Tysk ridponny

Nelle

Trådstartare
Jag håller på att köpa en ponny. Ägaren säger att han är tysk ridponny, jag har inte fått någon stam på honom men mamman är tydligen tysk ridponny och pappan korsning trakhener/paint och ska vara godkänd för "liten ridhästavel"? Finns det något som heter så?? Han är brännmärkt men jag har inte lyckats lista ut exakt hur märket ser ut. Kan man hitta honom utan stam och reg nr? Jag har endast namn och födelseår än så länge? Jag har fått länken www.pintosucht.de som "referens" men den sidan hittas inte...

Sv: Tysk ridponny

Nelle skrev:
Jag håller på att köpa en ponny. Ägaren säger att han är tysk ridponny, jag har inte fått någon stam på honom men mamman är tydligen tysk ridponny och pappan korsning trakhener/paint och ska vara godkänd för "liten ridhästavel"? Finns det något som heter så?? Han är brännmärkt men jag har inte lyckats lista ut exakt hur märket ser ut. Kan man hitta honom utan stam och reg nr? Jag har endast namn och födelseår än så länge? Jag har fått länken www.pintosucht.de som "referens" men den sidan hittas inte...
Testa med www.pintozucht.de det funkar, zucht=avel på tyska,

Näe, med bara namn och ålder kommer du inte långt. Varför kan du inte få stammen på ponnyn? Verkar konstigt...

//C

I Tyskland finns det massor av avelsförbund samt uppfödare, men ni ska veta att det förekommer en otroligt stor handel med skithästar som kommer in via Danmark, hästar som varit skadade under längre tid eller med dåligt temperament, hästar som är utslagna sedan en tid, stamtavlorna plockas bort hamnar på någon annan häst i stället och säljs i Sverige som Imp Tyskland, Imp Holland eller Imp. Bel. Detta är ett faktum och jag har personlige träffat en i ledet som berättat var det är för hästar som kommer hit.

Om du söker en Tyskridponny som håller "måttet" typ dom som vinner EM, Bundes etc så förekommer det inte paint i dem, Paint är inte heller godkänd ras i Asrp. Alla hästar har stamtavla i Tyskland, Holland, Belgien om dom inte har det ifrågasätt varför!

Tyska ridponnyer har gjort sig kända för sina bra tävlingsegenskaper, men de hästarna har stam och kostar ganska mycket.

Fråga vilket avelsförbund hästen kommer ifrån, sedan kan du gå in på avelsförbundets hemsida och kolla eller skriva till dem och fråga om ponnyn.

Rodde skrev:
I Tyskland finns det massor av avelsförbund samt uppfödare, men ni ska veta att det förekommer en otroligt stor handel med skithästar som kommer in via Danmark, hästar som varit skadade under längre tid eller med dåligt temperament, hästar som är utslagna sedan en tid, stamtavlorna plockas bort hamnar på någon annan häst i stället och säljs i Sverige som Imp Tyskland, Imp Holland eller Imp. Bel. Detta är ett faktum och jag har personlige träffat en i ledet som berättat var det är för hästar som kommer hit.

Om du söker en Tyskridponny som håller "måttet" typ dom som vinner EM, Bundes etc så förekommer det inte paint i dem, Paint är inte heller godkänd ras i Asrp. Alla hästar har stamtavla i Tyskland, Holland, Belgien om dom inte har det ifrågasätt varför!

Tyska ridponnyer har gjort sig kända för sina bra tävlingsegenskaper, men de hästarna har stam och kostar ganska mycket.

Fråga vilket avelsförbund hästen kommer ifrån, sedan kan du gå in på avelsförbundets hemsida och kolla eller skriva till dem och fråga om ponnyn.

Jag känner ponnyn och ägaren och anledningen till att jag inte fått stammen är att den ligger hos hennes föräldrar och hon kunde den inte utantill. jag är inte heller ute efter en EM ponny eftersom jag är 20 år ;) Utan jag bara var lite nyfiken om man kunde få reda på något innan jag fick stammen på honom. Det är en tuff ponny som kräver en del av sin ryttare, det är ingen hemlighet men han hoppar bra och har bra galopp.

ingen som vet om det finns något som heter "liten ridhästavel" i Tyskland?

Okej, jag anade det med! Tror faktiskt jag hittade ponny på länken jag fick ovan! Shamrock heter han!

Nelle skrev:
Jag känner ponnyn och ägaren och anledningen till att jag inte fått stammen är att den ligger hos hennes föräldrar och hon kunde den inte utantill. jag är inte heller ute efter en EM ponny eftersom jag är 20 år ;) Utan jag bara var lite nyfiken om man kunde få reda på något innan jag fick stammen på honom. Det är en tuff ponny som kräver en del av sin ryttare, det är ingen hemlighet men han hoppar bra och har bra galopp.

ingen som vet om det finns något som heter "liten ridhästavel" i Tyskland?

Kleinpferdezucht=liten ridhästavel, finns i tyskland, och det finns en himla massa andra avelsförbund, skäck palomino prickigt knabstrup criolla halvarab pinto ara-appaloosa töltende traber pasofino, you name it, they got it.

Rodde skrev:

Faktum är att varken tyskland eller holland är ett dugg bättre än sverige, buskaveln florerar där precis lika mkt som i sverige, tex räknar man i holland att ca 40 % av tävlings-ponnierna har okänd stam(enl uppgift från NPRS) och även om procenten inte är lika hög i tyskland finns det gott om buskavlade ponnier där.

Liknande trådar

Avel Ja, min ridskola har en helt fantastisk valack med just den stammen, som jag red idag. Min nya favorit bland ridskolehästarna :love...
2
Svar
29
· Visningar
2 399
Senast: Rosett
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 101
Avel Håller på att försöka hitta stam och ev. annan fakta om en tysk häst som i sitt svenska pass inte har någon stam, dock är hästen...
Svar
2
· Visningar
2 023
Senast: starslacker
·
Avel Har kollat på en ungponny, som ägaren menar är registrerad som welsh partbred. Hon nämnde också att passet är blått, då hon inte riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix