Ultraljud???

fettso

Trådstartare
Kaela är ju betäcks ju nu,redan flertalet ggr.
Hingtägaren säger att det vanligaste är att man har kvar stoet och om hon inte brunstar om är hon dräktig!

Men det finns ju ston som trots allt brunstar om även fast dom är dräktiga.:crazy:
Bör jag ultraljuda för att fastställa ev dräktighet,samt kolla så hon inte har infektion eller cystor osv.
Har ju inte gjort ngn undersökning tidigare....
Hur brukar man göra??

Sv: Ultraljud???

Med ett ultraljud kan du få dräktigheten bekräftad på plats hos hingsten. Har hon inte tagit sig så kan veterinären undersöka stoet, kanske behandla henne och så försöker man ev. igen.
Åker du hem med stoet utan att veta om hon är dräktig eller ej så finns ju alltid risken att hon inte är det.
En del väljer att inte ultraljuda pga skaderisken. Vet dock inte hur statestiken ser ut. Jag har låtit ultraljuda alla mina ston genom åren och aldrig råkat ut för något. Men man har ju hört om tragiska händelser. Men det verkar dock vara ovanligt.

Du kan även ta ett blodprov efter 120 dygns dräktighet. Bara att ringa ut din distriktsveterinär så tar de provet.

Vad säger hingsthållaren annars? Erbjuder de inte ultraljud?
Eftersom du inte vet hur pass fertil ditt sto är så skulle jag ultraljuda henne. Inte kul med ovisshet och att ta hem ett ev. tomt sto.

Ultraljudar ca 15 dagar efter betäckningen. Vill faktiskt veta om det tog sig. har ni inte pratat om detta innan ni släppte ihop dem??
Skulle inte våga låta bli. Cystor,tvillingar...

Men kan man inte ta fel på cystor och embryo så tidigt som efter 15 dagar??Hur stor är risken att stoet kastar vid/efter ultraljud??
Är det mellan 20-40 dygn dom är som känsligast för stress osv??:bow:

Ska prata med hingsthållaren om ultraljud.:)

Har pratat med hingsthållaren och hon ska ultraljudas på ca 17-18 dygn innan nästa brunst.

Frågade också hur han gör nu när hon slutar brunsta sen,och då sa han att dom får gå kvar ihop.
Frågade om det inte innebar risk för onödig stress,eller om han försöker betäcka när hon inte vill.
Men han svarade att hingsten är så erfaren att han inte ens försöker när hon inte brunstar!?

Är det vanligt att dom får betäcka hur mkt som helst under brunsten?
Att dom sedan går kvar tillsamans till nästa brunst/icke brunst?

Han går ju med bara Kaela nu,större/mindre chans för dräktighet?

Om hon skulle visa sig dräktig vid UL ca 17-18dygn,när UL man sedan om för att se så hon fortfarande är dräktig?
Är det mer säkert efter ett visst antal dygn?

Vid 100 dygn kan man väl fastställa om det är ett levande foster med blodprov?:bow:

Du behöver inte vara oroligt att hingsten betäcker stoet om hon inte är brunstig för hingstar gör inte det.
Det är mindre skaderisk om stoet går kvar och mindre stressande för henne att gå kvar. Har nästan själv tagit hem mitt sto från hingsten nu. Hon fick gå där ca 44 dagar för hon tog sig inte på första brunsten. Hon är nu dräktig i dygn 25:bow:
Så nu kan jag bara hålla tummarna att allt går vägen och det blir ett friskt och välskapt föl.

Om man vill vara säker att fostret lever och har fastat i livmodern kan man ultraljuda efter 46 dygnet. Det är förre det 46 dygnet som de är känsliga för stress och sådant innan fostret har fäst sig på livmoderväggen.

Ja då tror jag att man kan fastställa det, men blodprovet är inte alltid 100% säkert.

Ultraljudades hon efter första brunsten??

Japp, hon blev ultraljudad två gånger, Först efter ca 17 dagar och sedan efter 14 dagar och då var hon dräktig:D

Jag blev lite (läs mycket) sur på hingsthållaren för jag sa att jag ville vara med på ultraljudet, hon ringde och sa att UL var på lördagen sedan ringer hon hit till mig på Fredagen och sa att UL var gjort:mad:
Andra ultraljudet skulle sedn vet ut ufter ca 14 dagar så då sa jag att det inte var lönt att Ul mitt sto men de hade Ul:at henne i alla fall :mad: och inte fick jag vara med på det heller..

Men nog borde blodprovet vara säkert?Det använder man väl för att kunna försäkra fostret??

Jag sa till hingsthållaren att jag ville vara med vid UL,men han sa att han tyckte det var onödigt??:confused:
Borde man vara med?Eller ska man lita på att hingsthållaren kan återge allt vet säger??

Det måste man väl ändå få bestämma själv. Det är ju DIN häst som ska ultraljudas. Vill du vara med är det klart du ska vara det.

Jag ska följa emd och ultraljuda mitt sto på måndag kl 9.00. :bump:

Men nog borde blodprovet vara säkert?Det använder man väl för att kunna försäkra fostret??

Det finns vad jag vet två blodprov som kan göras, ett tidigare och sedan ett som tas 120 dygn efter betäckning.
Det senare ska enligt veterinärer vara mycket tillförlitligt och visar både på dräktighet och levande foster.
Det som tas i ett tidigare skede är inte lika säkert.

Jag vet en som tagit blodprov på sina ston och det visade negativt men hon är helt säker på att de är dräktiga så man får väl se när de kommer ut (det går inte att göra UL på Åland)

Jag var med på alla 3 UL med mitt sto men jag var redan på plats men det är hingsthållarens skyldighet att berätta vad vet ser förnågot tycker jag, jag tycker att du skall kräva att få vara med om du vill.

Jag sa till hingsthållaren att jag ville vara med vid UL,men han sa att han tyckte det var onödigt??:confused:
Borde man vara med?Eller ska man lita på att hingsthållaren kan återge allt vet säger??

Jag ville vara med just för jag skulle få se det med egna ägon. Tycker man har lite svårt att tro att hästen är dräktig när man inte fått se fosterblåsan själv.
Jag ska göra ett nytt UL på henne igen lite längre fram. Vill inte köra iväg med henne nu när hon är i sin känsliga period.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka