Tycker hagen är tråkig

superstar

Trådstartare
Har ett halvblodssto på 14 år som jag har haft i ungefär en och en halv månad nu. Hon verkar tycka att det är fruktansvärt tråkigt i hagen, jag förstår bara inte varför.

När hon och hennes "bästis" (fullblodsvallack på 7 år antagligen aldrig gått med andra hästar innan han träffade min häst) gick ensamma (första två veckorna) så strosade dom runt i hela hagen, betade osv. Nu står hon bara vid grinden, hela dagarna. Hon ser verkligen inte ut att trivas. Hennes bästis vill nog gärna gå bort till de andra hästarna (de går med två ston till) men hon håller honom kvar vid grinden också, verkar försöka ge budskapet "gå inte dit, dom är farliga". Ibland struntar han dock i henne och går iväg... :smirk:

Idag när vi gav dem lunchhö i hagen stannade jag kvar och iakttog henne. Hon gick med in i hagen och tog en hög, men efter bara en liten stund gick hon till grinden och tittade längansfullt mot stallet.

Hagen är stooor, mycket varierande och de andra hästarna rör sig mycket i hagen. Innan hon kom till mig har hon stått i ganska små hagar och gått in tidigt på dagarna, men man tycker att hon borde vänja sig vid att gå ut länge.

Vad kan man göra för att få henne att "komma in i flocken"? Funderar på att dela på dom så att hon går själv med ett av de andra stona så dom lär känna varann, men frågan är om det kommer fungera. I "värsta fall" får vi dela upp dom så hon och hennes bästis går själva igen, men då verkar han ha jättetråkigt, han är lekfull och vill röra sig med dom andra, men vill ha min häst med på det.

Lite luddigt skrivet, men jag undrar alltså hur lång tid det kan ta för nya hästar att komma in i flocken. Visst brukar de vara utstötta första dagrna, men hon verkar ju inte vilja vara med dom, fastän hon får.

Annars verkar hon ju trivas jättebra, pigg och positiv till arbete :love: (till skillnad från när jag fick henne...), lugn och harmoisk i stallet osv.

Något tips??

Ullis

Sv: Tycker hagen är tråkig

Vad jobbigt.

Låter som du skriver inte 100% som det står "rätt" till, när du skriver att de andra rör sig och strövar massor - hon borde vilja följa de andra och inte stå vid grinden dagarna i ända. Har säkert som du skriver ngt att göra med flock dynamiken.

Har hon fått mycket skäll och bråk i början av de andra/någon individ i flocken, då hon släpptes med flocken? vet du hur hon är rangmässigt rent generellt, dvs låg i rang ??

hennes bakgrund - är hon van att gå ute mycket i hage?

Jag tror på att försöka byta hag individer som du nämner, en och en halv månad tycker jag låter mycket för att komma in i flocken, 2 veckor sådär brukar det ta om det "funkar" som max. testa att skala ner och låta henne gå bara med en häst. kan hon inte gå med killen hon går med nu, de verkar ju komma överrens fast de går för sig själva? då kanske det blir en helt annan sak och hon slutar stå och trycka vid grinden?

Jag vet att hon de senaste fem åren bara varit ute 4-5 timmar/dag i ganska tråkiga hagar, och innan dess var hon tävlingshäst i Holland, jag misstänker att hon inte heller där fick gå ute så mycket. Så hon är nog van att bara stå och hänga, men hon gjorde det inte i början här (när hon gick själv med sin "bästis").

Det bästa för mig och min häst skulle ju vara om man delade upp dem så igen, men den herren behöver mycket aktivitet och stimulering i hagen, vilket han börjar få mer och mer nu, tillsammans med alla de andra hästarna.

I början när de släpptes ihop med den här nya flocken blev det ju lite bråk och mobbning, men inget extremt och det var framförallt vallacken som mobbades ut medans min dam fick vara med, men hon väljer alltså frivilligt att vara själv. Hon är sen innan ganska låg i rang.

Jag ska försöka höra med de andra i stallet om de har någon bra lösning på hur vi kan dela upp hästarna så hon får "vara med" lite mer. Det känns så himla onödigt att vi har helt underbara, fina, kuperade hagar där hästarna får vara ute massor när hon bara vill komma in...

Ullis

Jag tror hon har "kvar i kroppen" att gå in tidigt och nu när betet är mindre smakligt så vill hon väl in - det kan ta år innan hon vänjer sig.
Så länge hon bara står vid grinden så låt henne stå - vad är alternativet - stå inne i box?
Får hon dessutom kf när hon kommer in så är det väl ännu en anledning.

Du har så rätt, det finns ju inte så mycket man kan göra.

Men det är så förargligt, att se de andra hästarna busa och ha kul och hon vill bara gå in...

Ullis

Jag förstår hur du har det. Har själv ett sto som inte heller vill vara med i flocken. Hon står precis som din häst och trycker vid grinden och slänger längtansfulla blickar mot stallet. Min häst blev bättre efter sommarbetet. Hon har nog inte varit ute på nätterna på lång tid innan hon kom till mig. Första dagarna var hemska att se. De andra hästarna strövade runt i hela hagen men mitt sto ville bara in igen. Efter ca 1 vecka hade hon vant sig vid att vara ute och började följa efter de andra.
Vid installningen började hon tyvärr igen med liknande beteende. Går iväg med de andra och äter frukost (fodrar hö i hagen), när hon är mätt så går hon till grinden och står där stora delar av dagen. Går ett par gånger under dagen och äter mer hö men sen tillbaka till grinden igen. Nu har jag med flit lagt höet långt bort i hagen så hon är "tvingad" att röra på sig lite för att få mat. Kanske är ett tips för att få din häst att röra på sig?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar