Tyglar med hake

D

Dressiar

Har sett att många islandsryttare använder tyglar med hake. Alltså en sådan hake som finns på de vanligaste grimskaften. Min fråga är vart köper man dessa tyglar och hur mycket kostar dom?:smirk:

Sv: Tyglar med hake

Finns lite överallt där dom har isisgrejor. Hittar man ett par andra tyglar som man trivs med kan man be en läderverksad att byta till dom hakarna man vill... jag har bytt på mina tyglar! /Lina

Hej!

Jag köpte mina på Börjes, de har 2 olika tyglar för runt hundringen. men sådana tyglar finns lite överallt att köpa och kostar nog ungefär som "vanliga". Finns ju många hästprylsförsäljare på nätet (se bara reklamen runt denna sidan eller gå in på radannonser och sen islandshästar till salu, där finns ännu fler företag med som har mer islandsinriktning)

Sådana tyglar tillsamans med de "vridna" stigbyglarna tillhör ju "måstena" för alla islandsryttare.:)

Finns dessutom hakar som man kan köpa till. Kommer ej ihåg var jag sett dem nu, men det finns iafll! Som man bara sätter fast de "vanliga" tyglarna i

Lättast är att prova ut ett par tyglar som du tycker är sköna, och sätta på hakar. De finns att köpa separat i många hästaffärer, men även i typ glov, vägg, färg osv.

Va!!!! Menar du att du inte svalt hela "islandspaketet" ;)

Själv ska jag sticka mig en ulltröja så snart jag lärt mig sticka samt får ett par veckor över.:banana:

Aha, tack allihopa, då vet jag det. Jag har nämligen letat efter dessa, för de verkar så praktiska. :)

haha:p jag skulle också sticka en gång, det skulle bli en halsduk... Nu är den nog slängd men i ca. en månad stod det blimkrukor på den. Jág orkade inte göra den längre än 1*1 dm:p :crazy:

aha, till stallet eller? Själv så virkar man ju till hästen ibland, försökte göra en grimma, utan så lyckat resultat, hahaha

Jag stickade faktiskt en lovvickamössa (stavning???) i slöjden för länge sen. Fick den aldrig över huvudet.

Tror annars att jag har en Norge-fiskartröja i gömmorna (vit m svarta prickar samt grå filt över axlarna, var moderna för typ 15 år sen) men det kanske inte passar att visa sig i. Fast har inte Island tillhört Norge för länge sen...

Om jag ska visa mig offentligt med min svarta knubbis så ska jag nog KÖPA en tröja.

Till Dressiar: Hoppas du får fatt i ett par tyglar, det borde inte vara några större problem. Virkad grimma?!?!?!?! :rofl: Hur kom du på den idén???

hehhe, tack, ja, man har ju letat ett tag efetr de rätta tyglarna, haha:rofl: haha, ja vet, en virkad grimma, hah, bara till prydnad isåfall, men jag måste erkänna, så dålig blev den faktiskt inte, hehe, jag gjorde den nästan 8 cm tjock därfram så det ser ut som...nått helt annat:rofl:

utom för mig, för jag har "hela", icke säkerhetsstigbyglar:p

Och jag försöker undvika hakarna så mycket det går. ;)

Visst är det praktiska, speciellt om man vill flytta runt tyglarna mellan olika träns eller om man vill fästa tyglarna i nosgrimman tex. (vanligt med unghästar) Nackdelen är dock att det lätt blir en ryckigare kontakt till hästens mun. Det är kanske bara en marginell skillnad, vad vet jag, men jag fick lära mig det för många år sen och tycker det låter vettigt. =)

Beror inte det på hur mjuk och följsam man är i handen ;)

Rolle, som använde hakar redan när jag red Western och med delade tyglar :cool:
Islandshästar på lösdrift

-----raderat----------------

Senast ändrad av en moderator:

På hööks kostade flätade tyglar 155... Eller nåt sånt :smirk:

Jo det var nog det ja! Men själv har jag vanliga tyglar till min isis.

Liknande trådar

Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 535
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet En kort fråga. Om man köper en s.k. smart-TV kan man då räkna med att det går att använda gratiskanalerna (SVT och Tv4) om man ansluter...
Svar
16
· Visningar
476
Senast: Rosett
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
455
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka