Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Trikem og Cavalor har også IcardinDet aktiva ämnet i Renons och Centaura heter Icardin. Det är ett ämne som är "släkt" med pepparextrakt, och ett av få insektsbekämpningsmedel som är godkända för hemmabruk i EU numera.
Annars är det eteriska oljor och tjärexktrakt som gäller.
Och det ska vi vara glada för! För hästarnas skull, för vår skull, för fiskarnas skull och för alla nyttiga insekters skull.
Har du något recept!!?Om man vill göra egen med eteriska oljor så brukar jag köra på...
Basen:
Geranium (knotten)
Citronella (myggen)
Litsea Cubea (myggen, citronlik)
Kryddnejlika (bromsen)
Lägg till fler om du vill, eucalyptus till exempel, myrten, osv.
Håller rätt bra, man får fylla på 2ggr/dygn. Men växtoljor är som sagt allergena och de är starka. Egentligen bättre att stryka på istället för spraya. Och man ska inte sätta på skap eller på huvudet. Där tar jag en tjock tjärsalva/huva istället.
Har du något recept!!?
Har för mig att det är något "snällt" i Emins Optimal också; det hade under 3% dermalt upptag.
Har stuga i västerbottens inland och hästen är en känslighetsminister, ingen bra kombo...
Mina bromsfällor minskar trycket, men mer än ett fåtal bromsar har jag absolutJag har en bromsfälla mot bromsen, tar dock ett par år innan den gör riktig nytta och man måste sätta ut den i tid på våren. Har haft den i flera år nu och har endast ett fåtal bromsar i hagen. Märker jättestor skillnad mot hur det är på andra sidan gården och vi ska inte snacka om hur det är hos grannens hästar. De stackarna springer som idioter när det är som värst, medan mina inte rör en min. Underbart att också själv kunna vara i hagen utan att bli biten av de odjuren.
Till knott och mygg använder jag renons 1 eller 2 ggr per dag, beroende på behov. Fungerar ganska okej.
Mina bromsfällor minskar trycket, men mer än ett fåtal bromsar har jag absolut
Sätter också ut mina så fort jag vågar, men detta år var vi inne i maj innan man fick sluta skrapa rutor. Jag har en på ena sidan markerna och en i mitten av hagarna (där dt är lite blötare). Har ca 2,5 ha utportionerat i olika hagar.Vad trist. Jag har bara en fälla och den täcker nästan hela hagen som är ca 1 hektar.
Dock har jag märkt, som jag sa, att det gäller att få igång den tidigt på våren, innan bromsarna hinner föröka sig. Jag sätter ut den direkt jag vågar för frysgraderna. Där jag bor brukar det funka att sätta ut den nån gång i april. Kan komma nån frostnatt efter jag satt ut den, men det har inte hänt nåt. Inbillar mig att diskmedlet gör det mindre benäget att frysa.