Typer av anemi och symtom/orsak?

M

-moa-

Har googlat men hittade inget bra så eftersom jag vet att det finns kunniga folk här så kanske jag har tur om nån känner för att vara lite informativ och snäll :)

Vad för typer av anemi finns det, och vad för tillhörande symtom och orsaker för dessa är det? (bortsett från Equine infectious anemia för det är ju inte så troligt då här i sverige. Hästen är tysk så tror inte det är så troligt där heller väl)

Fick reda på att pålle är anemisk men glömde fråga vet. vad för typ och jag sitter och funderar såklart vad det kan vara.

Vad jag vet än så länge är att det finns inga tecken på inflammation eller infection. Heller inte någon form av borrelia.
Heller inga andra värden på allmän blodprovs koll var fel på, även om allt var lite lågt fast inom normala värden, förutom erytrocyter då (röda blodkroppar). Därav anemi. Jag bara inte vet varför.

Sv: Typer av anemi och symtom/orsak?

Du menar vilka orsaker det kan finnas till blodbrist?

För det första: om hästen är anemisk finns det flera faktorer i blodprovet som kan vara till hjälp för att ta reda på vilken typ av anemi det rör sig om. Man tittar på erytrocyternas storlek, omogna celler osv och kan bedöma om det rör sig om en regenereativ, icke regenerativ osv. T ex kan ju anemin bero på att benmärgen producerar för få röda blodkroppar, då fås en bild. Om det istället rör sig om blodbrist pga ett blödande magsår eller kanske massiv parasitinfektion fås en annan bild, där man ser att benmärgen svarar och pytsar ut omgona röda blodkroppar i banorna.

Vad gäller tänkbara orsaker; blödning, parasiter, blodsugande löss, autoimmuna sjukdomar (immunförsvaret bryter ner de röda blodkropparna, ger fler symptom), långvarig infektion (järnet undanhålls och då saknas byggstenar), järnbrist, specifika infektioner som angriper de röda blodkropparna mm.

Sv: Typer av anemi och symtom/orsak?

aha hmm ok tack för info.
Normalt sett brukar jag ha ork att klura ut vad sånt betyder lite mer exakt (vet vad det är hos människor men hästar är ju ändå hästar) men jag är sjläv sjuk i nuläget så känner mig heltrög.

Det var tydligen gemaglobin värdet specifikt som var lågt.
resten var låga fast inom normal gräns, förutom...vad heter det...MCHC eller vad det heter (? du vet, det som är flera ihop så att säga...ush vad dåligt jag uttrycker mig och inget minne heller men tror du vet vilket jag menar) Det var inom normalt värde fast precis på toppen av det, så nästan högt.

Saker som kan uteslutas är löss, antagligen auto-immunsjukdom (jag har själv en så det vet jag mycket om rent generellt sådär, även att det säkerligen inte är samma hos häst exakt), parasiter inte troligt men ska trippel kollas nu ändå igen. Dock har han haft mistänkt magsår eller minst hade han någon form av magproblematik, smärta viktproblem, stresssyndrom i massor etc. men det har försvunnit nu med stall och foder byte. Vikten är bra och stressen är borta, magen ser normal ut igen och han visar ingen smärta så det borde väl inte vara det heller.
Det jag är lite orolig för är just långvarig infection, visserligen har han inte visat tecken på sjukdom men när han stod på boxvila i vintras så var hasn hästgranne mittemot förkyld med virus och behandlades med antibiotika, så det kan vara möjligt kanske att min fick nåt men det inte direkt märktes för att han ju stod hetl på box i 4 månader. Dock tycker jag det borde ha visat sig på vitablodceller väl? Men det kanske kan ligga kvar och inte vara så pass mycket att det syns då, men ädnå ställer till lite hostproblematik?
Nej jag vet inte...känns som det borde vara slemhosta så men det är det ju inte.

Jag är sådär att jag inte kan släppa saker om dom är där och man inte vet varför, hästar hostar ju för en anledning och likaså får låga värden på rödablodkroppar är hur jag tänker.
Och då vill jag veta varför. Speciellt hostan, om blodet är normalt igen om två veckor kan jag väl leva med det men inte hostan. Dom är väl inte relaterade antar jag då men lika irriterande.
Han hade bara pyttelite anemi, inget allvarligt, precis utanför normala värden...fast det känns ju inte helt bra ändå som ägare sådär.

Peter-Lundin: Varför är det inte nog? (jag vet inte ens exakt vad Hb står för så kan inte säga om det var det han tog. Det var typ...12 olika saker man testa för vet jag)
Och gör det skillnad om det är vila jämfört med...arbetspuls? eller när ska man ta det då?
Menar det inte otrevligt med alla frågor, bara undrar :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 526
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 948
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 490
Senast: Och_Aye
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 712
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka