tyngd på boots

I

islands_lover

vad finns det för tyngder? vilken är den mest valanvända, varför just den, och inte en tyngre/lättare? vilka räknas till tunga resp. lätta? vad är gränsen på tävling?

snurra det jag till det?? :p

Sv: tyngd på boots

300 gr /ben är max på tävling. Och det gäller vilka skydd eller boots du än använder.

Lätta boots (ca 70-150 gr) är mest för skydd, så hästen inte trampar på sig eller av sig en sko. Från ca 150 gr. uppåt räknas som tunga boots. 230-250 gr är rätt vanligt på såväl gummiboots som blyboots.

/Malin

Tack malin, detta var väldigt upplysande, dom förra jag hade (söndertrampade) var vanliga gummi med kardborreknäppning (vikt har ingen aning om hur tunga dom var, men bra var dom (viktmässigt).

lånar tråden:
hur tidigt börjar ni med boots på era unghästar? hur långt vill ni ha kommit innan ni smäller på ett par viktboots? har ni vanliga boots mest som skydd i början?

Gullan86 skrev:
lånar tråden:
hur tidigt börjar ni med boots på era unghästar? hur långt vill ni ha kommit innan ni smäller på ett par viktboots? har ni vanliga boots mest som skydd i början?
De unghästar jag ridit in har aldrig haft några boots på sig. De har inte haft tendens att stryka sig/trampa sig och därför har det inte behövts. Skyddsboots är ju helt OK när det behövs för skydd till hästen, men då ska de bara användas när det är aktuellt.
Viktboots skulle jag verkligen akta mig för att använda på en unghäst om det inte skulle vara mycket befogat och för en mycket kort tid typ en vecka. Extra tunga skor typ 10mm skulle jag aldrig sätta på en häst. Tyngder fram kan få hästen ännu mer ur balans och öka framtungheten.

Min femåring har ett fåtal gånger gått med quarterboots eller lätta skyddsboots. Hon tål inte mer vikt än så än och det finns ingen anledning att använda boots till annnat än skydd på henne. Jag är rätt restriktiv med boots och använder mest skyddsboots.

/Malin

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 054
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: FrDrake
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
431
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka