Tyngpunkt och sittben i galoppfattningen..

ujent96

Trådstartare
Har tidigare haft en häst i fem år som hade en defekt som gjorde att hon hade extremt svårt att fatta ena galoppen.

Har nu ny häst en unghäst som jag är väldigt mån om att det ska bli rätt från början. Nu till saken. Har själv blivit förvirrad hur ryttaren ska lägga tyngden precis i fattningen?! Eftersom jag i fem års tid gjort en övertydlig fattning ( ofta med fel vikthjälper som resultat) har jag svårt att få till det med nya hästen...fast ironiskt nog i andra varvet.... tips och ideer...den nya hästen är mycket lättare i typen och känsligare för närr jag gör rätt/ fel.... Ska börja rida för tränare, men vill ändå ha lite tips hur man kan tänka när man sitter där själv på banan...

Sv: Tyngpunkt och sittben i galoppfattningen..

Bästa tipset: Att tänka mindre :D

I nio fall av tio så överdriver vi våra hjälper, och blir därför för långsamma, så vi blir hängandes kvar i nåt framstupa sidoläge i vår ambition att få hästen att fatta.

Nu vet inte jag hur ung din unghäst är, men jag har gjort så här:

Steg 1: Trav i skogen efter en kompis, kompisen fattar galopp, du står i lätt sits, ger galopphjälp kanske förstärker med röst. När hästen fattar galopp så berömmer du, oavsett om den fattar fel.

Steg 2: Fatta galopp, om den fattar fel bryter du lugnt av, fattar ny, nu kommer berömmet enbart när det blir rätt galopp.

Steg 3: Fatta galopp i från trav på banan, fatta i ett hörn, sitt på röven och gör en extremt liten galoppfattning. Försöker hästen fatta galopp exakt när den får hjälpen, beröm! Jag använder spö för att förstärka min hjälp, istället för att överdriva själva skänkeln.

Steg 4: samma som ovan, men från skritt.
Sist: steg 4 utan spö.

Så tänk inte så mycket på, ställa hit, eller dit eller sittben. Sitt på rumpan, fatta galopp, använd spö för att kunna bibehålla "finliret" så behöver du aldrig överdriva skänkeln.

Hur du ska tänka i fattningen: Sitt precis som innan, sittbenen bestämmer böjningen och ingenting annat (dvs tippa ner inner sittben ngt eftersom det är lättare att få rätt galopp om hästen är böjd), vinkla inner skänkel ngt utåt och håll den intill (ev använd ytter också) och vänta ut fattningen. Börjar hästen rusa - ta tillbaka till lugnt tempo igen. Viktigt är att du, som sagt, inte överdriver fattningen och slänger dig framåt och släpper iväg hästen för mycket. Tänk att galoppsprången går uppåt och inte framåt.

Bästa tipset: Att tänka mindre :D

QUOTE]

Jo det är nog mycket där det ligger, att jag börjat tänka för mycket pga att jag inte vill att det ska bli likadant med nya hästen. Vet ju att att denna hästen har helt andra förutsättningar att bli något bra och då vill man ju att det ska bli så rätt som möjligt från början...Problemet är att det sitter väldigt mycket i mitt huvud.... så fort jag börjar fundera på en fattning spänner jag mig och "slänger" mig framstupa så att fattningen ska bli "tydlig".....har någon gång fått tipset att titta rakt utåt ifrån volten för då hamnar jag mer mitt över hästen... svamligt men men...

Det tycker jag inte är svamligt, det är insikt.

Det är ju bara att jobba vidare på att "göra mindre"

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar