Tvingas jobba under semestern vid uppsägning?

blur

Trådstartare
Om jag har en månads uppsägningstid och säger upp mig en vecka innan min semester börjar, kan de tvinga mig att jobba under semestern då av "särskilda anledningar" eller nåt liknande? Eller tvinga mig att sluta efter en vecka och få pengar istället för semester? Jag vill vara anställd så länge som möjligt ändå på pappret. Varför jag frågar är för att jag funtar på att förvarna, det känns lite fittigt att sticka sådär direkt innan semestern.
Kan tillägga att det inte är buslätt att ersätta mig, sitter på en chefposition (sjukt konstigt att jag bara har en månads uppsägningstid men det är ju dom som har satt den).
 
Sv: Tvingas jobba under semestern vid uppsägning?

Nej de kan inte tvinga dig att jobba om du redan har fått din semester beviljad. När du säger upp dig bestämmer du själv vilket datum anställningen ska upphöra. De måste ju ändå ha planerat så de ska klara sig under din semester och då har de ju en månad på sig att hitta någon ny. Jag tycker det skulle vara skönt att göra så.
 
Sv: Tvingas jobba under semestern vid uppsägning?

Det kan nog bero på vilket avtal ni har. Jag jobbade för några år sedan på en arbetsplats som gick under kommunals avtal och sa upp mig precis före semestern. Min chef sa att semestern inte gällde som uppsägningstid och att jag var tvungen att komma och jobba en månad efter semestern.

Jag kollade med Kommunal och i normalfallet var det så att man inte fick använda semestern som uppsägningstid, men eftersom semestern hos oss var "ensidigt utlagd av arbetsplatsen", dvs den stängde och vi var tvungna att ta semester under juli månad då fick semestern användas som uppsägningstid.

Så kolla vad som gäller.
 
Sv: Tvingas jobba under semestern vid uppsägning?

Om du som säger upp dig eller blir uppsagd har du alltid rätt att ta ut din semesterledighet under uppsägningstiden om den redan är utlagd och beviljad. Om semestern däremot inte redan är beviljad, kan du normalt inte få ut semester under uppsägningstiden om arbetsgivaren inte går med på det.

Det finns dock en skyddsregel i semesterlagen som ger rätt till minst fyra veckor sammanhängande semester under perioden juni-augusti. Skulle uppsägningstiden omfatta hela den perioden, har arbetstagaren alltså rätt att vara ledig minst fyra veckor i följd. För övrig tid finns det ingen sådan rätt. Den ledighet som du inte får ta ut, ska du i stället få semesterersättning för senast en månad efter anställningen upphört.

Arbetsgivarens rätt att förlägga ledighet till arbetstagarens uppsägningstid är noga reglerad i semesterlagen. Om semestern inte redan är utlagd, får arbetsgivaren inte förlägga den till uppsägningstid utan att vara överens med arbetstagaren om det. Sägs arbetstagaren upp på grund av arbetsbrist, kan arbetstagaren begära att redan beviljad semester upphävs. Reglerna gäller inte om uppsägningstiden är mer än sex månader. Då finns inga hinder för arbetsgivaren att förlägga semester till uppsägningstid och arbetstagaren har heller inte någon rätt att återta utlagd semester.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag fick erbjudande om att gå tillbaka till mitt gamla jobb i fredags. Jag älskade min f.d arbetsplats och blev tvungen att sluta då...
2
Svar
24
· Visningar
3 366
Senast: starcraft
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 879
Senast: Diabetikern
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 496
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp