Tycker hon att det är för varmt?

T

Tjalfe

Som en del utav er vet hämtade jag en newfoundlandsbäbis i fredags.
Allt har gått kanon men jag märkte redan i fredags att hon flåsade så mycket/andades väldigt snabbt och häftigt.
Tänkte ju självklart att det berodde på den stora omställning och alla nya intryck. Men nu har det ju gått några dagar och det är fortfarande likadant trotts att hon är den mest avspända och coolaste valp jag träffat. Men när hon ska sova flåsar hon något otroligt och andas jätte snabbt.
Mamma säger att det nog beror på att dom var ute väldigt mycket hos uppfödarna plus att deras hus var svinkallt, så att hon helt enkelt är van vid en annan tempratur. Vi har normal rumstempratur(20-21 grader). Hon lägger sej i den delen av huset som är svalast trotts att det innebär att hon blir lite mer själv.
Hon dricker även väldigt mycket vatten(och älskar även att bada i vattenskålen:angel:, gener antar jag.) vilket också oroar mej lite.
Hon vill väldigt gärna gå ut hela tiden och lägger sej ofta ute på gräsmattan om hon får. Försöker intala mej att andningen blir lugnare när hon är ute.
Så kan det vara att hon tycker det är för varmt här inne? Och om det är så, vänjer dom sej efter hand? Eller kan det fortfarande ha med omställningen att göra trotts att hon verkar vara så avspänd förövrigt?
Är så otroligt nojjig, har haft sån otur med våra tidigare njuffar(en blev bara 11 veckor:cry:) och den här vill jag absolut inte förlora.
Hon är förövrigt en väldigt sprallig och busig valp.

Tycker så synd om henne när hon ligger och flåsar. Verkar vara jobbigt.:(

/Väldigt nojjig matte

Sv: Tycker hon att det är för varmt?

Min valp andades också rätt häftigt när hon var liten, men utan att det var något fel på henne. Hon söker än idag upp de svalaste platserna, dvs vid balkongdörren, sovrumsdörren och på kaklet i badrummet, och när hon var valp älskade hon att bada i vattenskålen.

Det är nog som du säger, en smula för varmt egentligen. Gör vad du kan för att erbjuda något svalare sovställe. Våran låg tex inte gärna på filtar, eftersom det blev varmare då.

När min Leonberger var valp låg han helst vid ytterdörren (det drog lite från den = svalt) eller ute och än idag föredrar han svala ställen. De har ju väldigt tjock päls så det blir nog ganska varmt, själv brukar jag ha runt 19 grader inomhus (gillar inte själv när det är för varmt) och det är lagom för honom :)

Min lilla leonberger bebis, 9 veckor, gör likadant och hon är inte van att vara ute speciellt mycket sedan tidigare. När hon är vaken hör man inte att hon andas, men när hon sover... Då går andetagen i 190.
Hon sover för övrigt gärna i vattenskålen :-) Eller välter ut den och sover i vattnet på golvet.... Tossiga är de - men underbara!
Hon dricker mycket mer vatten än min BC-mix gjorde som valp också.

Hon tycker nog att det är alldeles för varmt, jag har haft njuffar tidigare och dom trivdes bäst ute i en snödriva.

Vi hade stora problem med valpen som bara flåsade inne och inte kom till ro, väl ute lade han sig ner på altanen och somnade.

Jag har också hundar som föredrar kyla. Jag är ganska frusen men försöker ha det lite kyligt inomhus i alla fall (18-19 grader ca, föredrar när det är i alla fall 22-23). Jag kan ju alltid klä på mig ;)

Kira älskar också att bada i vattenskålen.:D

Här finns ingen snö nu.;) Så vad gör man? Vänjer hon sej?

Liknande trådar

T
Övr. Hund Klev upp ur sängen i morse och gick och satte mej vid köksbordet sp, vanligt. Våran 7 åriga berner tik kom som vanligt fram och hälsade...
2
Svar
39
· Visningar
3 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024

Hästrelaterat