Q
qrumelur
Tygblöja - allstå.. hur fungerar det? varför har man det? Är det bra? är det dåligt? hur gör ni?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tygblöja - allstå.. hur fungerar det? varför har man det? Är det bra? är det dåligt? hur gör ni?
Så tygblöjor är alltså lite mindre effektiva och därmed mer pedagogiska?
Har inte tygblöjor själv.
Men man lägger i ett speciellt papper i blöjan som man sen kastar vid blöjbytet. Blöjan sköljer man ur och tvättar sen med sin vanliga tvätt. Har för mig det är kardborreband så man stänger de som vanliga blöjor.
Dyrare att köpa in än ett paket nere på affären, men går ju att använda om och om igen och är säkert skonsammare mot både miljön och bebisens hud.
Jag kör med vanliga blöjor. Sonen var det Libero som gällde, sen hade han Huggies som dagblöja. Dottern var det istället Pampers som satt bäst, och nu den senaste månaden har vi kört med Lidls blöjor och är supernöjd med dem.
Hur menar du nu? De är effektiva på så sätt att det inte läcker igenom till kläderna. Vad är syftet med att behöva gå med en kissig/bajsig blöja längre än att man behöver, dvs när behovet fyllts?
Jag som gärna byter blöja direkt något hänt så den inte är torr tycker det är otroligt slöseri med engångsblöjor som kostar 3 kr/st. Sen finns det säkert föräldrar som tycker det är helt ok med 3-4 kissningar i samma blöja.
Tygblöjor är skitbra! Miljövänliga, bra för baken och bra för att barnen fortare blir torra. Jag fattar inte dagens upplägg, där föräldrarna tycker att det är rimligt att ungar som fyllt 2 år ska springa omkring med blöjbyxor!
Fast rispapper är ju ganska onödigt att ha i blöjan.
Ingen av de jag känner använder dem.
Dagens upplägg ?
Visst en del kanske är bekväma av sig som förälder, men barn är individer och når torrhet olika fort och det är väl inte ett dugg konstigt? Precis som med allt annat så når barn till stadier olika fort.
Nej, då var jag otydlig. Jag tog bort rispappret, hällde bort bajset och slängde rispappret i en soptunna med lock.Rispapper skulle jag aldrig slänga i toan. Det löses ju inte upp av vattnet och är således inte populärt hos reningsverket eftersom det måste rensars bort mekaniskt. Kanske finns olika rispapper, men nu menar jag våtstarkt papper.