Tygblöjor.

Acses

Trådstartare
Är det någon här som använt det och kan berätta om vad ni anser?

Satt nämligen och pratade med min syster om detta häromdagen och hon sa att hon nu i efterhand skulle ha köpt några tygblöjor att använda hemma, för att dryga ut kostnaderna på blöjor. Har funderat över detta och tycker det låter vettigt, när man åker bort kan man ju använda vanliga blöjor för att göra det smidigare, och så vore det ju trevligt om man kunde dra ned lite på utgifterna.

Så, är det någon här som använt tygblöjor? är det väldigt bökigt med tvätt och dyl?
 
Sv: Tygblöjor.

Här används tygblöjor:), nästan fullt ut iallafall. Han har dem här hemma och när vi är på dagsturer. Ska vi bort längre turer använder vi vanliga Libero eftersom det kan vara yxigt att hantera all tvätt som blir.

Här hemma tycker jag det fungerar bra med dem, man får tvätta en del visserligen, men det gör mig inget. Maskinen går ju ganska ofta iallafall med alla kräk-kläder..... Dessutom mår hans rumpa så mycket bättre av dem!
 
Sv: Tygblöjor.

Just det att huden mår bättre av tygblöjor har jag faktiskt funderat över. Och jag har oroat mig lite (kanske helt i onödan) över hur det kommer bli med ev sårigheter och sånt med blöjorna. Både sambon och jag har extremt kännslig hy och det är ju inte helt omöjligt att lillknorran ärver det.

Hur många par tygblöjor har du köpt för att det ska "gå runt" och slippa tvätta precis hela tiden? :)
 
Sv: Tygblöjor.

Vi använder också tygblöjor och har gjort det med båda barnen. Har provat en del olika sorter också. Om du vill kan du ju prova att söka bland gamla trådar, för vi har pratat en del tygblöjor här förut! :)
 
Sv: Tygblöjor.

Jag har haft 20 tygblöjor(vanliga vik) och 2-3 ullbyxor i varje storlek det har räckt mer än väl.
Använde tygblöjor utom de första veckorna när allt är upp och ner och senare på natten när det blev för lite med tygblöjorna.
Skaffa en hink med lock, en vanlig 10 liters från ICA fungerar och kostar bara en tiondel av barnaffärenas, ta bort bajset direkt och tvätta när hälften av blöjorna är smutsiga.
 
Sv: Tygblöjor.

Tack så jättemycket för era svar! :bow:

Tipset om hink med lock ska jag lägga på minnet!
 
Sv: Tygblöjor.

Jag köpte 5 pack och det är 6 blöjor i varje paket. Jag har de som man viker själv och tycker att det fungerar väldigt bra, de torkar fort och med ett par drag av strykjärnet är de hur mjuka och sköna som helst.

Är man känslig (min första son var extremt röd i rumpan av de vanliga blöjorna) är det här ett väldigt vettigt alternativ, och för att vara riktigt säker kan man ju låta bli sköljmedel. de blir jättemjuka och fina av strykjärnet ändå!
 
Sv: Tygblöjor.

Är man känslig (min första son var extremt röd i rumpan av de vanliga blöjorna) är det här ett väldigt vettigt alternativ, och för att vara riktigt säker kan man ju låta bli sköljmedel. de blir jättemjuka och fina av strykjärnet ändå!
Men sköljmedel ska man väl inte ha när man tvättar tygblöjor ändå, det sabbar ju uppsugningsförmågan eftersom det lägger sig som en hinna på tyget. En skvätt ättika i sköljmedelsfacket är bra däremot, det gör tvätten mjukare (gammalt husmorsknep) och motverkar dessutom dålig lukt :idea:
 
Sv: Tygblöjor.

Men sköljmedel ska man väl inte ha när man tvättar tygblöjor ändå, det sabbar ju uppsugningsförmågan eftersom det lägger sig som en hinna på tyget. En skvätt ättika i sköljmedelsfacket är bra däremot, det gör tvätten mjukare (gammalt husmorsknep) och motverkar dessutom dålig lukt :idea:

Vilket underbart knep! :bow: Det ska jag komma ihåg när det blir dags!

Sköljmedel använder vi annars väldigt sparsamt här hemma, och aldrig i kläder då jag får allergi av detta! :crazy:
 
Sv: Tygblöjor.

Hmm, ättika, det låter som något jag ska prova!

Jag hade sköljmedel i första gångerna jag tvättade dem, men slutade direkt eftersom han blir lite prickig av det.... Visste inte att man inte ska ha sånt i, så det var en ny lärdom för dagen:)!
 
Sv: Tygblöjor.

Till min första (en flicka) använde jag tygblöjor, när jag var iväg någonstans blev det ofta engångs men då fick hon genast eksem... jag gillade att tvätta och vika och så är det ju bra för miljön också. När sonen kom så ville jag fortsätta m tygblöjor men det fungerade inte! Det läckte överallt och blev orimligt mycket tvätt! (inte heller bra för miljön) men hans kroppsbyggnad är en helt annan än dotras och jag tror att det beror på det, ingen rund rumpa och överhuvudtaget tanigare i kroppen. Till honom använde jag komposterbara engångsblöjor (nya på marknaden då... -99!)
 
Sv: Tygblöjor.

Jag har använt tygblöjor i lite drygt 4 år till tre barn. Har även haft två blöjbarn samtidigt i sammanlagt 1½ år.

Jag tycker det fungerar utmärkt och jag vill inte använda engångsblöjor som jag tycker är rent ut sagt äckliga. :cool:

Iaf så har vi testat en hel del olika sorter och det vi tycker fungerar bäst är pocketblöjor och formsydda blöjor med ullbyxor.
 
Sv: Tygblöjor.

Jag hade oxå tygblöjor (vikmodellen)till mina ungar när de var små, har tom kvar allihop än idag o minstingen fyller 12 om en månad
 
Sv: Tygblöjor.

Jag använde tygblöjor på min son tills jag flyttade till lägenhet utan egen tvättmaskin och med hopplösa tvätt tider. Min erfarenhet är att det är enkelt jag har inte haft problem med att blöjorna luktat någon gång. Jag tvättade i 60 grader, ibland 40 grader för kissblöjor inget sjöljmedel jag använde luktfri spann för att förvara blöjorna innan tvätt. Min erfarenhet är bara possitiv och jag skulle ha använt det mer än bara periodvis om tillgång till tvättmaskin tillät när lilltjejen var liten. Nackdelen var att det ofta gick igenom när min son kissade så det blev en del extra kläd tvätt. Jag använde rispapper en period som jag slängde om han bajsade men som jag tvättade och återanvände om han bara kissat. På natten vek jag i en tvättlapp för bättre uppsugning. min erfaren het är att det fungerat bättre när barnen varit små men när de rör sig mycket och börjar klättra glider tygblöjan lätt. Men tygblöjor är en bra investering även om man väljer att inte använda dem som tygblöjor. numera används de vid missöden när liltjejen som pottränar. De är även bra att snabbt ha till hands vid maginfluensa . Då är det givetvis 90 grader som gäller. Jag gillar vikbara blöjor i flanell bäst men har testat vävda blöjor och formsydda. Formsydda torkar för långsamt för min smak, Jag torktumlar inte blöjorna. På sommaren när min son var nyfödd och det var super varmt låg han iband i bara tygblöja och ev boddy i vagnen med en annan tygblöja som sol och vindskydd
 
Senast ändrad:
Sv: Tygblöjor.

Hade bara tygblöjor alla de sorter (ärvda) med första så länge jag helammade 7½ månad. Det var inga problem på resor etc, man bara stoppade den använda blöjan i en plastpåsen i skötvätskan. Det luktar inte så mkt så länge man bara ammar. Tvättade ett par ggr i veckan ihop med annat och hängtorkade.

Däremot blev det lite äckligt när det kom matbajs och jag fick inte till det där med rispapper bra så då gled det mer över på engångs.

Med andra hade jag bara tvättstuga varannan vecka = INTE aktuellt med tygblöjor :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 241
Senast: Intejag
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 093
Senast: As_Vegas
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 183
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 225
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Välja hingst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp