ü, å, ä, ö i Photoshop

C

cissiny

Ska ladda upp mina bilder på en annan sida, och har stött på problem. Just nu väntar jag på supporthjälp från dem som har sidan, men tänkte fråga här också.

Bilderna jag laddar upp behöver ha utförlig filinformation, kategorier etc. Det gör ju att jag måste använda Photoshop 7.0 (har den engelska versionen), istället för Photoshop Elements som jag normalt använder.

Bland kategorierna finns bl a hästsport. Det går lätt att lägga in i Photoshop, ser helt rätt ut när jag öppnar bilden och kollar.

När jag laddar upp bilden och den kommer in i arkivet så funkar inte ü, å, ä eller ö...

Några tips? :)

Mvh Cissi
 
Sv: ü, å, ä, ö i Photoshop

Menar du att bilderna ska laddas upp på en sida på nätet? Bokstäverna å, ä, ö och likn fungerar ej i webben, så du måste döpa om bilderna. Så hästsport måste döpas om till hastsport, etc.
 
Sv: ü, å, ä, ö i Photoshop

Ja, dom läggs i en databas på nätet. Pm:ar adressen!

Namnen är alltid utan å, ä, ö etc - det är i filinfo jag lägger in kategorier etc. Databasen har tusentals bilder redan, som inte jag tagit, där funkar dessa bokstäver. Men inte för mig... Till de andra bilderna har Photostation/Fotostation använts, jag tyckte att jag kunde slippa köpa det då jag redan hade Photoshop... Och det funkar jättebra annars, så när som på just å, ä, ö....

Mvh Cissi
 
Sv: ü, å, ä, ö i Photoshop

Nu är jag inte helt haj på hur dessa fotoalbum fungerar, men vart lägger du in denna filinfo? Är det i photoshop du gör det? Eller direkt på databasen?
 
Sv: ü, å, ä, ö i Photoshop

Jag lägger in infon i Photoshop - under File (heter väl Arkiv på svenska?) kan man välja File info både i "stora" Photoshop och i Photoshop Elements. (PE har betydligt färre fält dock, pga det måste jag använda "stora" Photoshop)

Sen laddar jag upp till ftp:n som direkt lägger in bilderna, i "File info" har jag ju angett en massa saker som sökord mm. Så, databasen kommer jag inte åt, det enda jag kan påverka själv är det jag lägger in i Photoshop. Och där ser det hela tiden rätt ut med å, ä, ö...

Förhoppningsvis får jag svar från supporten imorgon, dom hade serverfel idag tyvärr, har pratat med dem på telefon.

Kunde du komma in i albumet och se bilden? Så att du såg hur det ser ut? :)

Mvh Cissi
 
Sv: ü, å, ä, ö i Photoshop

Ja, jag dåg hur det såg ut. Vet dock inte vad som kan vara fel. Har aldrig använt mig av den funktionen (dvs att lägga till info under file info...)
 
Sv: ü, å, ä, ö i Photoshop

Just det här med att lägga till under File info har jag gjort en del - ska kolla upp hur det fungerar för tidningar som vill ha det så.

Sidan är uppe nu igen, förhoppningsvis får jag supportsvar under dagen!

Ska jag skriva något om det här i så fall, kanske kan vara bra att veta? :)

Mvh Cissi
 
Sv: ü, å, ä, ö i Photoshop

Eftersom jag ännu inte fått svar per mail så puttar jag upp tråden :)

Jag vill ju gärna ladda upp en massa bilder men det här måste ju lösas först...

Ingen som har nån idé? :)

Mvh Cissi
 
Sv: ü, å, ä, ö i Photoshop

Det finns ett litet program för att ändra filinfo som jag tycker om.Exifer

Du kan ju testa med att lägga in filnamnen med htmlkod (dvs ö=ö, å=å osv eller ISOkoder), kanske funkar?
 
Sv: ü, å, ä, ö i Photoshop

Tack för hjälpen! Jag har fått supporthjälp nu, föreslog även det som du sa med html-kod men det skulle inte hjälpa i det här läget.
Tydligen har något ändrats på "mottagarsidan", jag vet inte hur mycket det har hjälpt, just nu sitter jag med en demo på FotoStation och laddar upp för glatta livet :).

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

C
IT & mobiler Sitter och jobbar i Photoshop just nu och sliter mitt hår... Har den engelska versionen och har förstått att det jag vill göra har med...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: meodeo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp