Tyvärr, men nu börjar jag bli förbannad :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

sussisus

Trådstartare
Tro mig, det tar tid att reta upp mig, men nu börjar jag bli förbannad (rent ut sagt) på att stotrådarna tas bort när folk frågar om stam och/eller föllista, men frågor om hingstarnas stam eller avkommor får ligga kvar! :(
Hingsttrådarna är precis lika mycket efterlysning de, och platsar i så fall inte här heller. :mad:

Nu kommer jag säkert att få påhopp om det här, men jag börjar bli trött på detta - för det här är faktiskt diskriminering. Och det står jag för!
Jag vet att hingstarna betyder mest för aveln, eftersom att de får så pass mycket fler avkommor. Men så starta ett underforum för stonas stam och föllistor då! (som det är nu vågar folk knappt fråga :crazy:).
Och dessutom, när jag ändå är inne på ämnet - jag har åtminstone ett bevis på att det är stoet som är "bättre" än hingstarna, då hon fått bra avkommor med vilken hingst hon än betäcktes med. Vilket blev bevisat då hon fick Elit!

Så nu har jag sagt vad jag ville säga. Tack för mig!

Får hingstarna avkommor tillsammans med endast ett sto då? Jag trodde de hade olika partner de också innan de fick Elit.

Nej, självklart har de inte bara ett sto. Men en hingst kan ju få flera hundra avkommor, ett sto kanske femton i bästa fall tjugo.
"Mitt" sto fick bra avkommor med vilken hingst hon än betäcktes med, och det säger ju mer om stoet än hingstarna - tycker jag i alla fall. Hon var dessutom själv en rätt bra hopphäst vilket hon förde över till sina föl.

Jag har hållit på med stamtavlor snart tjugofem år och först ibörjan var jag mest intresserad av hingstarna men insåg att det var betydligt roligare att se vad stona hade åstakommit, just för att de får färre avkommor.

Jag tycker att stonas stam och föl har precis lika stort berättigande här på Avel som hingstarna har! Och det är det jag vill ha sagt.

Håller med! :bow:

Stamforskning är inte riktigt samma sak som efterlysning... För att kunna stamforska krävs information om stona också. Då den är mycket svårare att få tag på har Buke varit suveränt som informationskälla. Det finns många här med stamböcker som är snälla och hjälper oss som inte har!

/C

Jag håller verkligen med dig om stona! Det är inte bara hingstens förtjänt att fölen blir bra! Såg även det i en artikel i en hästtidning. Vem är det som uppfostrar fölet till en bra individ? Jo stoet! Jag har hållt på att stamforska i ca 7-8 år nu och först tyckte jag att hingstarna var mest intressant men efter ett tag upptäckte man att läsa föllistor och se hur stoets avkommor blev var MYCKET intressantare!! :D Speciellt kul att kolla på ELIT stona avkommor! Ett sto som jag kände (La Carola 18187) hon fick endast 4 avkommor och alla dom var efter Alpen Fürst och dom blev superavkommor! Så vissa kombinationer blir ju jättelyckade! :)

Ja - kan vi inte få ett "Stamforskning" som ämne också?? Vi är ju många som håller på och någon regelriktig efterlysning är det ju inte...

Tycker vi borde föreslå det för Gunnar!! :bump:

Du har all rätt att bli förbannad!! :bow:

Avel omfattar ju även stamtavlor, och då ska det gälla alla.. inte bara hingstar givetvis :(

DÅ får jag väl gå till försvar då, eftersom jag är en av dem som rensar här...

Någonstans måste man dra gränsen för vad som ska diskuteras på forumet och inte. För allt kan tyvärr inte diskuteras här, hur gärna man än vill...
EN av dessa gränser är att ämnena bör vara av allmänintresse, dvs av intresse för mer än personen som frågar.

Stamtavlor i form av blodslinjer, stofamiljer och liknande kan diskuteras här :D, men rena avskrifter av föllistor från stamböckerna kan inte räknas som av allmänt intresse.

Sen är det ju också så att som stoägare väljer du ju mellan de hingstar som finns tillgängliga för avel. Det är väl EXTREMT sällsynt att hingstägarna letar efter lämpliga ston som deras hingst ska betäcka... Alltså, info om stona behövs inte här, mer än i form av blodslinjer. Däremot, som sagt, kan man få hjälp att få info om hingstarna för att kunna välja rätt hingst till stona.

Jag VET att det finns ett gäng stamtavleentusiaster här. ;) Det är jättekul att Ni är intresserade av det, men tyvärr kan inte alla tillfredsställas ens här...

Jodå, jag förstår mycket väl varför det är som det är, men tycker i alla fall att det är fel att plocka bort trådarna.
Och jag vet att vi inte kan ha underforum till allt och alla, men vi är så pass många som håller på med stamtavlor att det förmodligen kan löna sig att fixa ett underforum ändå.
Du har ju en gång förklarat för mig att vi inte bör skriva rakt av stamböckerna :smirk:, så det borde vi ju kunna kunna komma runt (inte skriva ägare och annat sånt).
Det var mer saker jag skulle skriva, men jag är på jobbet just nu och ni vet hur det är med surfning på jobbet... ;)

Hur går vi tillväga för att få ett underforum till stamforskning?
Kan det finnas forum för katter och hundar m.m här på buke borde vi kunna få ett stamforskningsforum också :)

Om vi alla skriver till gunnar och ber på våra bara knän kanske? :bow:

Lycka til Gunnar har ju alldeles nyss packat ihop tre forum till ett (raser, avel och Hingstar & stamtavlor) så jag tror knappast det kommer bli ett "underforum".

Näe...det tror inte jag heller.

Anledningen till "ihop-packningen" är väl att det skulle gå snabbare här på Buke vilket det nu gör.

Skulle vara då om han byter en mindre använd tråd mot detta istället då i såfall.

men om stamtavlor är inpackade i detta forum borde stamforskningen få plats här - in my humble opinion... =)

Fortsätt gärna denna diskussion, om önskemål om ett stamtanleforum, på Om Bukefalos ... ;)

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: kopparberg
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 048
Senast: tina_sj
·
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka