolan bor också den vackra Elizabeth med sin lilla hund Uncas hos sin morbror, professor Flaxwatter. Han har tidigare varit lärare på skolan men nu gått i pension och får på nåder bo kvar i en vindsvåning. På skolan finns också professor Rathe, en karismatisk lärare och Sherlocks mentor i såväl intellektuella utmaningar som i fäktning. Men frågan är om Rathe verkligen är den han utger sig för att vara. Även Sherlock har motvilligt börjat hysa misstankar om sin förebild. Tillvaron på skolan förpestas av översittaren Dudley. Dudley njuter av att förstöra för andra och i synnerhet Sherlock, som han tycker särskilt illa om.

En serie oväntade självmord har drabbat London men Sherlock misstänker att det i själva verket rör sig om mord. Bevis tyder på att offren förgiftats av pilar från blåsrör och deras hemska hallucinationer drivit dem i döden. Spåren leder till en egyptisk dödskult, Rame Tep, och skrämmande nog verkar den nu ha siktet inställt på Flaxwatter. Även en av hans gamla vänner vid namn Chester Cragwitch ser ut att vara i fara. Sergeant Lestrade på Scotland Yard är dock inte särskilt intresserad av att befatta sig med de teorier som Sherlock och hans vänner lägger fram.


När Sherlock, Watson och Elizabeth hittar ett hemligt tempel får de en chockerande inblick i att Rame Teps motiv är mörkare än de någonsin kunnat ana och att kulten även står bakom flera unga kvinnors försvinnanden. Det som var en spännande detektivgåta förvandlas till dödligt allvar. Rame Tep måste avslöjas och stoppas, med eller utan polisens hjälp!


The game is afoot!
 
Deltagarlista

LL:

glömmer allt - Sir Arthur Conan Doyle (bestämmer över allt och svarar på frågor om regler och roller)
bollen__ - Doyle's trogna assistent (sköter bl a röstlistor och är en pålitlig alltiallo)
Dentaku - Berättare (sköter uppdateringar och DL)

Deltagare:

1. Koppen
2. cirkus
3. Snurrfian
4. Mirtai
5. Lobelia
6. Artline
7. Gabby_Ossi
8. LenaH
9. Habina
10. Lilltess
11. Mumorsan
12. Sedna
13. FiaM
14. Myrten
15. Hedinn
 
Regler


Röster

Alla röster måste vara fetade(exempel: Dentaku röstar på glömmerallt )motiverade och i tid(prick på klockslaget räknas) röster får ändras(i tid till deadline senast klockslaget)och ska även då fetas. Det är inte tillåtet att rösta på sig själv. Motiveringen till rösten måste finnas i röstinlägget för att rösten ska räknas.

Aktivitet
Alla deltagare bör rösta vara aktiva och komma med teorier/åsikter om andras teorier varje dag. Vid två missade röster eller allmänt bristande aktivitet kan deltagare åka ur leken(bedömningen görs av LL)


Hintförbud
Det är inte tillåtet att hinta. Som hint räknas att påstå sig ha en specifik roll(oavsett om det stämmer eller ej ) att skriva att du tror någon är ond eller god utan teorier. Grundregeln är att så länge det finns teorier så är det okej (att skriva att någon känns God/ond räknas inte som teori och om man tycker att någon är ond/god för att den spelar som den brukar när den är det vill jag ha konkreta exempel på vad som är likt för att inte räkna det som hint men är du osäker fråga LL innan du skriver.) LL bedömer vad som är hintar (Jag kommer sannolikt att granska särskilt sådana fall där ni faktiskt har extra info men tänk på att det räknas som hint oavsett om något stämmer eller ej. ).


Leken ska hållas i tråden
Bortsett från roller som får prata med varandra i leken ska allt snack hållas i lektråden och det är inte okej att teoria kring sådant som skrivits i andra trådar kopiera in pm eller dylikt.

Spöken
Spöken(deltagare som åkt ut) bör undvika att skriva i tråden för att inte påverka leken om detta ändå sker kan LL vidta åtgärder som påverkar den fortsatta leken (LL gör bedömning för om och i så fall hur spöksnacket ska kompenseras). Spöken bör heller inte diskutera leken i andra trådar förrän den är avslutad. Spöken som har haft roller där de får prata med någon utanför leken får fortsätta med detta som spöken. Spöken bör även undvika att gilla inlägg som rör leken.


När tar leken slut och vem vinner när?
Leken tar slut när alla Sektmedlemar(inlklusive Rathe) är döda eller när de är fler än de goda.

Goda vinner om något av detta gäller när leken är slut.

  • Alla sektmedlemmarna är döda, Sergeant Lestrade är död och Sherlock lever.
  • Alla sektmedlemmar och båda poliserna är döda.

Onda vinner om något av detta gäller när leken är slut

  • Sektmedlemmarna är fler än de goda, Rathe lever och Sergeant Lestrade är död.
  • Sektmedlemmarna är fler än de goda och båda poliserna är döda.

Poliserna vinner om något av detta gäller när leken är slut.

  • Sergeant Lestrade är vid liv
  • Sektmedlemmarna är fler än goda och Rathe är död och minst en polis är vid liv.
  • Alla sektmedlemmarna är döda och Sherlock är död och minst en polis är vid liv.


Utgå inte från att något gäller för att det brukar gälla, läs igenom och fråga om något är oklart.



Ta inte teorier/kritik mot era och röster mot er personligt det här är en lek som går ut på att rösta utvarandra och röster och teorier kan ha taktiska skäl för både onda, goda och poliser.
 
Goda roller

Sherlock Holmes – Natt-DL

Sherlock Holmes går sina egna vägar i livet och har ett gott hjärta även om han vid en första anblick kan framstå som arrogant. Han har kanske inte många vänner men de som lärt känna honom följer honom troget. Tyvärr har både hans rättframma, ibland på gränsen till ohyfsade sätt, och hans oförtrutna sökande efter lösningen på allehanda gåtor även skaffat honom en hel del fiender. Han beundrar intelligens, så han har av naturliga skäl inga höga tankar om Scotland Yards förmåga att lösa mer komplicerade brott. Alltså tar han sig an dem själv. Sherlock ser varje människa som ett mysterium att lösa – kanske inte känslomässigt, men intellektuellt. Hans förmåga att dra slutsatser överträffas bara av hans skarpsynthet.

Denna skicklighet i att se de minsta detaljer i tillvaron gör att han varje natt kommer att se en del av det som försiggår i kulisserna, exempelvis andra rollers val. Exakt vilken information som han får är dock okänt. Sherlock Holmes är Spion

John Watson – Natt-DL

John Watson kommer till pojkskolan och slumpen gör att han hamnar bredvid Sherlock Holmes som på en gång imponerar på(och i viss mån förargar) honom med sina detektivförmågor. Det dröjer dock inte länge förrän de två har blivit goda vänner och Watson finner sig motvilligt indragen i arbetet med att lösa mysterium. Watson har visserligen inte påbörjat sin planerade utbildning till läkare än men hans far är verksam inom yrket och det läkarlexikon Watson fått av honom är rejält nött efter många genomläsningar. Han har alltså en gedigen, om än enbart teoretisk medicinsk kunskap och hans godmodiga uppsyn kan beveka den mest hårdhjärtade.

Det gör att han varje natt kan skydda en deltagare oavsett om den blir Rame Teps måltavla eller om polisen bestämmer sig för att den ska kastas i finkan. John Watson är Ängel

Elizabeth – Dag-DL

Elizabeth är sannerligen en främmande fågel på pojkskolan! Hon gör allt för att hjälpa Sherlock och eftersom hon inte deltar i några lektioner så har hon möjlighet att utföra mycket nyttigt under dagarna. Hon kan även röra sig fritt både på skolområdet och i London och det gör att hon passar utmärkt för att leverera meddelanden och föremål vid behov.

Elizabeth får ett antal paket att dela ut under leken. Dessa paket kan exempelvis innehålla en sia, en extra röst eller ett beskydd och ska delas ut innan Dag-DL. Elizabeth är Brevbärare

Uncas – Natt-DL

Uncas är en liten terrier som tillhör Elizabeth och älskar sin matmor högt. Han följer ofta Elizabeth i hälarna men ibland tassar han iväg på egna äventyr och då kan han se och höra de mest spännande saker eftersom en liten hund har förmågan att passera obemärkt. Han må vara liten i storleken men i hans ringa kropp ryms ett stort hjärta och ett lika stort mod så om det verkligen kniper så tvekar han inte att försvara sina vänner.

Uncas kan vid två nätter i leken välja att sia någon. Han väljer själv vilka nätter men båda siorna kan inte göras samma natt. Om Sherlock försvinner från leken så är det i stället Uncas som får spioninfon men han får den bara varannan natt. Om Watson försvinner från leken tar Uncas över dennes roll som ängel men även här gäller att han kan bara skydda varannan natt. En övertagen förmåga kan användas redan vid första Natt-DL efter att Uncas fått den.
Om både Sherlock och Watson är borta kommer Uncas att omväxlande vara spion och ängel. Den förmåga han fick först kan han använda på en gång, d v s första Natt-DL efter att ursprungsrollen försvunnit, och fortsätter sedan att träda in varannan natt från det att han fick den. Förmåga nummer två gäller övriga nätter så fort även den rollen försvunnit. Uncas är Älva/Ättling

Rupert Flaxwatter

Tokig eller inte, därom tvistar såväl lärare på skolan som eleverna. Hans mackapärer som ska få honom att flyga men hittills bara lyckats med rejäla kraschlandningar talar inte till hans fördel. Saker tyder också på att Flaxwatter i sin ungdom hade någon form av affärer i Egypten och att hans mystiske vän Cragwitch var inblandad men så fort saken kommer på tal så blir den annars så talträngde professorn tyst som en mussla även om man ser att han är upprörd. Flaxwatter och Cragwitch verkar träffas och prata men ingen har tillåtelse att närvara vid deras samtal och inte heller om dessa samtal nämns ett ord efteråt.

Flaxwatter och Cragwitch känner till varandra och har tillåtelse att prata med varandra utanför leken. Rupert Flaxwatter är Tvilling


Chester Cragwitch

Cragwitch är en mystisk man som besöker Rupert Flaxwatter som bor i en villa i utkanten av London. Villan liknar ett fort eftersom Cragwitch fruktar för sitt liv om någon om någon oinbjuden skulle ta sig in. Har det något att göra med att han i sin ungdom gjorde någon slags affärer i Egypten? Han besöker i vart fall Flaxwatter sent om kvällarna för hemliga samtal.

Flaxwatter och Cragwitch känner till varandra och har tillåtelse att prata med varandra utanför leken. Chester Cragwitch är Tvilling


Londonbor

1800-talets London är ett myller: utfattiga tiggare och prostituerade samsas om gatorna med välbeställda affärsmän. Bybor
 
Senast ändrad:
Onda roller - 5 stycken totalt

Dudley – Natt-DL

Dudley är skolans översittare och han tar sin roll på största allvar. Han har ett gott öga till Elizabeth vilket gör att han tycker desto sämre om Sherlock. Därför gör han sitt bästa för att förstöra för honom, oavsett konsekvenserna. Han håller hela tiden koll på hur kan ställa till med problem.

Dudley har ett sattyg för sig per natt och han gör inte om samma två gånger. Kan förhäxa, sia, kika på spioninfon, trolla så att någon hindras att rösta på en specifik person(t.ex glömmerallt får inte röstat på Dentaku), eller skydda sig själv från att bli käkad. När han gjort alla dessa fiffel kan han börja återanvända dem och måste då göra alla ofog en andra gång innan han får hitta på samma för tredje gången. Väljer själv ordningen och de behöver inte vara samma i de olika omgångarna med fuffens. Dudley är ond utanför lyan; han känner inte till ulvarna även om han försöker hjälpa dem och de vet inte heller vem han är. Dudley är Ond fe

Professor Rathe - Dag-DL

Rathe är lärare på skolan och har ett gott öga till Sherlock, även om han ständigt påpekar att den unge mannen inte får låta känslorna ta överhanden. Han är intelligent, belevad, ser bra ut och är dessutom en skicklig fäktare men det är något med Rathe som inte stämmer. Pusselbitarna börjar falla på plats och bilden som framträder visar något mycket mörkt och kusligt... Men det är svårt att tro ont om sin mentor och idol och Rathe är mycket skicklig på att dölja sitt rätta jag.

Rathe har även en särskild förmåga – han röstar dolt. Han skriver en röst i tråden men skickar även en röst i pm till LL och det är rösten i detta pm som är den giltiga. Rösten som skrivs i tråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna! Rathe är överstepräst i Rame Tep och deltar naturligtvis i deras överläggningar. Rathe är Ulv som röstar dolt (Ulv i fårakläder)

Sektmedlemmar i Rame Tep - Natt-DL

Hängivna anhängare till den egyptiska dödskulten Rame Tep. De är beväpnade med blåsrör preparerade med giftpilar samt med khopesh; traditionella egyptiska svärd med böjd klinga. Rame Tep är rasande över att fem mumier av forntida egyptiska prinsessor förstörts då deras gravar vanhelgats och planerar att ersätta dem genom att offra fem nutida kvinnor.

Varje natt väljer de ut en deltagare som de skoningslöst attackerar och som tvingas lämna leken om den inte är skyddad. Eftersom alla i sekten rekryterats från samhällets bottenskikt så har de bra koll vad som händer i London och lyan får varje natt tillgång till lite av spioninfon. Rame Teps medlemmar är Ulvar
 
Senast ändrad:
Poliser

Sergeant Lestrade och Constable Warrington Natt-DL

Sergeant Lestrade på Scotland Yard har siktet inställt på att bli befordrad till Detective Sergeant. Den uppnosige pojkvaskern Sherlock Holmes är ett ständigt irritationsmoment för honom, brottsutredningar ska skötas av duktiga poliser och inte skolpojkar! Inte för att han har mer till övers för mördare och banditer, de ska haffas och sättas i fängelse fortas möjligt. Helst av Sgt. Lestrade förstås. Till sin hjälp har han en duktig poliskonstapel, Constable Warrington, som med sina många år i tjänst kan komma med insiktsfulla kommentarer. De sitter ofta på Lestrades arbetsrum och diskuterar aktuella fall samt svär över beskäftiga snorungar som leker privatdetektiver och lägger sina näsor i blöt. Trots irritationen över Sherlock Holmes och hans vänner ser dock poliserna till att bevaka sällskapet noga, de KAN ju ha turen att ramla över viktig information om brottslig aktivitet.

Lestrade och Warrington gillar varken de goda eller de onda deltagarna i leken och försöker spela ut dessa mot varandra för sin egen vinning. De pratar med varandra utanför tråden och var tredje natt väljer de ut någon som de finner för gott att slänga i finkan på obestämd tid – och den deltagaren kan naturligtvis inte längre delta! Eftersom de håller koll på Sherlock kommer de även att få se lite av spioninfon som han får.

Sergeant Lestrade är Mästertjuv

Constable Warrington är Tjuv
 
Senast ändrad:
Jag har hittat hit, har läst rollistan men måste nog göra det en... tio gånger till :p Och speciellt reglerna för hur man vinner :angel:
 
I rollistan så är det kursiva endast bakgrundshistorik för den som är intresserad, i icke-kursiv text står information och själva rollen står med fetstil.
 
Nu har jag också hittat tråden! Mycket förvirring, many wow. Kommer att läsa igenom introt flera gånger om och garanterat ändå göra missar i roller och diverse andra spelregler men jag får hoppas att det finns fler lika förvirrade bukisar!
 
Det finns en äntligen en lek!
Med en massa komplicerade roller - och jag har hittat hit, men uppenbarligen är det inte senare ikväll ännu, för jag har inte fått min roll.

Detta ska bli MYCKET spännande och det känns redan totalt förvirrat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp