tyda blup tabeller

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
J

jupiter-judex

någon som skulle vilja lära mig hur jag tyder blup tabeller? det stot jag tänker på står det så här....
typ 93, ben 90, mankh 1,2, skritt 100, trav 99, gal 105, tmp G 103, Mf UHD 16, dressyr 100, Mf D 17, tek H 78, Tmp H 85, Mf UHH 16, hoppning 78, Mf H 16

vet inte vad alla förkortningar står för och hur man läser ut siffrorna..

Sv: tyda blup tabeller

någon som skulle vilja lära mig hur jag tyder blup tabeller? det stot jag tänker på står det så här....
typ 93, ben 90, mankh 1,2, skritt 100, trav 99, gal 105, tmp G 103, Mf UHD 16, dressyr 100, Mf D 17, tek H 78, Tmp H 85, Mf UHH 16, hoppning 78, Mf H 16

vet inte vad alla förkortningar står för och hur man läser ut siffrorna..

Snittet ska vara 100, och jag tror att +- 5, eller om det är 10 anses som medel. Detta ska tydligen mer ses som vad som kan förväntas finnas i generna och inte så mycket hur individen faktiskt är. Finns en del trådar om detta, bara att söka.

så den här hästen ligger under medel i typ och ben. Mankhöjden ligger 1,2 cm över snittet för rasen, hon har medeltrav, aningen bättre galopp, medel temperament galopp, medel som dressyrhäst. Teknik hoppning är en bra bit under medel (78), temperament hoppning (85) är också under medel. Som hopphäst ett blup på 78, så blup säger att den som dressyrhäst borde vara medel, och ligga under medel i hoppning. Så kanske, om det är ett avelssto, så ska man välja en dressyrhingst, med bra blup som dressyrhäst, typ och ben. Jag vet inte om Medelfel 16 anses som tillförlitligt (tillräckligt många visade släktingar). Men det är inte hela sanningen alltid, det ska anses som en vägledning vart familjemedlemmarna och hästen själv visat störst anlag. Jag tycker själv att min rör sig riktigt trevligt i alla gångarter fast hon är medel. Min är dessutom 168 cm och ligger under snittet i mankhöjd. Men kanske att jag ska vara lite försiktig med små hingstar..
U

vad är medelfel 16 menar du? vilka fel? 1.68.... ska man inte vara försiktig med stora hingstar då menar du, annars blir dom ju jättar?
vad är snittet i mnk höjd för rasen?

som sagt det där med medelfel vet jag inte helt hur det ska läsas, men det är något med hur säkra indexen är.
Ang storleken på min häst så har hon en pappa på 164, och vet att det finns en del mindre bakom på mödernet(en del ganska smått). Så jag tror inte jag behöver vara orolig för att det blir jätteföl som kommer om jag väljer en hingst som brukar lämna normalstort. Men man vet ju aldrig ;)
U

Ännu ett par BLUP frågor.. Jag försöker förstå..

Fråga nummer ett:
Om vi tar gamle gode Ganesco så hade han
Typ:109
Ben: 81
Mkh:-1.0
Skritt: 90
Trav; 106
Galopp: 92
Temp G:96
Mf; 5
Dressyr: 110

Och så tar vi Nactus

Typ:112
Ben: 86
Mkh:1.6
Skritt: 124
Trav: 130
Galopp: 121
Temp G: 126
Mf: 8

Hur kan dessa ha samma blup i dressyr?

Fråga nummer två:

Om mitt sto som ligger ganska mediokert i blup skulle få en avkomma med dubbeldiplom med tex Nactus (vi vet inte ens om det blir ett föl, men för att ta ett exempel) hur påverkas hennes blup av det? Gissar att gångartsblup inte kommer att höjas lika mycket som hoppblup? Nactus har ett hoppblup på 81. Rent hypotetiskt alltså... Hur mycket ska det till för att mit stos blup ska förbättras?

Fråga nr tre:
Om mitt sto som ligger på ett mankhöjdsblup på -0,2 (tror jag), men egentligen är 168 cm, skulle få en stor avkomma med en hingst som lämnar normalstort, hur snabbt påverkar det hennes blup? Räcker det med en avkomma eller är det 5? Eller?

U

Jag trodde jag förstod bluppen innan du kom med dina frågor! :D

Själv nöjer jag mig med att "ju högre desto bättre". ;)

Skönt att jag inte är ensam..:rofl: Men i fallet med ju högre ju bättre stämmer inte med vad en del säger om avkommorna till en av Sveriges i ögonblicket mest framgångsrika dressyrhingstar.. Han ligger i topp i nästan alla blup-tabeller, men få verkar veta varför.. Ingen som jag pratat med vet iallafall ;). Dessutom får han få ston, så blup är nog inte hela sanningen..
U

och för att lägga till ytterligare en hingst till min frågesport:

Flamingo:
Typ;111
Ben:85
Mkh:-1.4
Skritt:103
Trav:114
Galopp:103
Temp G:111
Mf:6
Dressyr:127

Hmm.. jag fattar inte alls mycket..
U

Jag hämtar det från ASVH´s sida med hingsttabeller, så jag får hoppas att det är den uppdaterade, hur menar du? Finns det fler ställen att leta blup?
U

Nej, jag tänkte mer att de gamla hingstarna kanske inte var uppdaterade, men har du hämtat alla från samma ställe så borde de ju vara det.
Nu när jag har tittat lite närmare på de olika indexen så håller jag med om att det är lite konstigt att Flamingo har 127 i totalindex för dressyren, när han inte har något delindex över 114. :confused:

Jag kan återkomma om ett par månader när jag har läst klart min genetikkurs ;)

Senast ändrad:

I dressyrindexet ligger även avkommornas tävlingsresultat.
Det är därför Flamingos index ligger på 127.
Ligger det inte en förklaring till BLUPen på ASVHs sida?
Eller läste jag den i en tidning kanske...
mvh

Det ligger en förklaring på ASVHs sida. Under information, på BLUP sidan.
Jag kopierar in ett utdrag, som ungefär motsvarar det du frågar efter! :)
BLUP-index för elva avelsmålsegenskaper!
De egenskaper som index beräknas för speglar olika delar av avelsmålet. I stort kan egenskaperna som tidigare delas upp på vad som hör till exteriör, dressyr och hoppning enligt följande:

Exteriör – tre egenskaper: Ridhästtyp, Extremiteter, Mankhöjd
Alla exteriörresultat hänförs till 4 års ålder men bygger även på alla 3-årsresultat genom de arvbarheter och samband som finns mellan resultaten vid olika ålder. Indexen för Ridhästtyp baseras på medelvärdena av Typ och Huvud, hals, bål. Mankhöjden anges i cm som avvikelse från resp. köns medelvärde. I BLUP-tabellen heter indexen för Ridhästtyp, Extremiteter, Mankhöjd Typ, Ben respektive Mankh.

Dressyr – fem egenskaper: Skritt, Trav, Galopp, Temp. och Allmänt intryck under ryttare, Tävlingsresultat i dressyr (huvudindex).
I BLUP-tabellen heter dessa index Skritt, Trav, Gal, Tmp G samt Dressyr. Alla resultat för gångarter och temperament hänförs till de uppsuttna resultaten vid kvalitetsbedömning (4-årsresultat inkl resultat för 5-åriga ston som haft föl), men för indexberäkningen ingår även alla bedömningar vid 3-årstest, bedömningarna vid hand som 4-åringar samt alla tävlingsresultat i dressyr. För beräkningarna utnyttjas alla ingående egenskapers arvbarheter och inbördes samband. Huvudindexet för dressyr påverkas framförallt av hästarnas förmåga som tävlingshästar men även av resultat från 3-årstest och kvalitetsbedömning via de genetiska samband som finns mellan dessa bedömningar och tävlingsresultat. Det mått som valts på tävlingsprestationerna är den under hela tävlingskarriären ackumulerade championatspoängen.

Hoppning – tre egenskaper: Teknik och förmåga, Temp. och Allmänt intryck, Tävlingsresultat i hoppning (huvudindex).
I BLUP-tabellen heter dessa index Tekn H, Tmp H samt Hoppning. Liksom för dressyren hänför sig delindexen till 4-årsresultaten. Huvudindexet för hoppning ger uttryck för förmågan i tävling. Alla resultat i hoppning från 3-årstest, kvalitetsbedömning och livstidsresultat i tävling ingår med hänsyn till de samband och arvbarheter som gäller.

mvh

Ännu ett par BLUP frågor.. Jag försöker förstå..

Fråga nummer ett:
Om vi tar gamle gode Ganesco så hade han
Typ:109
Ben: 81
Mkh:-1.0
Skritt: 90
Trav; 106
Galopp: 92
Temp G:96
Mf; 5

Och så tar vi Nactus

Typ:112
Ben: 86
Mkh:1.6
Skritt: 124
Trav: 130
Galopp: 121
Temp G: 126
Mf: 8

Hur kan dessa ha samma blup i dressyr?

Fråga nummer två:

Om mitt sto som ligger ganska mediokert i blup skulle få en avkomma med dubbeldiplom med tex Nactus (vi vet inte ens om det blir ett föl, men för att ta ett exempel) hur påverkas hennes blup av det? Gissar att gångartsblup inte kommer att höjas lika mycket som hoppblup? Nactus har ett hoppblup på 81. Rent hypotetiskt alltså... Hur mycket ska det till för att mit stos blup ska förbättras?

Fråga nr tre:
Om mitt sto som ligger på ett mankhöjdsblup på -0,2 (tror jag), men egentligen är 168 cm, skulle få en stor avkomma med en hingst som lämnar normalstort, hur snabbt påverkar det hennes blup? Räcker det med en avkomma eller är det 5? Eller?

U

Inte så svårt.
Gamle Ganesco har inte mycket blup från sina förfäder(eftersom man inte räknade på samma sätt då).
Hans avkommor gick aldrig 3 års.
Men han har ändå visat sin nedärvning genom många tävlande avkommor. Bla är han far till Bellini.Som fick många fina avkommor innan han dog.

Nactus å andra sidan.
Har inte lika många avkommor som visat resultat men har en stam som ger högre blup.

Fråga 2.
Plussa ihop ditt stos blup med Nactus o dela med 2 så har du förväntad blup på din avkomma.

Fråga 3
Inte en aning.
Där går de på stammen o vilka stl det blivit på avkommorna.
Det baseras nog främst på hingstarna.
Men enligt stammen så borde hon få -0.2 cm mindre avkommor än snittet.
Nactus beräknas ge +1.9.
Allså borde avkomman beräknas få ett blup på -0.2+1.9=1.7/2= + 0.85

mvh

Och tack för svaret :), jag funderade på detta med tävlande avkommor, om det var det sopm spelar in, av ¨någon anledning tävlas ju inte Nactus avkommor så flitigt. Vilket kan ses som lite underligt med tanke på att de går bra på 3-års.
U

Inte så svårt.
Gamle Ganesco har inte mycket blup från sina förfäder(eftersom man inte räknade på samma sätt då).
Hans avkommor gick aldrig 3 års.
Men han har ändå visat sin nedärvning genom många tävlande avkommor. Bla är han far till Bellini.Som fick många fina avkommor innan han dog.

Nactus å andra sidan.
Har inte lika många avkommor som visat resultat men har en stam som ger högre blup.

Fråga 2.
Plussa ihop ditt stos blup med Nactus o dela med 2 så har du förväntad blup på din avkomma.

Fråga 3
Inte en aning.
Där går de på stammen o vilka stl det blivit på avkommorna.
Det baseras nog främst på hingstarna.
Men enligt stammen så borde hon få -0.2 cm mindre avkommor än snittet.
Nactus beräknas ge +1.9.
Allså borde avkomman beräknas få ett blup på -0.2+1.9=1.7/2= + 0.85

Tack för svaren, jag förstår det med att plusa ihop, men om jag tar mitt sto + Nactus som båda hoppar bra, så finns det en chans att avkomman hoppar bra fast blup är mediokert på båda när det gäller hoppning. OM nu avkomman skulle få hoppdiplom, så borde väl det påverka mitt stos blup positivt? Eller?

Det samma gäller storleken, mitt sto är inte visat på treårs, så det är ingen som vet att hon är 168 cm. Om jag betäcker henne med Qalle som också ligger på kanske -0,4. Om deras avkomma skulle ligga över snittet i storlek när den mäts som 3-åring, hur påverkar det blup?

U

Ja, det kommer påverka både stoets och Nactus BLUP positivt! :)
Men hur stor inverkan det får i siffror är ytterst svårt att bedöma.
Det är väl bara att överlämna till SLU!
mvh

Kruxet är att ett stos blup tar betydligt längre tid att påverka...hon måste få många avkommor som bevisar sig.
Men hennes blup kan också ändras negativt även om avkomman blir bra...genom att pappas eller tex mf blup skjunker..
Knepigt det där.

mvh

Aha, så avkommornas tävlingsresultat påverkar "totalindexet" men inte delindexen :idea:
Det är ju egentligen helt logiskt, tur att det finns folk här på buke som hjälper en när hjärnan har klappat ihop :D

Inte så svårt.

Nactus å andra sidan.

Fast Ganesco och Nactus har väl såpass många avkommor bedömda att de inte påverkas särskilt mycket av föräldrarnas BLUP? Titta på hur låga medelfel de har, det måste ju tyda på att det är bedömt efter vad de faktiskt har lämnat?

Liknande trådar

B
Avel Hej! Det är så att jag har tänkt å betäcka mitt nya sto. jag e inte direkt så insatt i avel men antar att man ska kolla lite på blup...
Svar
1
· Visningar
767
Senast: Görel
·
Avel Resultaten från löshoppningstesterna på 3-åringar i hannoveranerförbundet. Många fädernehingstar är aktuella här så jag tänkte det kan...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: starstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25