Ultraljuda vid senskada

Elisha

Trådstartare
Jag har en häst som har misstänkt senskada. Har kliniktid nu på fredag. Skadan har uppkommit nu i måndags. Min fråga är egentligen (glömde fråga vet idag) visst är det inga problem med ultraljuda en så färsk skada med svullnad? Har fått för mig att man brukar (?) vänta nån vecka eller två innan man ul:ar just för svullnaden försvårar att se lite, har jag fått för mig det? Så vi inte åker in och konstaterar att man inte ser nåt pga svullen.

Det är svullet, man känner de utan tvekan, man ser inte för blotta ögat, så det är ju ingen jättekraftig svullnad, men ändå.

Så alltså, kan man se nåt på ultraljud fem dagar efter skada med svullnad eller är de lämpligare att avvakta tills svullnad lagt sig lite (om de nu gör de?)

Hästen är ej halt eller nåt annat, enbart svullen, ömmar inte öht vid tryck på senor, ej varm heller.

Om det verkligen är en senskada kan det vara tidigt att ultraljuda men det beror ju helt på graden av det isåfall .
Ring veterinären i morgon och konsultera för att ev omvärdera upplägget på undersökningen och få råd om tid för ultra .

Varför misstänker du senskada ?
Låter inte typiskt men visst - det kan ju vara en blödning i senan men lika gärna ett ödem om hästen slagit på sig .
Varför brådskan med klinik efter knappt en vecka om hästen är helt obesvärad och ohalt osv ?

Senast ändrad:
Jag har en häst som har misstänkt senskada. Har kliniktid nu på fredag. Skadan har uppkommit nu i måndags. Min fråga är egentligen (glömde fråga vet idag) visst är det inga problem med ultraljuda en så färsk skada med svullnad? Har fått för mig att man brukar (?) vänta nån vecka eller två innan man ul:ar just för svullnaden försvårar att se lite, har jag fått för mig det? Så vi inte åker in och konstaterar att man inte ser nåt pga svullen.

Det är svullet, man känner de utan tvekan, man ser inte för blotta ögat, så det är ju ingen jättekraftig svullnad, men ändå.

Så alltså, kan man se nåt på ultraljud fem dagar efter skada med svullnad eller är de lämpligare att avvakta tills svullnad lagt sig lite (om de nu gör de?)

Hästen är ej halt eller nåt annat, enbart svullen, ömmar inte öht vid tryck på senor, ej varm heller.
Vi har ultraljudat ganska omgående (4 dagar) och då har skada upptäckts.

Min häst slog på sig i hagen när hon busade med sin kompis och fick en svullnad. Inte särskilt varm, inte halt, inte öm utan bara svullen. Jag misstänkte senskada och behandlade det som en sådan. Åkte dock inte till vet direkt då jag läst/hört att det är svårt för vet att se något på ultraljudet om det är svullet. Istället blev det kyla, vila samt boxhage ute då min mår bäst ute och inte är en sådan som sprätter runt. Jag fick också rådet att leda henne på hårt (mycket viktigt!) underlag 10-15 minuter helst 2 gånger per dag. Så det gjorde jag. Efter ett par veckor åkte vi till klinik och gjorde ultraljud och mycket riktigt, där fanns en liten "rispa" på senan. Vet beordrade samma behandling som jag redan gjorde i ytterligare 4 månader. (Tack och hej tävlingssäsong!) Jag lindade dock inte benet. Vet spände ögonen i mig när jag kom in med hästen då han sett många hästar med den här typen av skada som fått det pga för ivrigt lindade ben. Nu lindar jag aldrig eftersom jag är helt oduglig på det.
Nu föll det sig så att jag lät betäcka mitt sto då jag ville låta henne få en rejäl vila så hon skulle läka ordentligt (vet tillfrågades naturligtvis). Året därpå gjorde jag ett nytt ultraljud för att se hur senan såg ut och döm om min förvåning, liksom vets, då man inte kunde se minsta lilla ärr efter skadan. Vet gav mig guldstjärna för väl uträttad rehab. :) Hästen mår fint idag och har inte minsta besvär av sin skada. Hon är tävlad efter detta utan problem.

Det går att upptäcka senskador trots svullnad, min hade en väldigt liten skada som visserligen var svår att upptäcka men det gick. Så åk in om du känner att det behövs, är den en skicklig veterinär så bör inte svullnaden vara ett stort problem.

Det är helt ok att göra ett ultraljud 5 dagar efter skadetillfället, men det kan vara svårt att avgöra hur omfattande skadan faktiskt är så tidigt. Det kan ta 7-10 dagar tills blödningen i mjukdelen har stannat av och du ser "slutresultatet" på skadans storlek.
Lycka till!

Det var inga problem att ultraljuda så pass tidigt. Tyvärr var det en senskada, djupa böjsenans förstärkningsband var skadat, men hästen var helt ohalt så veterinären var positiv. Hon är 24 år hästen, så det är ingen hård ridning vi pysslar med ändå, hon har vintervila nu så måste snubblat eller halkat olyckligt i hagen. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 473
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.