Tygblöja??

Q

qrumelur

Tygblöja - allstå.. hur fungerar det? varför har man det? Är det bra? är det dåligt? hur gör ni?

Sv: Tygblöja??

Har inte tygblöjor själv.

Men man lägger i ett speciellt papper i blöjan som man sen kastar vid blöjbytet. Blöjan sköljer man ur och tvättar sen med sin vanliga tvätt. Har för mig det är kardborreband så man stänger de som vanliga blöjor.
Dyrare att köpa in än ett paket nere på affären, men går ju att använda om och om igen och är säkert skonsammare mot både miljön och bebisens hud.

Jag kör med vanliga blöjor. Sonen var det Libero som gällde, sen hade han Huggies som dagblöja. Dottern var det istället Pampers som satt bäst, och nu den senaste månaden har vi kört med Lidls blöjor och är supernöjd med dem.

Jag hade till andra barnet. Funkade super och det barnet blev också torr snabbare än det äldre syskonet som hade vanliga blöjor. Till stora köpte jag "pull up pants" som inte är helt som blöjor men håller torrt så pass länge att barnet hinner säga till att det hamnat där så man kan byta, sen gick det fort att bli torr där också.

Problemet med engångsblöjor är att de känns FÖR torra, alltså barnet lär sig inte känna att det är blött och därför försöker hitta annat sätt, dvs säga till när det är dax.

Så tygblöjor är alltså lite mindre effektiva och därmed mer pedagogiska?

Tygblöja - allstå.. hur fungerar det? varför har man det? Är det bra? är det dåligt? hur gör ni?

Tygblöjor är skitbra! Miljövänliga, bra för baken och bra för att barnen fortare blir torra. Jag fattar inte dagens upplägg, där föräldrarna tycker att det är rimligt att ungar som fyllt 2 år ska springa omkring med blöjbyxor!

Jag använder tygblöjor till min dotter och det fungerar jätte bra. Vi har en inneblöja och en blöjbyxa utanpå.
Vi har 24 st inneböjor som vi sköljer ut efter användning och sedan tvättar varannan eller var tredjedag. Inneblöjorna kan man använda hela blöjperioden. Ytterbyxorna finns i olika storlekar och man byter dem efter att barnet växer jag har 4 st ytterbyxor i varje storlek.
Jag tycker att det är väldigt instängt med vanlig blöja vet hur hemskt det var efter förlossningen när man fick ha bindor under ganska lång tid.
Jag hoppas att min dotter ska bli torr snabbare sedan är det bättre för huden oxå.

Tygblöjor är inte krångligt och rekommenderas!

Så tygblöjor är alltså lite mindre effektiva och därmed mer pedagogiska?

Hur menar du nu? De är effektiva på så sätt att det inte läcker igenom till kläderna. Vad är syftet med att behöva gå med en kissig/bajsig blöja längre än att man behöver, dvs när behovet fyllts?

Jag som gärna byter blöja direkt något hänt så den inte är torr tycker det är otroligt slöseri med engångsblöjor som kostar 3 kr/st. Sen finns det säkert föräldrar som tycker det är helt ok med 3-4 kissningar i samma blöja.

Har inte tygblöjor själv.

Men man lägger i ett speciellt papper i blöjan som man sen kastar vid blöjbytet. Blöjan sköljer man ur och tvättar sen med sin vanliga tvätt. Har för mig det är kardborreband så man stänger de som vanliga blöjor.
Dyrare att köpa in än ett paket nere på affären, men går ju att använda om och om igen och är säkert skonsammare mot både miljön och bebisens hud.

Jag kör med vanliga blöjor. Sonen var det Libero som gällde, sen hade han Huggies som dagblöja. Dottern var det istället Pampers som satt bäst, och nu den senaste månaden har vi kört med Lidls blöjor och är supernöjd med dem.

Fast rispapper är ju ganska onödigt att ha i blöjan.
Ingen av de jag känner använder dem.

Du kan ju ha vikisar och sticka yllebyxor till eller sy en pocketblöja av det du har.
I fickan i pocketblöjan kan du ha typ vd som helst, microfibertrasor och bambufrotté inlägg har jag hört ska vara bra.
Det kan även löna sig att köpa begagnat på t.ex blocket.

De använda blöjorna lägger du i en hink med lock tills du har tillräckligt att fylla en maskin med.
Tvätta blöjorna med ett zeolitfrit tvättmedel typ euroshoppers eller ocean.
Använd aldrig sköljmedel, men gärna en skvätt ätikka i sköljmedelsfacket då det är lätt mjukgörande, antibakteriellt och minskar dålig lukt.
En skvätt pressad citron motverkar också kisslukten.
Torka inte i torktumlare, det bästa är att hänga blöjorna på tork i rumstemperatur.

Jag kan rekomendera en sida som heter tygisar.se, de har ganska mycket matnyttigt :)

Kan ju tillägga att jag ångrar att jag inte började med tygblöjor när dottern föddes, men det kanske blir när 2:an kommer :laugh:.
Nu kör vi EC light så det går inte så mycket blöjor hos oss ändå.

Hur menar du nu? De är effektiva på så sätt att det inte läcker igenom till kläderna. Vad är syftet med att behöva gå med en kissig/bajsig blöja längre än att man behöver, dvs när behovet fyllts?

Jag som gärna byter blöja direkt något hänt så den inte är torr tycker det är otroligt slöseri med engångsblöjor som kostar 3 kr/st. Sen finns det säkert föräldrar som tycker det är helt ok med 3-4 kissningar i samma blöja.

Jag menade naturligtvis inte att ungrna ska gå omkring med kiss/bajsblöjor på sig i en evighet innan man byter! Shit vad tror du om mig? :o :confused:

Jag tänkte alltså att eftersom du och andra beskriver att de är mindre effektiva,d vs. barnet känner själv när det blivit blött och därmed är det mer pedagogiskt eftersom de då lättare blir torra! :idea:
= mer pedagogik!

Tygblöjor är skitbra! Miljövänliga, bra för baken och bra för att barnen fortare blir torra. Jag fattar inte dagens upplägg, där föräldrarna tycker att det är rimligt att ungar som fyllt 2 år ska springa omkring med blöjbyxor!

Dagens upplägg ? :crazy:

Visst en del kanske är bekväma av sig som förälder, men barn är individer och når torrhet olika fort och det är väl inte ett dugg konstigt? Precis som med allt annat så når barn till stadier olika fort.

Fast rispapper är ju ganska onödigt att ha i blöjan.
Ingen av de jag känner använder dem.

Jag hade och tycker det var jättesmidigt när det kommer bajs. MYCKET lättare att lyfta bort bajset och slänga i toaletten så var det bara en fläck istället för gegga på själva blöjan.

Jag har kört tygblöjor till sonen. Dock varvat med engångsblöjor på natten och när vi har varit iväg längre stunder.
Tygisar finns i många olika varianter. Precis som engångsblöjor får man prova sig fram till vad som passar barnet bäst.
Min son var 1 år och 9 månader när han började gå på pottan. Idag är han 2år och 3 mån och använder fortfarande blöja när vi är iväg och på natten. Hemma går han dock på pottan. I vår föräldragrupp är det fortfarande inte något barn som går på pottan.

Lycka till!

Rispapper skulle jag aldrig slänga i toan. Det löses ju inte upp av vattnet och är således inte populärt hos reningsverket eftersom det måste rensars bort mekaniskt. Kanske finns olika rispapper, men nu menar jag våtstarkt papper.

Vi har ett gäng tygblöjor som vi använde mycket i början. Sen tröttnade jag på att de läckte och att behöva tvätta hela tiden. Sen ett par dagar tillbaka har jag faktiskt provat dom igen och de passar bättre nu när bebis är lite större, snart 7 mån. Det är pocketblöjor med kardborreknäppning med microfiberinlägg i.

Sen med risk för att låta dum, men hur vet man att det precis har hänt något i blöjan? :o Sitter han och trycker vet jag såklart att det är bajs på gång, men nåt kissande har jag aldrig märkt av.

Dagens upplägg ? :crazy:

Visst en del kanske är bekväma av sig som förälder, men barn är individer och når torrhet olika fort och det är väl inte ett dugg konstigt? Precis som med allt annat så når barn till stadier olika fort.

Vad jag påstår är att barn idag blir blöjfria vid en högre genomsnittsålder än för 20-30 år sedan. Delvis kan detta bero på blöjfabrikanternas produktutveckling och marknadsföring. Ju längre ungarna använder blöja desto mer tjänar de. Kolla bara på reklamen där glada tvååringar springer omkring i bekväma blöjor.
En fråga till dagens föräldrar: När började ni potträna era barn?

Visade pottan och pratade om pottan när han var ett. Han började själv använda den när han var 1 år och 9 mån.

Rispapper skulle jag aldrig slänga i toan. Det löses ju inte upp av vattnet och är således inte populärt hos reningsverket eftersom det måste rensars bort mekaniskt. Kanske finns olika rispapper, men nu menar jag våtstarkt papper.
Nej, då var jag otydlig. Jag tog bort rispappret, hällde bort bajset och slängde rispappret i en soptunna med lock.

När E började gå köpte vi en potta. Hon har varit skeptisk till att sitta naken på den så det har mest varit för att hon ska vänja sig vid den när hon själv vill. Jag tror det kommer lite automatiskt om man är lyhörd som förälder. Inget tvång får förekomma, då får hon hellre ha blöja tills hon är 50 ( ;) ).

Jag missförstod ditt inlägg. Jag tolkade det du skrev som att du ansåg att alla barn som använder blöja när dom fyllt två har bekväma ( läs lata ) föräldrar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
600
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Vi har börjat potträning lite smått. Pottan vi har är lite för låg fram, så det blir mycket kiss utanför även om man försöker hålla ner...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Imogen
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka