Uhu. Hemska saker!

L

Little_Chance

I Östersund har de dumpat två döda hästar på soptippen :eek: :crazy: :(

Kolla på stallmagsinet.com (det stod bland notiserna)
Helt läskigt! :(

Det är där många hästar hamnar efter att vissa "nödslakt/trotjänaravlivningar skett. Vad ägarna till hästarna tror vet jag inte, kanske att de begravs under en björk i en dunge?

Fy vad hemskt! Tycker man ska visa sin/ sina hästar betydligt mer respekt än så!!

Varför är det så hemskt?
Hästarna lär ju inte lida!

Kanske är det ngn hästägare som inte haft råd med att frakta bort sina djur till destruktion.
Kanske ngn som gråter över att den tvingats dumpa dem så! :cry:
Dessutom är det ju VÄLDIGT svårt att få tillstånd att gräva ner ett hästlik om man bor på "fel" ställe!
Och där i norra Sverige är det väl MKT snö nu också? OCH tjäle i backen?

Ridklubben där jag hade lektioner i många år "slängde" en häst på soptippen.
Men vi hade tillstånd av soptippen att göra så, så om han grävdes ner eller brändes eller ngt, det vet jag däremot inte.

Förmodligen är det som du säger - destruktion är ju dyrt. Själv hittade jag en gång en tjur som hade dumpats i skogen. En föredetta arbetsgivare eldade dessutom upp en häst i hagen då den dött av tarmvred och ägaren inte hade råd med destruktion. Ändå tycker jag att det är hänsynslöst att bara dumpa en levande varelse så där - dessutom är det ju förbjudet. Jag tycker det låter konstigt att din ridklubb skulle ha fått tillstånd att göra så. Tror att man måste få ev. tillstånd av länsstyrelsen för att "begrava" djur på inte särskilt avsedda platser.

Sen vill jag tillägga att om man inte har råd att ta hand om hästens kvarlevor när den har dött tycker jag inte att man ska skaffa häst överhuvudtaget.

Nej hästen är ju död, men inte f*n om man skulle slänga farmor på soptippen för att man inte hade råd med en begravning??? :confused: Det kvittar ju om människan/djuret är dött, det är oavsett respektlöst!!!

Hästen kördes ju till soptippen på dagtid när grindarna var öppna, så det måste ju varit tillåtet att lägga den där.

Så den dumpades ju inte ngnstans "var som helst".

Jag är en sådan som när jag dör, GÄRNA skulle läggas och få självruttna i skogen.
Jag tycker vi har en alldeles för komplicerad inställning till död över huvud taget på ngt sätt!

Jag vet ju att mina anhöriga inte skulle vilja dumpa mig på tippen, men jag skulle kunna tänka mig värre skändningar av min döda kropp än det faktiskt.
Jag ska kremeras och spridas i minneslunden. Jag anser gravar är ett slöseri med plats.
Vill andra ha det så är det helt ok med mig, det är deras val. Men jag vill inte det.

Likaså om jag dog på ngt svårtillgängligt ställe.
Jag skulle inte alls "rotera i graven" om jag fick ligga kvar och bli middag åt en björn...

Mina hästar kommer skickas på destruktion. Jag vill inte alls ha dem nedgrävda ngnstans.
Men å andra sidan har jag råd med destruktion av dem.
Men återigen, det kanske inte den kraken hade som hade dessa hästar!
Tänk om hästarna kanske varit jättesjuka, så ALLA ägarens sparpengar var borta!
Vill tom minnas att en användare här på forumet haft så sjuka hästar att hon funderade på att slakta dem nu när de var friska. Just för att bufferten var slut...

Så INNAN jag dömer dessa personer som dumpat hästarna, så vill jag höra DERAS version också!
Sedan kanske jag tycker de gjort galet, det är mkt möjligt.

Jag var in på www.ltz.se och sökte på häst+död och det värsta (tycker jag) är att man knäppt kort så de som ägt hästarna känner defenitivt igen dem!
Hur kul kan det vara för dem att se sina döda stelfrusna hästar på detta sätt. :mad:
Sedan är det ju på sopstationen det brustit i hanteringen.

Här grävs många hästar ned på soptippen.

Närmaste station ligger annas i sollefteå, 70 mil bort

Alla smådjur som veterinären avlivar hamnar också där.

Ändå tycker jag att det är hänsynslöst att bara dumpa en levande varelse så där.. /-/
Sen vill jag tillägga att om man inte har råd att ta hand om hästens kvarlevor när den har dött tycker jag inte att man ska skaffa häst överhuvudtaget.

ursäkta, "levande"? det är helt klart att hästarna på bilden är DÖDA och inte levande enlig mig..

Visst har många råd att lägga tusentals kronor på att en hög dökött ska behandlas si och så.. men då kanske man går misste om att köpa något annat ex en ny häst (som kanske är fullt frisk men ska slaktas ändå av nån anledning)
Om människan av nån anledning vill lägga pengar på att kremera hästen och sprida ut askan osv så får dom väl göra det.. men dom människorna ska inte lägga sig i när andra skickar sina hästar till slakt och köttindustrin eller när köttet (om det ej får användas till mat) dumpas på soptippen..

MEN jag tycker inte att man ska göra som i reportaget, dvs att låta kropparna ligga framme på ett ovärdigt sätt uppåner i snön.. hade de dumpats i avsedd grop på avsett plats på tippen och täckts över hade det vart bättre och acceptabelt..

Usch... Det är hemskt... Man ska inte göra så.. Även om hästarna är döda.. Det är helt fel.. :cry:

Måste bara tilläga att jag tycker nog att det viktigaste är hur själva avlivandet går till,
inte vad som händer med kroppen när hästen väl är död.

För mig är det viktigare att hästen slipper transporten och kan tas bort hemma i sin trygga miljö,
än hurvida kroppen kremeras eller grävs ned på en soptipp.

Självklart ska hästen grävas ner.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 313
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka