Elisha
Trådstartare
Jag har en häst som har misstänkt senskada. Har kliniktid nu på fredag. Skadan har uppkommit nu i måndags. Min fråga är egentligen (glömde fråga vet idag) visst är det inga problem med ultraljuda en så färsk skada med svullnad? Har fått för mig att man brukar (?) vänta nån vecka eller två innan man ul:ar just för svullnaden försvårar att se lite, har jag fått för mig det? Så vi inte åker in och konstaterar att man inte ser nåt pga svullen.
Det är svullet, man känner de utan tvekan, man ser inte för blotta ögat, så det är ju ingen jättekraftig svullnad, men ändå.
Så alltså, kan man se nåt på ultraljud fem dagar efter skada med svullnad eller är de lämpligare att avvakta tills svullnad lagt sig lite (om de nu gör de?)
Hästen är ej halt eller nåt annat, enbart svullen, ömmar inte öht vid tryck på senor, ej varm heller.
Det är svullet, man känner de utan tvekan, man ser inte för blotta ögat, så det är ju ingen jättekraftig svullnad, men ändå.
Så alltså, kan man se nåt på ultraljud fem dagar efter skada med svullnad eller är de lämpligare att avvakta tills svullnad lagt sig lite (om de nu gör de?)
Hästen är ej halt eller nåt annat, enbart svullen, ömmar inte öht vid tryck på senor, ej varm heller.