Tygeltag, longering & Tömkörning

Twihard

Trådstartare
Hej jag har några små frågor som jag är nyfikna på, hur ni gör med era unghästar. :)

Jag vill få mer inspiration och mer lärdom, är ävldigt nyfiken och vill lära mera! :D

1. Hur lär ni era unghästar förstå sig på tygeltag? Alltså hur går ni till väga för att de ska förstå dem, hur börjar ni för första gången med er unghäst? Hur ghår ni sedan tillväga. :D

2. Vilket föredrar ni att bäörja lära er unghäst. Longering eller tömkörning?

3. Vid tömkörning, brukar ni vara fler än två då? (jag föredrar två om man inte har någon instruktör med elelr så också).

4. Vid longering, föredrar ni träns eller kapson?

Så som sagt bnara allmänt nyfiken. :D Jag gick ut Vretagymnasiets hästinriktning i år, på tal om inget. Men okej till saken varför jag nämnde skolan. Där hade vi unghästutbildning men då jag var rätt mycket sjuk under den perioden missade jag en hel del. Såklart har jag varit med på tönkörning, hur man går till väga för att lära hästarna det, osv. Men känner att jag vill friska upp mitt minne lite mer. :D Så, bara nyfiken, hur gör ni? :) Kanske jag finner en metod som passar mig jättebra? ;)

Sv: Tygeltag, longering & Tömkörning

Nu skickade jag ju min på inkörning vilket gjorde att tygeltag och tömkörning gjordes ju inte hemma med mig.
Men hon hade en medhjälpare med sig som gick med och ledde hästen meddans hon tömkörde henne. Till slut behövdes ingen hjälp framme vid huvudet.

Det var väl svar på nr 1 och 3 antar jag. ;)

Jag började lära min longering, Men gör det alltid i repgrimma och korta stunder.
Även om jag tömkör ytterst sällan (just nu) så skulle jag rekommendera det framför longering - Alltid.
Jag får nog kanske återkomma framåt vintern/våren när vi utvecklat vårt arbete på töm.

Och det gav nog svar på resten tror jag. :)

Tack så mycket för svaren, intressanta och nyttiga. :D Tack ska du ha :D

Jag lär in grunden med hjälp utav repgrimma. Jag har aldrig tömkört min häst, det har inte varit nödvändigt .. dels så kan jag inte tömköra särskilt bra och för det andra har jag kunnat lära honom allt ändå.

Först började jag att lära honom "kyssa stigbygeln" & stanna på det sättet. Sen lärde jag honom gå undan för mig, både fram & bakben. Gå undan för tryck känns lite fel, eftersom så gör ju inte hästarna när dem ska flytta på varandra. "knuffas" och trycka betyder lek egentligen, och eftersom min häst har varit ganska okänslig så har jag lärt honom att gå undan för mig/repet istället.

Sen lär jag honom gå fram och stanna med hjälp av longering. Använder rep/lina och ibland longerings pisk samtidigt som jag använder rösten och min egen kropp. Hamnar jag framför bogen ska han stanna, bakom bogen betyder gå fram och vid bogen är neutral -samma sak när jag leder honom.

(vänjer honom vid sadel och leder runt honom med en ryttare på ryggen)

Efter det så är jag i rundkorall (har varit hela tiden) där man inte behöver tänka på att svänga, utan bara gå fram och stopp. Där har jag repgrimma + träns, fäster tyglarna i repgrimman som jag har genom bettringen. När jag vill att hästen ska gå fram så skänklar jag försiktigt (vill att hästen ska bli känslig för skänkeln) och använder rösten samtidigt. Hästen får ca 0.30-1sek på sig att reagera, annars lägger jag på pisk. Spelar ingen roll vad hästen tar för gångart, så länge den går framåt. Väljer den skritt så ska den börja trava el. galoppera om jag ber om det. Mycket beröm och lösa tyglar. När jag vill stanna så använder jag mig utav "kyssa stigbygeln" som hästen lärt sig ifrån marken, är precis samma sak här! Så rider jag några gånger och efter det så rider jag ut med andra så svängar. Har någon annan häst framför och gärna en häst bakom som kan "valla" min häst.

Brukar även testa i rundpaddock att stanna med hjälp utav "vanligt" tygeltag och försöker sakta med säkert "gå ifrån" kyssa stigbygeln.

När jag ska lära hästen svänga så provar jag först med ledande tygeltag och försöker få hästen att titta i färdriktningen (dit jag vill) och sen skänklar jag lite, svänger hästen så berömmer jag mycket. Svänger den lite så använder jag pisk (som är i innerhanden) och "puttar bort" bakdelen med den. Alltså petar på inner skinka..

När hästen kan gå fram, stanna och svänga så tar jag bort repgrimman, ungefär då har hästen lärt sig bettets inverkan lite bättre också. Det här brukar ta ca 3veckor - 1½månad, beroende på vad det är för häst.

Tack för alla tips. :D Synd bara att jag varken har rundkorall eller rund paddock där jag har min häst. :( :D

Hej jag har några små frågor som jag är nyfikna på, hur ni gör med era unghästar. :)

Jag vill få mer inspiration och mer lärdom, är ävldigt nyfiken och vill lära mera! :D

1. Hur lär ni era unghästar förstå sig på tygeltag? Alltså hur går ni till väga för att de ska förstå dem, hur börjar ni för första gången med er unghäst? Hur ghår ni sedan tillväga. :D

3. Vid tömkörning, brukar ni vara fler än två då? (jag föredrar två om man inte har någon instruktör med elelr så också).

4. Vid longering, föredrar ni träns eller kapson?)

1)Vi vande henne först vid att ha träns överhuvudtaget, sedan gick vi promenader med träns och grimma över, så att hon vande sig vid bettet men inte skulle riskera att få ett ryck i munnen om hon tex hoppade till för något. Efter det började vi tömköra henne rakt fram i skogen, och lite styrövningar i paddocken. Mamma höll i tömmarna och jag gick framme vid huvudet med ett grimskaft, som hjälp om det skulle behövas.

2) Började med tömkörning då det kändes viktigare. Longering gjorde vi lite senare och då började vi med att en gick med hästen ute på volten -tills hon förstod vad vi ville att hon skulle göra.

3) I början är det ju bra att vara 2. Så att en kan hjälpa hästen rätt innan den har förstått tygeltag m.m.

4) Jag brukar oftast ha träns, men ibland kapson

Tack för alla tips. :D Synd bara att jag varken har rundkorall eller rund paddock där jag har min häst. :( :D

Har du en vanlig paddock eller ridhus? isåfall kan du lätt göra en egen rundkorall. Antingen så sätter du upp hinderstöt ditt en cirkel och sätter plastband eller något liknande. Eller så delar du bara av paddocken till hälften med hjälp utav ett snöre.
Detta kan man även göra på ex. en äng, parkering osv. Bara fantasin tar stopp :)

Vi började med tömkörning, dock bettlöst pga vargtänder. Använde en Duallygrimma, det var inga problem att få henne förstå tygeltag med bettet efter det, trots att trycket blir på olika ställen. Jag tömkör dock oftast i ordets rätta bemärkelse (går bakom hästen), är inte så skicklig på "arbete på töm". Vi hade en medhjälparen med i början, vid huvudet.

Själva tygeltagen med bettet övade vi när hon vande sig vid bettet. Tog tag i ena tygeln och gick åt det hållet, sedan tvärtom. Det går nästan automatiskt.

Longerar gör jag inte ofta, tycker tömkörningen ger mycket mer för balans, koordination och ryggarbete. Gör jag det använder jag vanlig grimma, använder inga inspänningar. Har även prövat att löslongera, vilket fungerat bra de gånger jag kommer ihåg att placera mig rätt. Det tycker jag själv är mycket roligare. Att ha hästen på volt, runt, runt känns som sagt mindre meningsfullt än tömkörningen, men i lite högre farter är det jobbigt att springa efter;)

Tack för tipsen! Ja jag håller med om det om longeringen som bara går runt runt. ;) :D

Jag minns faktiskt inte att jag gjorde något speciellt för att lära honom. Det föll ganska naturligt för honom att "följa" med tygeln så att säga.

Longering, finns ett större utrymme för bus utan att jag ska få en hov i pannan. Sen vill jag att kommandorna ska sitta stenhårt innan jag börjar med tömkörningen.

I början var vi två, en som gick bredvid honom och sen jag bakom. Men det var endast i början.

4. Vid longering, föredrar ni träns eller kapson?

Har faktiskt aldrig använt kapson så jag kan inte uttala mig om det.

Tack för tipsen! :D Så kul med någon som kommer med åsikten om att Longering är bäst först, det blir intressant och så. :D Jag får se vad som passar min häst bäst men jag lär ta med mycket från varje svar från alla. någon utav varje, liksom. :)

Håller med föregående talare om att kommandon måste vara befästa före tömkörning. Inte kul att bli ivägdragen el dyl. Hästen måste ju också ha en chans att förstå vad den skall göra. Kommandon övar jag dock på promenader från första början. De skall kunna skritta, stanna, backa, trava på kommando vilket jag tycker är grundläggande. Bromsen måste alltid funka;)

Liknande trådar

T
Hästhantering Hejsan! Jag ska nu i sommar börja träna min 2 åriga frieserhingst mer ordentligt. Jag har ägt honom i 1 år och därför valt att lära...
Svar
14
· Visningar
1 991
Senast: Tourney
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 651
A
Träning Nu känns det som det är dags att börja jobba lite mer med 2-åringen.. Än så länge har vi bara promenerat i skog och mark och besökt...
Svar
4
· Visningar
936
Senast: axel
·
E
Körning Lägger min fråga här istället för under hästhantering, eftersom mitt primära mål är att köra in min häst. Har nyligen köpt en 04 som...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama