MissFideli

Trådstartare
Jag är medryttare på en mycket snäll och fin halvblodskorsning, men har en undran. Vi är iofs alldeles nya med varandra, har träffats 3 ggr hittills varav 1 gång utan ägare. Men hon verkar totalt ointresserad av mig. Tittar inte ens åt mitt håll om jag gör nått (mat kanske, har inte testat det). Men finns det nått sätt att få henne mer intresserad av mig? Konstig fråga kanske, har aldrig varit med om att ha blivit totalnonchad förr.

Sv: Tycka om

Känner på mej att ni kanske blir bästisar till slut :smirk:
Tror hästen bara försöker jäklas med dig för att du är ny, du har kanske inte visat att du kräver respekt.Bara en tanke :)

Jag har träffat på en häst som var totalt likgiltig inför allt och alla. Tyvärr känns det ju inte så roligt, förstår dig i den situationen.
Muta med godis ;)

Får väl göra det. Just nu är hon skadad och går på medicin som lagts i godis och hon slutar sonika äta det godiset efter några dagar, så godismöjligheterna minskar :smirk:

Annars är jag ganska restriktiv med godis, men jag får väl göra ett undantag.

Hur visar man det då? Vi har ju inte haft nån situation där hon gjort nått som kräft nått sånt, utan hon bara gör allt man säger utan diskussion. Iaf hittills. Hon har inte ens testat mig.

Min häst kan verkligen visa vem han tycker om el inte.Vem som helst kan visserligen hantera honom utan problem, men han bestämmer tex vem som får klappa honom. Vill han inte så vänder han bort huvudet (utan öronen bakåt) el så rynkar han näsborrarna demonstrativt. En del accepteras direkt andra tar det längre tid för, vissa aldrig.

Nu känner ju jag inte "din" häst men om jag var dig så skulle jag låtsas som ingenting och låta hästen komma till dig när den själv känner för det.
Hon kanske bara kollar in vem du är?

Hon visar inget tecken på att jag inte är välkommen, men hon visar heller inget som helst intresse för mig och det jag gör.
Jag känner henne ju iofs inte heller, men dom andra jag hälsat på eller varit medryttare på har iaf nosat på mig och kollat in vem jag är. Men denna är totalt nonchalant.

Ge henne tid!
Precis som vissa människor behöver en del hästar bli mer van med sin omgivning innan de öppnar sig och blir personliga.
Tre gånger är ju ingenting. :confused:

Pyssla med henne, var hos henne mycket, prata med henne mycket.
Godis tror jag inte på. :crazy: Mutor, tar bara fram tiggbeteende. Dessutom skulle jag kolla med ägaren först angående "godispolicy" innan jag börjar handmata hästen.

Jag tycker du är otålig!
Kom igen om ett halvår om hon fortfarande inte pratar med dig. :p

:o
Okej. Nej, jag brukar inte ge godis just pga tiggeririsken. Har inte så mycket tid att vara hos henne pga jobb. I annonsen skrev jag 1-4 ggr/mån, mina arbetstider är väldigt oregelbundna så därför träffar jag henne knappt 1 gång/v.

Min häst som jag numera äger var en riktig träbock i början.
Totalt jättetråkig, stog bara och hängde på stallgången och vägrade ens flytta på sig i sidled nästan vad man än gjorde.
Och idag.... Ja mer personlig häst får man leta efter :D
Idag ska han vara med överallt, han ska undersöka allt (inkl mig) och riva ner allt han ser som sitter löst och han når. Mer nyfiken häst får man leta efter.
Senast igår när jag försökte köra snöslungan (första gången i mitt liv) så skulle han absolut stå så nära staketet som möjligt = jag råkade spruta ner hela han med snö :o Men han brallade iväg som en tok, och var tillbaka lika snabbt för att fortsätta vara nyfiken.

Så sånt kan ändras ;) Jag lovar! :D

MissFideli skrev:
:o
Okej. Nej, jag brukar inte ge godis just pga tiggeririsken. Har inte så mycket tid att vara hos henne pga jobb. I annonsen skrev jag 1-4 ggr/mån, mina arbetstider är väldigt oregelbundna så därför träffar jag henne knappt 1 gång/v.
Jag tror, ingen vet egentligen, att hon tycker att du bara är en människa i mängden. Ingen speciell som hon behöver ty sig till när ni träffas så sällan. Hur skulle hon få ett speciellt förhållande till just dig? Inte taskigt menat. Det tog lång tid innan min blyga osociala flockiga häst brydde sig om just mig. Nu efter några år verkar det som han vet att jag är hans förste skötare= ägare. Och jag träffar min häst varje dag, minst. Så ha tålamod och gör roliga saker med henne så att du står ut från mängden människor.

Jag har väl inte påstått att hon ska ha ett speciellt förhållande till just mig? Jag skrev att jag ville veta hur jag får henne mer intresserad av mig.

Jag vet inte vilka sorts trähästar du är van vid, men alla dom jag pysslat mer eller mindre har iaf nosat och kollat läget.

DEt finns hästar med stor integritet som inte kommer fram och hälsar på vem som helst. Det tar lite tid innan dom tycker att du är tillräckligt intressant i deras värld. Och det är inga trähästar.
Om du ska vara medryttare till den här hästen är det väl bra om ni har ett speciellt förhållande , annars måste det bli ganska tråkigt för hästen.

Tja, jag har väl inga direkta förhoppningar att vi ska få ett så personligt förhållande på så få gånger jag hanterar henne. Men iaf ett ytligt kompisförhållande vore trevligt. Förra medryttarhsten bet efter mig ibland, det var alltid nått :devil:

Hästar har ju också personligheter. En del är väldigt öppna och lättsamma, medan andra är lite trixigare att komma underfund med. Ni behöver mycket tid tillsammans. Jag håller med Korven.

Min gamling har inte tyckt om min mamma förrän nu, åtta år senare, trots att hon morgon och kvällfodrar dem i stort sett varje dag...
:-)

Senast ändrad av en moderator:

Min nya är också väldigt neutral förutom när det gäller mat. :angel:

Han har en "trevlig" vana att se jättecharmig ut när man är 5 meter från boxen men kliver man fram till dörren ligger öronen bakåt. Sen velar han lite men ser mest sur ut. Han är inte arg och försvarar men ser skitsur ut. :crazy:

När jag hanterat honom har han varit väldigt neutral men nu efter daglig kontakt med mycket "pyssel" (sårvård och lite massage) + det vanliga har han börjat bli lite trevlig mot mig i bland. Bara så små saker som att böja nacken och nosa lite och se lite gladare ut när vi håller på på gången. :)

För många år sedan köpte jag en tvåårig ponny som var uppfödd på ridskola, henne tog det 1,5 år för att börja spetsa öronen när man tittade på henne i boxen.

Ha tålamod, jag skulle inte ge godis utan försöka hitta de ställen hon gillar att bli kliad och masserad på och bara umgås med hästen...

/// ghost

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar