Tygätare Einar

S

Suss

Min kisse Eniar ca 1 år har en jobbig ovana, han äter tyg...allt från strumpor, filtar, handukar, sängkläder you name it!

Någon som varit med om liknande?

Vetrinären tror inte på näringsbrist och tänderna ser ok ut. Har provat med bitterspray...

Om vi glömmer kläder framme kan man höra från tex golvet någon som ligger och knaprar och smaskar!

Någon som har några tips?

Sv: Tygätare Einar

Några som varit inne och kollat i alla fall, inga tips eller förslag vad jag ska göra? rädd att han ska få något fel i mag-tarmkanalen

Har kommit på honom och sprayat vatten på honom, samt tagit honom i nackskinnet...men det är som ett kontigt begär han har?

tygoholic!!!!!

Mina muppar tuggar på gardinerna ibland, men då bara om jag har sånna tunna gardiner i syntetmaterial och det tror jag dom gör för att det kliar i munnen och det helt enkelt är skönt att tugga på...

Kanske kan köpa en tuggleksak åt honom?;)

Detta är ett vanligt beteende hos framförallt en del raskatter, ungefär som nagelbitning, vanligast hos innekatter. Man kanske kan jämföra det med krubbitning eftersom vi är på ett hästforum.
Och nej, det beror inte på nån näringsbrist, möjligen understimulering. När det väl är befäst är det svårt att bryta. Min gamla burmatant åt upp skaftet på sockor om hon fick en chans. Jag tror hon gillade gnisslet :idea:

Det finns också ihop med "trampning" hos en del katter. Kanske för att de har tagits tidigt från mamman?? (Obs ej fakta, bara en fundering)

Tygätning hos katt är ett fenomen som är ganska väl känt. Det finns flera orsaker, men förast och främst är det en beteendestörning som beror på att katten inte kan hantera sina känslor: frustration och energi som måste ut någonstans. Det är många gånger vanligare hos katter som inte varit tillräckligt mogna när de flyttat från mamman, och det är vanligare hos katter som "står högt i blod", de orientaliska raserna och andra raser med mycket höga krav på sin omgivning.

Det hjälper inte att tillrättavisa katten, för den gör det inte av illvilja utan som en drift. Plocka undan allt som inte bör ätas, och ge alternativ som tex tuggben eller kycklingvingar.

Är det där en burma på din avatar (har precis gissat fel på Reykurs lilla blå). Som var en rex.. Eller.. (Jag har tappat gnistan.. inte varit på utställning på flera år)..

Som jag sa, fast du sa det snyggare.
Min tant blev bättre när hon fick börja gå ut på gamla dar.
Min andra hade tuggat sig på magen (efter kattungar som föddes med snitt), det försvann nästan helt under sommaren, men blev värre var vinter. Må de ha det lugnare i sin himmel:cry: !

Senast ändrad av en moderator:

Einar är bondkatt, vet inte om han blev tidigt tagen...kanske han tampar mycket, men det gör våran honkatt också.

Tack för alla tips! jag har köpt fy spray och tugg ben! han biter gärna på tuggbenen om man busar och leker lite så det kanske kommer att funka (han gillar att bita på pennor också)

Försöker stimulera honom ännu mer...han är inne katt men vi leker och går ut i koppel

En rolig lek vi gör är att jag gömmer mig och sedan kommer han och letar då går jag efter honom och klappar händerna då springer han och gömmer sig

Eller så gömmer jag mig och blåser i en hundvisselpipa så letar han rätt på mig och får godis!

Har ni några tips på lekar!!!

Liknande trådar

P
Katthälsa Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Min katt äter verkligen allt! Försöker alltid gömma undan allt som han skule kunna få för...
Svar
19
· Visningar
9 093
Senast: Sophia_
·
V
Övr. Katt Jag äter efter devisen "På julen får man ta från det undre lagret" och har snart mulat i mig alla goda bitar i paradisasken :crazy...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: Vaccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama