Ultraljud i vecka 12+0!

Tillit

Trådstartare
Halloj igen!

Nu är det såhär, att efter att ha oroat mig konstant ända sen jag fick reda på att jag var gravid, så har jag nu tagit tag i det hela och bokat tid för ultraljud, fick tid nu på onsdag!:banana:

Kommer då vara i vecka 12+0, och ja..jag undrar lite vad man kan vänta sig då?

Jag antar att det blir ett vanligt ultraljud, alltså inte vaginalt. Stämmer det?
Det kan ju tyckas att jag borde ha reda på det, men jag var så nervös när jag ringde, så det föll bort helt:o

Sen undrar jag också lite vad vi kan vänta oss att få se? Får vi reda på mer exakt hur gammal lilla Skatten är? (Har ju ganska bra koll sen innan, men man vet ju aldrig..)

Tack i förväg// Nervös och glad Tillit:laugh:

Sv: Ultraljud i vecka 12+0!

Vi gjorde ultraljud i v 11+6, det var ett VUL men jag tror att olika ställen gör olika. Kan nog hända att det är vaginalt lika gärna som abdominalt. Vi fick se hjärtat, ryggraden och lite revben, ingen riktig bild på hela bebisen. Det tog nog 3 minuter sen var det klart. Bebisen mättes till ca 4,8 cm men BF beräknades inte exakt, läkaren sa dock att fostret såg ut att vara i den vecka vi själva trodde, och det bekräftades slutgiltigt på rutinultraljudet.

Hoppas allt går bra! :)

Det är väldigt olika, men jag tror att det syns mer och tydligt om man gör ett VUL jämfört med UL i den veckan.

I och med att fostret inte är så stort ;)

Men jag vet att det görs UL då också, du får väl göra dig fin där nere också ifall att :p

Jag gjorde ett UL i v.12 (med nupp-test).
Jag tyckte att man såg ganska bra, det syns iaf att det är en bebis med armar och ben som rör sig. Här beräknade dom vilken vecka man är i då, utifrån storleken på lårbenet och huvudet.

Tack för era svar!

Haha verkar som jag får vara beredd på lite av varje, men det blir säkert bra;)
Tur att jag frågade här först:p

Nu återstår bara nervositeten för att något ska ha gått snett..:crazy:

Men nä, positiva tankar!!

Jag gjorde UL i v.14 och vart så förvånad över hur tydligt man såg att det verkligen var en liten människa :love: Vi såg allting jätte bra, ansiktet, händer, fötter, organ, revben osv.

Här har du lite bilder från google.
http://images.google.se/images?um=1&hl=sv&q=12+week+embryo

Flera UL bilder:
http://images.google.se/images?&um=1&hl=sv&q=12+week+embryo+ultrasound&&sa=N&start=0&ndsp=18

Men du kanske inte ska kolla på den länken då det även innehåller bilder på missfall och aborter :( Bjuder på några som finns där är det inte ok kanske moderatorerna kan ta bort?

1-2-3-1-7-0-0-0-0-0-0.jpg

12-weeks.jpg

ultrasound12weeks.jpg

kl

Tycker att man ser bättre på UL runt v 12 än man gör vid " vanliga" UL som är senare. Oftast blir bilderna mycket bättre.

Oj vad olika det kan vara.

Jag tycker absolut att man fick en bättre bild av hur bebisen såg ut när man gjorde UL i v18 :)

Gjorde VUL+UL med dottern i v11+12 förra året, på bilderna ser man hela barnet, vid UL i v 18 såg man iofs oxå barnet men inte allt på en gång tyckte jag.

Nu gjorde jag 2 UL i vecka 14 som syntes bra på men i v 19 för 2 veckor sedan såg man inte lika bra.

Men det är säkert olika för alla. Hade inte velat vara utan något av mina VUL och UL.

Jag gjorde också en hel del VUL/UL innan v.18 och jag tycker man såg allt mycket tydligare i v.18 så det är olika från person till person.

Nu i v.25 kommer ju bebis vara så pass stor att det inte går att se hela bebis på en gång :)

Jag gjorde vanligt UL i v 11+3, blev förvånad över hur mycket man kunde se så tidigt. Man såg armarna och benen och ett hvud med tydliga ansiktsdrag. Den lille sprattlade runt väldigt, verkar bli en liten vilde :love: Jättespännande var det i alla fall.

De mätte också, kommer inte ihåg måttet, men innan l så var jag beräknad att vara i v 12+0 så de blev lite tillbakaflyttat med utgång på storleken.

Oj vilka häftiga bilder! Helt otroligt är det ju, tänk att det börjar likna en människa nu!

Tusen tack förresten för bilderna, jag mitt nöt tänkte inte ens en gång tanken att googla:p

Vad spännande att höra alla era historier, och lite intressant är det också att ni verkar ha så otroligt olika erfarenheter.

Blir spännande att se vad just det här ultraljudet visar:):crazy:

Nu har vi sett Lilla Sprattel-Skatten!:love:

Helt underbart var det, tänk att det faktiskt är på riktigt!

Det blev ett vaginalt ultraljud, och vi såg riktigt bra faktiskt, fast liten var för stor för att få plats på skärmen:p

Hel-heftigt var det iallafall, helt klart värt det tyckte båda min kära och jag!:banana:

Vad roligt :)

Det är så mysigt att faktiskt få se lilla busen i magen på skärmen..

Vi ska göra ett till UL nu den 19/12, är då i v.25 ..

Vad roligt :)

Det är så mysigt att faktiskt få se lilla busen i magen på skärmen..

Vi ska göra ett till UL nu den 19/12, är då i v.25 ..

Aa det är en helt obeskrivlig känsla:love:

Oj vad kul, måste vara jättespännande att se sin lilla när han eller hon ändå är så pass stor!
Kommer ni få/ta reda på kön då?

Ja vi kommer ta reda på könet :)

Kan inte hålla mig längre, jag vill veta vad som gömmer sig där inne i magen och om det blir en Viktor eller Ella :D

Vi gjorde UL när "den", enligt UL, var 11+5. Såhär bra såg man. Vet ej hur bra man kan se vid VUL?

Min tjockis :love:
bebis.jpg

bebis2.jpg

Fast man såg ju lite tydligare på skärmen än bilderna måste jag nog säga...

När jag var i vecka 12+6 gjorde dom vul på mig.Men det kan ha att göra med att jag åkte in för att jag hade haft en blödning.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 272
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Har sedan flera år sett ut som jag vore gravid. Vissa har till och med frågat. Har testat mig men det har varit negativt. Har inte...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
19 055
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024