Tvunget med knoppat eller ej??

LFreddy

Trådstartare
Hej det här med knoppade manar är det tvång på en viss nivå? Jag rider nu en häst som vi börjar på låg nivå på men ska försöka ta upp "så långt det går" så att säga. Men han är ett kallblod med jääääätte man så det känns ju inte som ngt man gör och klipper av all denna man, finns det andra alternativ eller är det så att det inte är tvång utan mer en vedertagen "REGEL" för att det är snyggt och praktiskt. man vill se halsens båda sidor osv men skulle "nät" eller ponnyfläta osv kunna fungera lika bra? Nu begriper jag ju att det nog fungerar alldeles utmärkt i de lägre klasserna men säg från LA och uppåt?. Har försökt läsa mig till detta men inte hittat ngt specifikt om manen bara att man inte får ha rosetter och dyligt.

Sv: Tvunget med knoppat eller ej??

Hej det här med knoppade manar är det tvång på en viss nivå? Jag rider nu en häst som vi börjar på låg nivå på men ska försöka ta upp "så långt det går" så att säga. Men han är ett kallblod med jääääätte man så det känns ju inte som ngt man gör och klipper av all denna man, finns det andra alternativ eller är det så att det inte är tvång utan mer en vedertagen "REGEL" för att det är snyggt och praktiskt. man vill se halsens båda sidor osv men skulle "nät" eller ponnyfläta osv kunna fungera lika bra? Nu begriper jag ju att det nog fungerar alldeles utmärkt i de lägre klasserna men säg från LA och uppåt?. Har försökt läsa mig till detta men inte hittat ngt specifikt om manen bara att man inte får ha rosetter och dyligt.

Nej, man behöver inte knoppa. Enligt svenska TR (som gäller på alla tävlingar t o m nationell nivå), så finns det inga krav på knoppad man. Man kan alltså tävla på alla nivåer med "lös" man. Ardennerfläta går också bra. Rutnät är olämpligt då det döljer halsens kontur så det uppskattas knappast av domarna. Anledningen till att de flesta knoppar, är för att halsens silhuett oftast blir snyggast då (men det beror förstås på hur halsen ser ut, en del hästar ser faktiskt bättre ut med oknoppad ryckt man).

Naturligtvis behöver du inte ha knoppad man! Men flätad man är nog att rekommendera eftersom domaren vill se hela hästen och inte bara halva. ;) Ponnyfläta/ardennerfläta tror jag blir bäst: det är den typen av fläta som man ser på långmanade PRE i internationella klasser (ta en titt på Fuego på OS i sommar, hans man är stylad precis så).

Naturligtvis behöver du inte ha knoppad man! Men flätad man är nog att rekommendera eftersom domaren vill se hela hästen och inte bara halva. ;) Ponnyfläta/ardennerfläta tror jag blir bäst: det är den typen av fläta som man ser på långmanade PRE i internationella klasser (ta en titt på Fuego på OS i sommar, hans man är stylad precis så).

Lite OT men.. Tyvärr har Fuegos man rykt och är numera knoppad. Skitfult.

Nu blir jag lite ledsen faktiskt. Jag har min pre knoppad på tävling och jag tycker då inte det är fult :cry:

Jag sa aldrig att det är fel/fult att PREs knoppas, däremot tycker jag Fuego var ful i det.

Jag tycker nog lite så att många av de grövre hästarna har ju också grövre halsar i regel och de tenderar att se ännu grövre ut när man knoppar dem :grin: men så är man ju mer van vid att se kallblod, pre, frieser mm med långa manar och då känns det lite som helgerån att klippa av dem. :p nu kommer aldrig jag och min pålle behöva fundera över prestigen vid ett OS hehe men det känns ju bra att kunna se snygg och pråper ut ändå även om vi trillar ur mallarna lite vad gäller ras och modell :D bifogar en bildlänk på herrn:love:

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...87560_100000738093261_1292456_444887473_n.jpg

Vilket hårsvall :love: Så avundsjuk, din har ju mer pannlugg än vad min har svans..

Jag skulle antingen göra en fläta längs mankammen eller ett rutnät. Då ser det snyggt och prydligt ut och du behöver inte rycka manen kort. Med sån underbar man och pannlugg kan du ju inte ens fundera på att ta bort det. Helt ljuvligt! och lycka till med tävlandet. Har en bekant som tävlar sin bruknordis till MSV. Det är roligt att se andra raser på tävlingsbanan.

Senast ändrad:

Haha rycka den manen AJJ ömma fingrar :P nä han får allt behålla sin gyllene man :D men kul med tips på vad man kan göra med den, han är lite för känslig och explosiv för att vara en supertrygg körhäst och jag har ju redan ett par damer som fungerar kalas så det kan ju vara kul med en "dressyr nordis" med, han verkar ju trivas på banan:laugh: men hopphäst blir han nog aldrig han är alltför orädd om benen :p:angel:
Tack för komplimanger och svar, tips mm:)

För attge ett mer vettigt svar på din frågeställning så red jag en travarnordis hingst ett tag som skulle skolas lite.
Han hade en enorm och dö häftig man, men när ni skulle vara lite prydligare så flätade jag en fläta längs med hema mankammen, sydde i garn eller satt i snoddar så det skulle hålla, men flätade den utåt så att säga. Då ser det ut som en hel fläta och inte bara halva som om man flätar innåt :)
Det passade han jätte bra i :laugh:

KL.
I TR står det uttryckligen "manen får vara flätad" vilket åtminstone jag tolkar bokstavligt som att det är tillåtet men inte tvunget att fläta manen.

Jag har ridit LA dressyr på min nordistravare, var generös med pälsglansen så manen svallade riktigt vackert. Fick inga klagomål på frissan av domarna.
Tänkte testa MSV nästa sommar (denna sommaren tävlar han C-nivå western, förhoppningsvis B-nivå i höst).

Å var roligt med en till som kombinerar dressyr med Western:laugh: jag har också varit lite inne på det men inte riktigt vågat, är väl lite rädd att det ska bli förvirrande för hästen eller ngt, jag vet inte:angel:, vi provar oss fram och ser vad vi är bra på:p tyvärr är nog jag ett större problem än hästen:crazy: har noll tävlingsnerver så har en förmåga att "over do it" när jag ska iväg på något (kanske skulle åka till ngn personlig coatch istället för lektionsridning haha:D )

Kul kul hoppas det går bra för er:laugh:

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 721
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar