Tyglar med hake

Sv: Tyglar med hake

Och jag försöker undvika hakarna så mycket det går. ;)

Visst är det praktiska, speciellt om man vill flytta runt tyglarna mellan olika träns eller om man vill fästa tyglarna i nosgrimman tex. (vanligt med unghästar) Nackdelen är dock att det lätt blir en ryckigare kontakt till hästens mun. Det är kanske bara en marginell skillnad, vad vet jag, men jag fick lära mig det för många år sen och tycker det låter vettigt. =)

Håller med dig! Jag använder tyglar emd hakar till nosgrimman, men i bettet sitter ett par gamla kandartyglar helt i läder. Och visst är det handen sopm håller i tyglarna som räknas, men gillar inte känslan av metall mot metall.

Jag stickade faktiskt en lovvickamössa (stavning???) i slöjden för länge sen. Fick den aldrig över huvudet.

Jag med! Var fast besluten om att det skulle bli en lång, tjock och mysig halsduk, men det där med tålamod asså:angel:

Jag tycker de tyglarna är jättebra och jag har köpt två par på Hööks och ett par andra ihop med ett träns som jag köpte på Landsmót i somras.:smirk:

Beror inte det på hur mjuk och följsam man är i handen ;)

Rolle, som använde hakar redan när jag red Western och med delade tyglar :cool:
Islandshästar på lösdrift

Oj, såg inte det här svaret förut!

Visst är handen det viktigaste i första hand men jag upplever det ändå som att samma hand blir ännu bättre utan hakar. ;) Svårt att förklara hur jag tänker men haken består ju av en liten ögla längst ut, ofta sitter det dessutom fast ännu en metallled innan själva haken och när det sedan sitter i bettet blir det flera led. Jag upplever det då som hackigare eller vad man ska säga än om det är läder som sitter i en jämn kontakt ända fram till bettet!

Köpte mina på Hööks, det ena kostade 149:- och var i läder, och det andra vet jag inte, det följde med stübbentränset som kosta 1295:-, det paret är i läder och stärkt med gummi.

Måste bara sticka in en liten kommentar, vilken snygging du har! :eek:

Har sett att många islandsryttare använder tyglar med hake. Alltså en sådan hake som finns på de vanligaste grimskaften. Min fråga är vart köper man dessa tyglar och hur mycket kostar dom?:smirk:

Var tvungen att berätta vad jag har hört;
När jag köpte tyglar och sånt så skulle jag inte köpa tyglar med sådan hake, då de oftast är rätt tunga och slår gärna mot hästen.
Så jag har såndana tyglar som "sitter fast".

Ville bara tala om det. ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 535
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet En kort fråga. Om man köper en s.k. smart-TV kan man då räkna med att det går att använda gratiskanalerna (SVT och Tv4) om man ansluter...
Svar
16
· Visningar
476
Senast: Rosett
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
455
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka