Typ av sele. (ännu en!!)

MittNyaJag

Trådstartare
Halloj..
Har ju haft loksele på min kuse, men häromdagen var det ett mässingsspänne (dragringen...) som tackade för sig och protesterade mot kylan med ett knak.. Går att använda, men helst inte..

Tänkte gräva ett hål i min plånbok och köpa en ny sele..
men vad ska man ha? Har kikat på den där "billiga" equilex har nu, för 2700 någonting i cobstorlek..
Finns det någon annan som kan vara bra/bättre?
Har ingen vagn en, men ska ju få en byggd till sommarn så då blir de tju svängel och allt, men tills dess, när jag bara har rockarder utan svängel (inte mina..) finns det nått man kan göra så man fortfarande kan köra?

Är det bäst att ha loksele eller bröstsele?
Ska bara hobbyköra, som variation till ridningen..
Kan min kuse ha en bröstsele?
Profilbild på länken. :)
http://www.lunarstorm.se/MittNyaJag/kollage/86

Sv: Typ av sele. (ännu en!!)

Jag tror nog att han ska kunna ha bröstsele, men frågan är om inte en loksele skulle ligga bättre. Är det bara hobbykörning ska selen inte spela någon roll (av lok och bröstselen), bara den passar. Equilexselen vet jag inget om men börjes selar är bra och billiga också. Inte lika billig som equilex men lite grövre än den. Men köper du en riktig bröstsele måste du ha svängeln för att kunna använda den. Du kan inte ordna en på denna vagn också? Om du söker på forumet finns en massa tips på hur man kan göra en svängel hyffsat enkelt och billigt.

Nora skrev:
Men köper du en riktig bröstsele måste du ha svängeln för att kunna använda den. Du kan inte ordna en på denna vagn också?

Jag ska som sagt fixa svängel, men inte på denna vagnen, då den inte är min och hon som äger den inte verkar vara särskilt intresserad av att köra "riktigt".. :(

Lokselen börjes har, som inte kostade så faslig mycket, är det nått att ha, eller är den oxå bara skräp?

*hur redigerar man sina egna medelanden??*

nåväl, kollade mera, och lokselen börjes hade var ju kanske ingen hit, "dyr", o man måste köpa till baksele och allt..
Finns det kompletta lokselar att köpa? Var, och Hur mycket kostar de?
Han är ju så snygg i loksele. ;)

annars lutar det nog åt equilex bröstsele, nu när jag funderat så går det nog ganska enkelt att sätta fast en svängel lite provisoriskt på den ena rockarden..

Jag tror att någon annan får svara på det där om loksele, de få jag använt (inte mina) har jag ingen aning om var de kommer ifrån så jag kan inte uttala mig om kvalitén. Men jag tycker det finns ganska många begagnade lokselar. Låter bra att du kan fixa en svängel. Kanske kan tjata lite på vagnsägaren om hur en häst fungerar när den drar så kanske h*n också vill köra med den?

Först så jaha ja ok men sen kom jag ju på det är ju du med fjordingkorsningen o den gamla lokselen! :D
länk :)

Men köp equilex billiga sele och använd lokorna till!
Men innan du har svängel så vet jag inte...
Jo tömkör! Rid?

Tycker inte du ska kosta på en loksele den du har blir bra om du gör om den lite! Att köpa beg kan vara nog så klurigt...
Annars kan du prova med bara bröstsele (equilex) du ser ju bäst när selen sitter på hästen.

/Lisa

_L_ skrev:
Först så jaha ja ok men sen kom jag ju på det är ju du med fjordingkorsningen o den gamla lokselen! :D
länk :)

Men köp equilex billiga sele och använd lokorna till!
Men innan du har svängel så vet jag inte...
Jo tömkör! Rid?

Tycker inte du ska kosta på en loksele den du har blir bra om du gör om den lite! Att köpa beg kan vara nog så klurigt...
Annars kan du prova med bara bröstsele (equilex) du ser ju bäst när selen sitter på hästen.

/Lisa

Japp, det är jag. ;)

Ja, så skulle man ju kunna göra, det tänkte jag inte ens på. :)
Då ska jag klura lite mera. *hehe*
Man kan inte köpa bara däcke löst?
Fast, det kanske blir lika "dyrt" som equilex billiga sele iom att jag lär köpa draglinor och sånt till...

Senast ändrad:

Ja det är smidigast att köpa en komplett bröstsele o sedan sätta draglinorna i lokorna!
Du kan ju köpa lös däckel iof men då måste du köpa draglinor till samt baksele!
Jag tror att equilex billigaste sele är tillräckligt hållbar för några turer i veckan med en rockard! :bump:
Annars kan du ju välja en lite dyrare som är nylonförstärkt o då håller den ännu bättre! :)

/Lisa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka