Tyglar, vilka har bäst grepp?

_Sascha_

Trådstartare
Min häst är en jäkel på att slita tyglarna ur handen på mig, speciellt när jag ska dressyrträna.. hon liksom hänger sig i tyglarna och jag orkar inte hålla emot så blir det en ond cirkel = jag rider på för långa tyglar nästan jämt.

Jag rider för tränare och vi kämpar för att hon ska sluta men hon är nyigångsatt och har väldigt svårt att gå i form och kör hellre "fram" huvudet/halsen och drar ur tyglarna ur handen på mig. Hon är byggd i lite fel form om man säger så:p

Just nu har jag ett par hemska i typ vävribb.. men tänkte höra lite här innan jag ger mig på jakt efter nya. I övriga fall rider jag med flätade i läder men eftersom jag rider på ett annat bett då så har jag lite bättre kontroll då och hon kan inte lika lätt dra tyglarna ur handen.

Men jag funderar på om jag ska köpa några med gummi på eller flätade till det här också? Äsch, jag vill bara ha en massa tips på vilka tyglar ni tycker är bäst. främst till dressyr då :D

:bow:

Sv: Tyglar, vilka har bäst grepp?

Jag rider ALLTID med smala släta lädertyglar, men så slåss inte min häst mot handen heller...
Du har inte funderat på VARFÖR hästen sliter i tyglarna?? Har du kollat tänderna, sadelns passform? Är bettet av en modell som ligger bra i hästens mun och är i rätt storlek?

Brukar använda kantflätade tyglar när jag rider dressyr o gummi när jag hoppar - tycker de ger bäst grepp.

Släta lädertyglar till dressyr. Alltid. Tycker man tappar känslan totalt med en hel näve tygelmaterial.

Hade jag känt att tyglarna glider hade jag nog åtgärdat problemet (fel handställning hos mig eller att hästen drar) hellre än att döva symptomen (bytt tyglar).

Kantflätade lädertyglar!

Gummityglar ger en stum känsla, och stoppar sitter oftast felplacerade för att ge rätt effekt.

I övrigt håller jag med PollyMulle.:D

Börja med att lära hästen bära sitt huvud själv. Rid den i så öppen form att den orkar det. Behöver den helt långa tyglar så låt den få det tycker jag. Den ska inte hänga på din hand, ännu mindre slita tyglarna ur dina händer. Utveckla kommunikationen. Där tycker jag du ska börja. Skaffar du tyglar med bättre fäste blir det bara mer motstidigheter.

Jag har till dressyr smala lädertyglar, dock med "stolpar" eftersom jag lätt tappar greppet, vilket dock har med att göra att jag helt enkelt har väldigt dålig greppstyrka i min vänsterhand, inte att jag behöver "bära hästen".

Annars är det som för mig har gett absolut bäst grepp är såna tyglar med invävda gummitrådar, visst är de i tyg? Länge sen jag använde dem eftersom man inte får tävla osv, men tunna skinnhandskar o dessa tyglar = mycket bra grepp! Men det är ju knappast en lösning för om hästen sliter tyglarna ur händerna, för dragkamp vinner man aldrig, men om man behöver bra grepp i övrigt, så funkar det, för mig i alla fall. "Vanliga" gummityglar är pest att rida med, och visserligen blir det som klister, men de är för tjocka för att ge bra grepp.

jag älskar mina gamla hubertus knatflätade smala lädertyglar :love:

Om jag hade vart du så skulle jag kollat upp tänderna på hästen för säkerhets skull :)

Jag har ett par gummityglar (tror att de heter Cheval) och de är jättetunna!

Gummivävtyglar ger bäst grepp med bäst komfort tycker jag - har det alltid i terrängen där man inte kan vara nog så noga med att ha bra grepp.

Annars har jag en kompis som köpte sådana "jakttyglar" eller vad de kallas med öglor på, 4 öglor per tygel. Hon hade skadat sin tumme o kunde inte hålla om tyglarna. Hennes häst är en gammal räv som gärna hänger sig i bettet - man spänner sig i handen för att hålla fast i tygeln o rida loss hästen. Med dessa tyglar (hon är mkt bättre nu :D) så upplever hon att hon kan vara mycket mjukare i handen eftersom hon aldrig behöver hålla fast tygeln och då blir ju hästen såklart mkt mjukare i munnen (inga spännigar i hand o arm). Så de gillar hon :)

Toprieters discotyglar! med vävdgummi i mitten. bara älskar dom, smala och sköna i handen är dom oxå:love:

Svarar till alla. Ska försöka få tag i några med invävt gummi. Verkar vara det bästa alternativet, sen ska jag hitta några schyssta handskar också :D

Sen så vet jag att det är viktigt att kolla hästens hälsa men hon har tappat väldigt mycket muskler på sistone och har blivit väldigt stel efter en sjukdomsperiod, så det är först när jag börjar ställa lite krav som hon hänger sig, och det gör hon för att hon tycker det är jobbigt och det förstår jag men hon (..är en riktig pissmärr:angel:) är väldigt envis också och man får inte med sig henne i första taget. Sen ställer jag så klart inte några höga krav på henne heller, det är klart det får ta tid för henne att komma tillbaks i form osv men jag vill börja på rätt sätt. Men jag har kollat upp tänder osv och de är i bra form, har börjat prova andra bett också men har inte hittat något än som passar riktigt bra än men det kommer det också :)

Men just de här tyglarna har varit värst av alla, de är så halkiga och när hon hänger sig för att hon inte orkar så gliiiider de bara så därför vill jag investera i ett par bra tyglar till mitt dressyrträns. Det är inte så kul att vara tvungen att sitta och fiffla med tyglarna hela tiden för varken henne eller mig.

Kanske formulerade mig dåligt i första inlägget, hon är stark och det får jag leva med, men allt som kan underlätta träningen blir guld värt för mig. Att slippa sitta och fiffla och ha ett stadigt stöd istället så att hon känner det och ger med sig bara pyttelite iallafall.
Tack för alla tips :bow: Nu ska jag bege mig till närmsta hästaffär i helgen:D

Låt inte hästen hänga i tygeln. Den ska vara lätt i munnen hela tiden, annars tar hästen för vana att lägga en massa vikt i din hand och på sina framben, och du kan varken inverka rätt eller ha någon chans att rida hästen i form.

Jag trivs med ganska tunna lädertyglar. Har vanliga i läder nu men ska försöka hitta i kalvskinn eller liknande som jag gillar, mjukare och "klibbigare" i materialet.

Jo, jag vet att jag inte ska låta henne göra det. Men det säger typ tjopp så har hon en halvmeter för långa tyglar. Hon är gammal ridskolehäst så hon vet ju precis varenda knep som finns i världshistorien för att försvåra min ridning och eftersom ingen sagt emot henne tidigare så är det jag som "får ta all skit" eller hur man ska nu uttrycka det. Men jag rider ju för tränare också av en anledning och hon och jag jobbar stenhårt på att hon ska flytta tyngden bakåt, men det är ju inte det lättaste när hon dessutom är byggd i nerförsbacke :crazy: Men det kommer ju gå tillslut, just nu vet jag ju att hon är frisk i kroppen, visst att hon är stel men massören kommer nästa vecka och då hoppas jag på förbättring, en liten iallafall. Men det jag kan göra egentligen är ju att kämpa på.. Känns inte som jag har något större val?

Men då är ni ju på väg! :) Lycka till. Även gamla hundar kan lära sig sitta, lovar. ;)

(Och om jag vore du skulle jag satsa på kalvskinnstyglar och Roeckl-handskar. Jag vet inte om det bara är jag, men tyglar med gummiväv är nästan alltid stela och har hårda, vassa kanter, och ser dessutom grymt tråkiga ut. Jag får sår i händerna bara av att titta på dem haha. Men hoppryttare verkar älska dem, dunno why.)

Släta lädertyglar till dressyr. Alltid. Tycker man tappar känslan totalt med en hel näve tygelmaterial.

Hade jag känt att tyglarna glider hade jag nog åtgärdat problemet (fel handställning hos mig eller att hästen drar) hellre än att döva symptomen (bytt tyglar).

Bra svar som vanligt :bow:

Senast ändrad:

men tyglar med gummiväv är nästan alltid stela och har hårda, vassa kanter,

:bow: Jag rider INTE med gummitväv utan handskar! Däremot tycker jag mina är rätt mjuka, de formar sig fint när man håller i dem men kan kännas lite "stela" jmf med lädertyglar resten av biten sas.

Min häst är precis lika dan och hon är genomkollad, så det behöver minsan inte vara nått fel alls!
Jag har tunna lädertyglar med "pluppar". Dom ä'r jättebra (förutom när dom är dränkta av pälsglans...

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är höst med mer nederbörd så märkte jag en regning dag att mina tyglar blev lite hala att hålla i. Jag har också märkt det...
Svar
9
· Visningar
989
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 302
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 525
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar