Tyska avelsgurus se hit! Holsteiner sto e.Zackarias ue.Freiherr

Cheran

Trådstartare
Vad kan ni säga om stammen e.Zackarias (e.Zeus ue.Pike Bube)
ue.Freiherr (e.Furioso II ue.Agram)?

Jag vet att Zeus är far till Swift och Beach Boy som verkat i Sverige och väl är känd för att lämna dåliga munnar. Men Freiherr har jag inte lyckats få så mycket info om, så därför frågar jag de avelsgurus som jag vet finns på Buke!

Sv: Tyska avelsgurus se hit! Holsteiner sto e.Zackarias ue.Freiherr

Vad kan ni säga om stammen e.Zackarias (e.Zeus ue.Pike Bube)
ue.Freiherr (e.Furioso II ue.Agram)?

Jag vet att Zeus är far till Swift och Beach Boy som verkat i Sverige och väl är känd för att lämna dåliga munnar. Men Freiherr har jag inte lyckats få så mycket info om, så därför frågar jag de avelsgurus som jag vet finns på Buke!

???? Är det verkligen ett holsteiner sto du har ? Det finns ju inte en holsteinergdk hingst bland dem du nämner här.
Zackarias är Hannoveranare även gdk i Zfdp men inte i Holstein. Zeus är SF och Pik Bube är Hannoveranare. Likadant Freiherr är Oldenburger även gdk i Hann men inte i Holst Furioso II är SF och Agram är Han.

Låter egendomligt i mina ögon om det skulle vara en holsteiner borde ju logiskt vara en hannoveranare eller en häst reggad i Zfdp med den stammen. :confused:

Instämmer med förgående talare,den stammen godkänns inte i Holsteinerstamboken

Nä har kollat upp lite också. Holsteiner kan väl inte hästen vara??:confused:

Zeus är morfar till min häst, och hon är väldigt bra i munnen. Inga som hellst problem allas:):)

Zeus är morfar till min häst, och hon är väldigt bra i munnen. Inga som hellst problem allas:):)
Jag har också Zeus som morfar till mitt ena avelssto. Hon har heller aldrig haft problem med munnen. Dock vet jag att Zeus har gett en del avkommor med knepiga munnar.

Och han är farfar till min, inte heller där finns det någon dålig mun! :)

Om man sedan får låna knappen lite så vore det kul om någon kunde lämna lite info om Swift här. Mitt sto är efter honom och han är då morfar till mina andra två hästar. Jag har letat efter fakta om honom men inte hittat så mycket... allt ni kan komma på är av intresse!

... hittade honom dock på blup nu, de gjorde jag inte innan. Men ja, svara gärna iallafall!

Senast ändrad:
Sv: Tyska avelsgurus se hit! Hannoveraner sto e.Zackarias ue.Freiherr

Ha ha! I min iver skriver jag helt fel! Givetvis är stoet en hannoveraner med brännmärke på rumpan.

Vet du något mera om aktuella hingstar än vilka stamböcker de tillhör?

Zacharias Hannoveraner f.91 d.05 brun 1.68 i avel på Celle 1996-2005, Ej använd särskilt mycket i avel. Endast godkänd i Hannoveraner Verband. Finns kvar på fryst. Fram till 2007 fanns endast 235 registrerade avkommor i Hannoveraner verband. 5 avkommor har placeringar i S-hoppning.
HLP
Dressyr 99,41 (17)
Hoppning 123,71 (7)
Totalt 113,29 (11/43)
LKL 2

Avkommeindex (Hann)
Typ 92
Huvud 108
Hals 78
Sadelläge 88
Extremiteter 87

Dressyr 59
Skritt 53
Trav 70
Galopp 78
Ridbarhet 53
Hoppning 144

Stambokförda döttrar 42.

Senast ändrad:

Jag är inte hemma nu men har mer info om Freiherr där. Han ligger i fjärdeled på "min" Hampton.

Jag har ridit en del hästar e Zacharias, och vad de har gemensamt är att de hoppar som satan. (Något som syns i indexet ovan.)De vi haft har inte varit så stora men lätta i typen och rätt trevliga. Bland annat så har jag ridit denna rätt mycket, vars lillasyster var bästa 3-åriga häst på löshoppningschampionatet i hannoveranerförbundet för nåt år sen:

http://service.vit.de/pfauktion/pfliste/seite?tierid=36343&id=1805

Den här såldes för 650 000 kr på elitauktionen som 5-åring!

Freiherr Oldenburgare f.1976 fux 1.68 godkänd i Holstein, Hannover, Oldenburg och Rheinland.
Tyska index
Dressyr 110 (96%)
Hoppning 85 (94%)
Skritt 112
Trav 118
Galopp 109
Ridbarhet 113
Löshoppning 86
Sida från en tysk hingstbok från 1992 http://www.horse-gate.com/hengstregister/132.htm

Tack för intressant info!

Låter som om man lagt en hingst med högt hopp-index på ett sto vars far ligger högt i index på allt utom hopp mao.

Bara att hoppas att hon ärvt hoppegenskaperna från pappa Zackarias eftersom hon är tänkt för hopp.

Senast ändrad:

Morfar är ju i sin tur e Furioso II som är hett eftertraktat hoppblod.
Ytterligare en fransos, men som verkade i Tyskland.
mvh

Morfars morfar är Agram och mormors far är Leibwaechter.

Senast ändrad:

Leibwächter I fux Hannoveraner född 1973 död 1993 e.Lugano I - Wöhler. Han var Körsieger men tyvärr en besvikelse i avelsboxen.
Avkommeindex
Typ 71
Extremiteter 86
Dressyr 68
Hoppning 66

Gammal stam på mammans sida!
Vet du något om Agram?

Agram 3294 skimmel född 1939 död 1963.
3 godkända söner
13 döttrar med St.Pr.

Liknande trådar

S
Avel Om man ska använda ett tyskt sto i avel, ska man registrera det då i det tyska förbundet? Jag sökte lite info om min hästs stam hos...
Svar
14
· Visningar
1 214
Senast: QuickStar
·
I
Avel Jag undrar om någon här kan något om Oldenburgs stostammar? Holsteins stostammar är väl kända och lätta att få info om, men...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka