"Typisk pilot avkomma"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare IdaMalmsten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 445
I

IdaMalmsten

Jag har hittat en toppen häst som ska hyras ut på foder. Men i annonsen står det att det är en "typisk pilot avkomma". Ska jag bry mig om det eller är det bara något bra eftersom jag är intresserad av hoppning? :confused:

Sv: "Typisk pilot avkomma"

Pilot har gett många som hoppar väldigt bra, så det kan vara positivt om det är det som menas men han väl gett en hel del "idioter" som inte är speciellt lämpade för de flesta "normalryttare".

Pilot är väl ganska känd för att lämna skarpa hästar som ofta hoppar mycket bra!

Precis som Olinda skriver.. inget för "normala" tävlingsryttare.

Pilotavkommor kan väl ofta benämnas som "professional horses".
Han fick bla temperament från sin morfar Graphit, som lämnade ca 20 hingstar efter sig. Han var känd för att lämna hopphästar av mycket god kvalitet, men även för att lämna hästar med komplicerat temperament.
Farmorsfar Duellant, var även han en hingst som lämnade fantastiska individer, men som inte alltid var lika lätta att rida. Han själv fick med åren ett besvärligt humör, och lämnade ca 30 söner.

Pilot själv har över 200 avkommor i Grand Prix, samt runt 100 godkända söner, och det må man ju säga är ett mycket gott resultat.
Använder man hans blod, skall man nog vara klar över vad som finns bakåt. Men å andra sidan skall man ju alltid det. Det verkar ju som hans temperament mattas av, varefter generationerna går.

Så hästen du är intresserad av, behöver inte alls vara en "idiot". Hård men prestationsvillig kanske? Funkar du ihop med hästen, så är det bara positivt!
Lycka till!

Jag har träffat två hästar nära släkt med Pilot som var riktigt knäppa. Det är såklart inte alla hästar med honom i stammen så åk och kolla på hästen och se vad det är!

När jag jobbade som hästskötare och hanterade jag en hel hög hästar med Pilot som farfar dagligen, och en period hade vi även en hingst med Pilot som far på gården, och alla var snälla hästar. Hingsten var det aldrig några problem med, varken på tävling eller hemmaplan. En av avkommorna var riktigt mesig, de andra helt vanliga, trevliga hästar. Om jag var på halvblodsjakt skulle jag inte bli ett dugg avskräckt av att se Pilot i stamtavlan!

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 261
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 160
Senast: Nota
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
549
Senast: Nikan
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka