Tygblöjor

Status
Stängd för vidare inlägg.

scarlettlady

Trådstartare
Någon som provat? Vilken sort? Vad kan man räkna med att de kostar, och hur många behöver man? Hur många olika storlekar behöver man? Om ni testat, tyckte ni att de var bättre eller sämre än engångs?
 
Sv: Tygblöjor

Bättre än engångs! Läcker aldrig ( använder ullbyxor över pga eksem och det håller överlägset torrt ) Luktar inte apa när de är våta och inte heller i hinken om de får stå i vatten med en skvätt ättika i eller om man först sköljer dem i kallt vatten och vrider ur samt tvättar efter högst 3 dagar. Läcker inte heller ut bajs bak i rumpan! MEN ska man ha de snyggaste och enklaste så blir det dyrare än engångs! Men inte om man köper begagnat! på www.sjalbarn.se finns det ett forum med råd och köp o sälj sajt samt på www.familjeliv.se under forum/förälder/övrigt finns en tygblöjetråd.
 
Sv: Tygblöjor

Jag använde tygblöjor i ca 9 månader och det fungerade kanonbra. Jag använde vanliga gammaldags snibbar utanpå tygblöjan, mkt billigare än de special byxor som finns.(kan dock vara svårt att få tag på )
Jag fick min son på våren, så tvätten var inget problem för mig då jag kunde hänga ute och torka.
Jag fick en del begagnat annars vet jag inte om jag provat, men om jag får mera barn kommer jag använda tyg.

På natten använde jag dock vanliga blöjor, då jag hade ett barn som sov hela natten.
 
Sv: Tygblöjor

Vi använder nästan uteslutande tygblöjor till sonen som nu är 21 månader och vi tycker det fungerar väldigt bra (trots att vi mesta tiden inte har haft egen tvättmaskin). Vi använder två system: dels vanliga vikblöjor som är billiga och enkla, med ytterbyxa till. Dessa har vi använt (fast i olika storlekar förstås) sen han var nyfödd. Man måste byta ofta dock.

Sedan i våras har vi dessutom ungefär 12 st så kallade pocketblöjor, en mer påkostad typ av blöja som känns torr mot huden även när den är kissad i och som man fyller med inlägg efter behov och smak. När den väl är "stoppad" är den lika enkel att ta på som en engångsblöja, och man behöver inte byta lika ofta. Dessa blöjor har han på dagis, när vi ska bort eller när han har barnvakt. De är dock betydligt dyrare än vikblöjorna och det är därför vi kör parallellt.

Jag rekommenderar också tygblöjeforumet på Sjalbarn om du vill läsa mer om olika sorter mm!
 
Sv: Tygblöjor

Vi har tygblöjor. Vi har imse vimses blöjor och blöjbyxor. Blöjbyxor i ull är helt klart bäst, i alla fall till natten.

Jag köpte först 12 vikblöjor och några formsydda i flanell och några i frotté, samt två snap (med tryckknappar och kardborreknäppning), och fyra blöjbyxor (två i ull och två vanliga). Det kostade drygt tvåtusen. Allt var helt nytt.

Det hade nog räckt med tre blöjbyxor i minsta storleken. Han växte fort ur dem.

Sen har jag köpt fler formsydda flanellblöjor och blöjbyxor i större storlekar, men begagnat. Jag har oxå köpt ullgarn och låtit svärmor sticka två blöjbyxor. Sammanlagt har vi nu köpt blöjor, blöjbyxor och garn för nästan 4000 kr. Vi kommer antagligen inte att behöva mer.

Jag tycker det är jättebra med tygblöjor. Det känns rätt både mot miljön och bebisens rumpa.
 
Sv: Tygblöjor

Min son byter inte tygblöja på héla natten ( 12 timmar ) även om blöjan kan vara pisssur och ullbyxan lite fuktig på insidanså är pyjamasen torr! Även rumpan om man har fleece mot. Med engångs blir huden så torr att han får eksem och sedan ska vi inte tala om vad en fylld engångs blir tung och stinker. Men man får boosta mycket på natten och det får en gigantisk men ursöt bak! Jag har nattetid en formsydd blöja med kardborreknäppning först som jag köpte 14 st begagnat för 150 kr inkl frakt! Annars kostar de ca 100 kr st sådana sorter, på det har jag ett avlångt frottéinlägg som suger bra och på det en limpvikt vikblöja och då en tunn bit fleece överst. Utanpå har jag drapå byxor av ull.
DEt fina med ull är att om de blivit fuktiga, hängs de på tork till nästa blöjbyte och lanolinet i dem omvandlar då urinämnena tilltvälämnen och de rengör sig själva och luktar ulltvål igen =) När de väl luktar lite är det dags att tvätta dem och ev ullkura dem dvs preparera med lanolin som gör att de håller tätt. Jag tvättar kanske max 2 ggr i månaden och ullkurar 1 gång i månade utöver när de är nya då gör jag det efter varje tvätt första 3 ggr.

Med första sonen som var en storkissare mot denne, hade jag vanliga ytterbyxor i pultyg och det höll inte så jag slutade.

minst 2000 får man lägga ut på ett nytt starpaket och sedan får man uppgradera lite när de växer och ev köpa inlägg. Men mycket kan man ordna billigare, tex köpa en tunn fleecefilt som man tvättar flera ggr utan sköljmedel och sedan klipper till inlägg, man kan köpalite begagnat finns tex på tradera och blocket, gästahanddukar som köps på Ikea superbilligt blir bra inlägg som suger bra och eldorados billiga microfiberdukar suger jättemycket och är tunna, men får i komma i kontakt med barnets hud utan lindas in i blöjan. Det bästa mot amningsbajs som rinner mycket och är rikligt är vikblöjor som man viker enligt en spec vikning och när de blir större viker man dem till en rak limpa.
 
Sv: Tygblöjor

Jättetack för svaren. Jag har alltid tänkt att jag vill ha just tygblöjor, och min svärmor sa att de var bra, men jag har inte fått riktigt grepp om hur det fungerar. Nu förstår jag bättre. Vilket är bäst, begagnade eller nya?
 
Sv: Tygblöjor

Vilket är bäst, begagnade eller nya?
Det beror lite på sort! Vikblöjor och inlägg blir oftast bara bättre och bättre med tiden, de får ökad uppsugningsförmåga precis som gamla frottéhanddukar ;). Blöjbyxor och pocketblöjor däremot håller inte i evighet, men åtminstone de små storlekarna (som inte används så länge) brukar hålla ett par barn i alla fall.

Så en variant är att försöka köpa en stoor packe vikblöjor begagnat och sen komplettera med nya blöjbyxor - alternativt chansa och köpa blöjbyxor begagnade också (det finns ganska gott om folk som provat tygblöjor men gett upp alltför snabbt - synd för dem men bra för begagnatmarknaden :D ).
 
Sv: Tygblöjor

Vi har haft tygblöjor från början. De gånger vi har satt på lillen en engångsblöja så har han blivit röd som en brandbil och fuktig, nästan lite svampig på rumpan. Dessutom så läckte engångsblöjorna var och varannan natt så då började vi med tyg även på natten.

I början var vikblöjor med ullbyxor bäst. När han blev större så har vi haft bumpy och naturebabybyxor också. Hos dagmamman och på resor har vi Fuzzi Bunz (pocketblöja) med microfiberinlägg. På natten har vi också Fuzzi Bunz fast med både microfiber och bambuinlägg. Hade även hugglesblöja på natten ett tag och den var jättebra.
Vi har just nu 24 vikblöjar och 2 till 3 blöjbyxor och 9 Fuzzi Bunz och det räcker fint om vi tvättar var tredje dag, ibland varannan. Numera bajsar lillen oftast på toa så då går det ju inte åt lika många blöjbyxor.
Fuzzi Bunz blöjorna har vi haft i storlek L från att han var 9 månader (knäppte i kors i midjan först) och de kommer att passa hela blöjperrioden ut. Annars tycker jag att många blöjor går över varandra i storlekar så vi har ofta kunnat hoppa över en storlek.

Jag har köpt både nytt och begagnat och de har varit i princip lika bra. En del begagnade har till och med varit bättre. Fast jag skulle inte köpa bumpybyxor begagnade. Våra var nya och de var slut efter bara 8 månaders användning.

Fast faran med tygblöjor är att man kan blir beroende (som jag) och bara vill prova fler nya sorter och köpa nya fina blöjor och då blir det dyrt. Fst vi hade tänkt använda blöjorna till nästa barn också och°då blir det ju betydligt billigare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Emma-pemma
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 970
Senast: super
·
Kropp & Själ Är det lönt att byta sort inom samma klass, ssri? Jag har fått prova tillägg med noradrenalin stimulans som voxra och enbart brintellix...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: tråkmåns
·
Kropp & Själ Efter graviditet har jag fått så sjukt torra slemhinnor och hud. Läser att många fått god hjälp av havtornstabletter. Men det finns ju...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
5 888
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp