Typiska symptom på snett kors/snett bäcken/andra låsningar i ryggen? (Nån med koll?)

L

Lord Owen

Vad är typiska symptom på att en häst är sned i korset eller har snett bäcken eller roterat bäcken eller allsköns spänningar i ryggen?

Har lite problem med min häst, en ET ska snart komma och kolla honom men är ju roligt att kolla upp här också. Jag misstänker att han är helt sned och vind i ryggen. Samt spänningar i halsen och bogen.. Kanske även nacken.

Tänkbara symptom:

*Konstaterad snedmusklad bak av massör
*Tar i mer med ena bakbenet i alla gångarter, KÄNNS ordentligt eftersom man själv blir överskuffad till den sida han inte tar i lika mkt med
*Har otroligt kort, ryckigt steg bak (särskilt i trav), har dock lindriga pålagringar i hasens glidleder båda bak så han är lite "stelopererad"
*Vägrar länga steget ens en milli med bakbenen (särskilt i trav), man ber honom och han skriker JAG KAN INTE och springer iväg med tyngdpunkten och balansen någonstans i nosen..
*Kotledsiflammationer båda fram (nov-dec -04) pålagringar konstaterade på kotorna fram (lindriga)

Ryckigheten blir bättre efter att han värmt upp, eller för det mesta bara efter 5 minuters skritt. Men försvinner aldrig helt.
Han har även gått med felanpassad sadel (låg i brygga samt var för smal) i ca fem år.. Sadeln var även baksutten.. Och har blivit riden ihopkrullad väldigt mkt en längre period.

Dock har han fint steg i skritten, där tar han ut ordentligt. Det är i traven detta korta, ryckiga syns mest. Eftersom jag inte börjat jobba med galoppen än så har jag inte ens försökt lägga märke till något där men ryckningarna finns där med och det korta steget bak.
Han har inte några problem med att böja sig i olika stretchövningar, där är han väldigt vig och inte låst på det viset. Har heller inga problem med att han går med huvudet högt utan söker sig naturligt framåt nedåt, dock inte till handen men det är en annan femma. Han har lätt för att gå på bogarna då bakbenen är långa och frambenen korta, dock inte så stor skillnad. Han står en aning under sig med frambenen men inte bakom sig med bakbenen.

Jag kan ju även själv vara en del i dessa problem, ska själv till kiropraktor i veckan och kolla. Men merparten av dessa problem hade han innan jag fick honom..

Vad låter detta som? Någon som har koll på det här med spänningar/låsningar osv kanske? Om jag uttryckt mig oklart eller om ni vill ha bild så fråga på bara!

Teorier eftersöks!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Typiska symptom på snett kors/snett bäcken/andra låsningar i ryggen? (Nån med koll?)

Putt Putt Putt

Sv: Typiska symptom på snett kors/snett bäcken/andra låsningar i ryggen? (Nån med koll?)

Låter delvis som min även om hans problem inte riktigt gått så långt.
Det jag har gjort, förutom veterinärens behandlingar med injektioner i lederna när detta har behövts, är; anlitat en utbildad massör var 14:e dag från början och nu en gång i månaden, stretchar efter VARJE ridpass, Blue liniment efter VARJE ridpass + egen massage (amatör). Till det har vi lagt ett noggrant ridschema där han rids varje dag förutom en som är vilodag. Skulle han börja kännas kort i steget blir det vila direkt i ett par dagar.

Han har en hoppsadel som efter flera års användande nu hamnat i bakvikt och den har vi slutat använda. Den ska in för omstoppning och kontroll av bommen.Hästen rids av tre personer så det där med att skylla på dålig ryttare som är väldigt populärt det håller nog inte i det här fallet.

Peppar, peppar efter dessa insatser har han sakta men säkert börjat återhämta sig riktigt bra. Han har dåliga dagar men de blir allt färre.

Jag rek varmt det här med massage, det är det enda som faktiskt gett ett riktigt märkbart resultat + att alltid se till att man har en bra instruktör att rida för åtminstone en dag i veckan. En som TJATAR på en HELA tiden så att man SITTER RAKT ÖVER HÄSTEN!

Lycka till med din häst :bow:

Din beskrívning tyder inte på vad du kallar snett, utan snarare som en låsning i saccral leden samt den senare delen av lumbago (ländryggen) ofta med en diagonal låsning mot frambenet i området thoraxdelen. Musklerna jobbar naturligtvis emot med stora spänningar som följd, jag tror att du skall angripa problemet dels genom en kiropraktisk behandling med tyngdpunkt på den bakre delen, samt massage som kompletterande behandling.

Åhh, kan du inte berätta mer om detta? Jag har längre funderat över om det inte kunde vara något åt det håller. Det påminner om de problem vi fick med äldre tjänstehundar, många blev förtidspensionerade men en del lyckades man hålla symptomfria med hjälp av massage, simning, regelbunden träning m m. Det hade ett annat namn men det är samma princip som den du beskriver på häst.

Men är man verkligen hjälpt av kiropraktorn när det gäller detta problem?

På hundar så handlar det ofta om S7, men även den saccrala delen. Jag tror i varje fall att det är vad du nu åsyftar på, de är också bland det vanligste hos hundar med symptomer. Ja då, det går att hålla hunden besvärsfri med hjälp av simning, massage mm. Men min fråga kvarstår då, vill man inte ha mer än så? Dvs att tom kunna reducera den rehabiliterande behandlingen så att kroppen kan fungera så normalt som möjligt, det är i varje fall målet med all rehab.

Kiropraktorn kan, om denne även jobbar med leder hjälpa individen att få sakerna på plats sas. Massage är ändå ett måste i dessa sammanhang, åtminstone under en period med avtrappning. Rätt träning förstärker kroppens egen möjlighet att läka skador och små skavanker utan större ingrepp i framtiden, en vältränad individ har små behov av tillrättaläggning men kanske ett större behov till avslappnande massage efter det.

Boj skrev:
Din beskrívning tyder inte på vad du kallar snett, utan snarare som en låsning i saccral leden samt den senare delen av lumbago (ländryggen) ofta med en diagonal låsning mot frambenet i området thoraxdelen. Musklerna jobbar naturligtvis emot med stora spänningar som följd, jag tror att du skall angripa problemet dels genom en kiropraktisk behandling med tyngdpunkt på den bakre delen, samt massage som kompletterande behandling.

Ja, jag är också rätt mkt inne på att det sitter i ländryggen. Som sagt han han gått med en sadel som trycker just där i flera år och nu när jag kastade bomsadeln så utvecklades länden från att vara som en banan (omsuklad) till att få riktigt fina muskler på bara 1 månad.. :crazy: Helt klart har han något knas där, men en massör som snabbkollade honom lite sa att han även var väldigt spänd i käkarna (har bettproblem, tänderna bakom bettet var LÖSA för att det för långa tvådelade bettet han haft i flera år varit för hårt uppspänt och gjort att han haft kroniskt ont av bett), att han också var spänd i bogpartiet, dock tyckte hon det var rätt otroligt att han inte gick med huvudet i skyn sa hon, med tanke på hur spänd han var i bogen.

Vad av alla de "symptom" jag skrev ner fick dig främst att tro att det är en låsning?

Vad kan vara orsaken till den låsningen du beskrev? Ska man ta ut en kiropraktor först och sedan fortsätta med massör (efterbehandlingar) för att musklerna inte ska "dra tillbaka lånsningen"? Den kille som kommer ut och tittar är utbildad Equiterpeut, han sysslar med laser, kiropraktik och massage.

Kommer en film bara jag laddat upp den, om någon är intresserad!

följer tråden med stort intresse...Har dock inget att komma med..

-trådlån-

Kan lägga till på symptomlistan att hästen lägger mkt vikt på yttersidan av bakhovarna, vilket ju leder till att innersidan flyter ut och yttersidan blir spikrak. Jag och hovis har lyckats få det bättre genom att sätta ut skon en bit på yttersidan så att det finns mer plats över där, då flyter det inte ut lika mkt men hans sätt att gå så att han lägger mer vikt på yttersidan är ju fortfarande kvar. Dessutom är han en aning utåttåad, men det är medfött. Lite hovstatus alltså. Om det kan tänkas påverka resten.

Vetrinären var här och böjde honom idag också och han var fullständigt ohalt. Hon sa att han "vispade" eller "simmade" med bakbenen, vad det nu betyder.. :crazy:

Får inte upp filmen heller. :mad: Något tips på sida dit jag kan sätta in filmen så att in kan ladda ner den här?

Lord Owen *Har otroligt kort skrev:
symptom som är vanliga när hästen har pålagringar/spatt. att han har rygg problem kan ju ha att göra med att det blir spänningar som orsakas av problemen med benen - snarare än tvärt om...?

Nu är jag ingen expert, men har snappat upp en hel del genom åren av att ha haft en ganska ofräsch häst. Man får liksom lära sej snappa upp smååå små detaljer och sålla vad som kommer från vad, men det mesta hör ihop = hästen kommer inte kännas bra förrän man rättat till helheten, inte bara nån liten del.

Sneda höfter/snett bäcken kan man med ett tränat öga se om man står bakom hästen när den står jämnt med bakbenen. Ibland kan det dock vara så lite att man ser det mest som en snedmuskling (vilket i sej är ett tecken på att hästen går ojämnt = är ojämn i kroppen). En grej leder oftast till andra. Jag brukar checka av läget regelbundet genom att kolla "stresspunkterna". Det finns en bok (kommer tyvärr inte ihåg titeln) som handlar om punktmassage och där får man lära sej att hitta och massera bort stresspunkterna för att öka hästens allmäntillstånd. Kommer spänningarna ofta tillbaka är det ett tydligt tecken på att något stör.

Om du duttar med dina fingrar på bogarna (inte dutta så löst så det kittlar :p ) kan du se om hästen visar obehag eller rycker till. Då kan man hitta spänningar i bogen (om man känner mellan musklerna kan man hitta en "sträng" som känns lite hårdare om den är spänd) på sidan av manken kan man känna om hästen känns stum = spänningar, det är MYCKET vanligt eftersom det mesta sätter sej i ryggen eller manken till slut. Lättast att kolla bakbenen om man inte vet hur man ska hitta punkterna är att känna igenom musklerna om de är stumma, eller om det finns "hårda partier" mellan eller på muskler.

Sen kan du titta framifrån när hästen höjer huvudet tillräckligt för att du ska se bringan. Står hästen rak, men den ändå är ojämn i bringan kan det betyda att den är sned i framdelen. Rel. vanligt på sneda hästar.
Lättaste sättet i övrigt är att kolla hur hästen vill ställa sej om du inte rättar till benen på den. Om den mer än 50% av gångerna ställer sej på ett och samma sätt - observera då hur den står. Står den en bit fram med något ben? Står den böjd åt något håll? Står den en bit fram med bakbenet eller böjd kan det bero på sneda höfter.
Men rent generellt kan man inte peka på EN sak utan det är bättre att ta ut en erkänt bra och erfaren Equiterapueft eller Kiropraktor för att de ska kunna se exakt vad som felar och alla småproblem istället för att du ska behöva gissa.

Tack för infon! Men man kan ju undra varför veterinärerna ALDRIG vill prata om detta, tro mig, jag har försökt fråga om detta. Man känner sig otroligt dum kan jag säga, oftast får man ett torrt; "ja nu visar ju böjprov + efterföljande bedövningar att problemet sitter i kotleden då behandlar vi detta, tycker du inte?"

Man känner sig rätt lite i sammanhanget då.

Men kiropraktik på häst - jag har inga goda erfarenheter av detta. Det har varit MYCKET dyrt och skillnaden har varit NOLL. Har jag bara haft otur?

mackan skrev:
symptom som är vanliga när hästen har pålagringar/spatt. att han har rygg problem kan ju ha att göra med att det blir spänningar som orsakas av problemen med benen - snarare än tvärt om...?

jag tror att ben problemen kommer från ryggen, just eftersom han inte haft problem med benen (och då är det ju ändå bara lindriga pålagringar) förrän hans sadel legat och klämt i 4 år.. jag vet inte om ALLA pålagringar som sitter i hasens glidleder räknas som spatt, emn det är där han har lindriga pålagringar och i framkotorna. det är inte en fortgående proscess i hasen dock, utan en avstannad proscess eller vad man kallar det. jag tror att han fått problem i benen för att han gått och avbelastat sin onda rygg, som ju gått med en för smal sadel i 5 år som sedan också blev brygga.. däremot tror vet. att han också har en genetisk svaghet i haserna.

Vill bara säga att jag försöker inte på något sätt gissa mig fram till något genom denna tråd utan är intresserad av era åsikter som inlärning. :smirk:

Men i alla fall, han ställer sig praktiskt taget alltid med frambenen under sig, och bakbenen rel. normalt ev. något under sig med dem med . Dock står han alltid lite utåttåad, särskilt på bakbenen.
Jag hade ut en massör och hon sa att han var spänd i bogmuskulaturen och ojämnt musklad i bak, så mkt mer kollade hon inte då hon bara var där på snabbvisit och kom inte dit som massör utan för att lämna sin häst.

Den ET som jag anlitat heter Håkan Lundell, vet inte om någon känner till honom men han används av de flesta här på Åland i alla fall. :crazy: Kommer från Sverige.

tretjak skrev:
Tack för infon! Men man kan ju undra varför veterinärerna ALDRIG vill prata om detta, tro mig, jag har försökt fråga om detta. Man känner sig otroligt dum kan jag säga, oftast får man ett torrt; "ja nu visar ju böjprov + efterföljande bedövningar att problemet sitter i kotleden då behandlar vi detta, tycker du inte?"

Man känner sig rätt lite i sammanhanget då.

Men kiropraktik på häst - jag har inga goda erfarenheter av detta. Det har varit MYCKET dyrt och skillnaden har varit NOLL. Har jag bara haft otur?

Jag tycker det är rätt irriterande med vetrinärer som säger att DÄR sitter felet och då behandlar vi HÄR och sedan är det klart.. De tar aldrig reda på vad ORSAKEN är.. Var precis så när min fick kotledsinflammationer.

Min ET som kommer ut snart kostar 900 kr totalt, oavsett hur mkt han gör med hästen. Jag har aldrig provat denna ET förut men har hört att han ska vara väldigt bra, och ge stora skillnader.

Jag är ingen expert på att förklara men kan försöka skriva ner vad Missy hade för symtom vid sinna låsningar.
Det första vi märkte var att hon hade svårt för att fatta galopp och ville gärna springa in i galoppen. Om hon fick välja så sprang hon gärna med huvudet rätt upp.
Hon tappade/släppade vb efter sig traven.
Har även haft stora spännigar i nacken(konstaerat av en värme kamra undersökning.)
Först och främst när vi har kommit till Djursjukhuset har "vet" behandlad lederna, musklerna och ryggen med tupkam och cortison för att sen ta itur med grunproblemet som var låsningarna.
Efter det har jag fått ändra min ridning och hästens utrustning.

Senast ändrad av en moderator:

Du har nog haft otur. Själv har jag haft en oerhörd hjälp av equitearapet två gånger. Hästen var inte halt men man kände att något var fel vilket et hjälpte till att rätta till :)

Ja, min häst har svårt för fattningar på böjt spår, men gör dem rätt obehindrat på rakt spår. Däremot springer han iväg om jag tappar balansen. Så om det går åt skogen ibland känns det mest som om det är mitt fel, för 70% av gångerna det blir fel och han springer iväg är det jag som knipt med knäna eller liknande. :crazy:
Ja, jag tror att Owe kan ha en del spänningar i nacken också med tanke på hur länge han gått i "den avknäppta" formen.. men det återstår att se!

Fler som kan något om sånt här?

tretjak skrev:

Finns alltid rötägg. Som tar betalt för jobb de knappt utfört. Sen så är det faktiskt så att sånt tar TID och en Kiropraktor riktar in sej på skelett o dyl. inte muskler. Muskler och kotor hör ihop - rättar man bara till den ena faktorn komemr det med största sannolikhet tillbaka..

Har varit i den dumma situationen också att jag provat en ny Equiterapueft för att få en andra åsikt. Personen ifråga hittade MINDRE (färre) efl än min ordinarie ET, tittade i princip bara igenom hästen, kände och klämde lite, påpekade lite snedmuskling, nån led som var lite kortare. Det hela tog 20 minuter sen stod han och pratade ett tag. Det kostade 600:- (ingen reseersättning eller så eftersom vi kom dit med hästen) Min ordinarie ET tar inte lika mycket betalt och står och masserar, sträcker, behandlar med ultraljud osv utefter vad som behövs (det finns alltid saker som kan förbättras verkar vara hans motto..) och håller ofta på 1-2 timmar.

Den ET som kommer ut till mig nu, sysslar med laser, kiropraktik och massage samt lite mer men kommer inte ihåg vad det är. :crazy: Sedan beroende på vad han hittar kommer jag efterbehandla med en massör i flera omgångar. Tror faktiskt det är rätt bra att (om man har råd) ta ut en massör 1 gång i månaden.

Fler kommentarer? :bump:

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 679
Senast: Josofinito
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 619
Senast: pews1972
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har för andra gången på ett år blivit en aning sned i sin rygg. Förra gången berodde det trodde jag på en sned sadel som byttes...
2
Svar
30
· Visningar
10 767
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar