Tvingas betala när häst sparkade sönder bil

(Sundsvalls Tidning)
Alnöbon Christina Dahlgren Norman fick bilen söndersparkad av en häst ute på Alnö. Trots att det var ryttaren som vinkade fram henne slipper hästen några skadeståndsanspråk. - Det här är helt vansinnigt, säger hon och vill varna alla bilförare för hästar i trafiken. Relaterat Artikelbilder...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tvingas betala när häst sparkade sönder bil

Många klagar på att bilförare är så respektlösa och visst vissa är vidriga men de flesta jag stöter på är faktiskt väldigt trevliga. Många bilförare kan inget alls om häst och vet tyvärr inte ens att de bör ta det lugnt.
En sak jag reagerat på är att de många ryttare tar för givet att den som kör blen ska visa hänsyn utan att få något tillbaka. Jag är alltid väldigt nogrann med att tacka all jag möter (om jag har chansen) som visar den minsta lilla hänsyn och då jag ofta möter samma bilar så märker jag att de blir försiktigare för varje gång de möter mig och då troligen för att de märker att jag uppsskattar det de gör. Många rider förbi med en högdragen min och då tänker nog människan bilföraren, precis som alla andra som stöter på en sådan, att "den där jäveln är en högdragen skitstövel". Hur brukar vi människor hantera högdragna skirstövlar?
Snälla alla börja hos er själva för de flesta människor vill hjälpa till och vara snälla bara man ger dem lite lite tillbaka. Som sagt det finns skitstövlar men de vänliga men okunniga är i majoritet.

Hakar på även om det kan vara lite OT då jag faktiskt är beredd att hålla med här. Jag själv är sådan som person att jag vinkar och tackar de bilar/fordon som saktar ner när jag rider, en sådan liten gest tar ju ingen energi och de flesta vinkar tillbaka.

Däremot så händer det när jag kommer körandes att jag möter andra som rider, jag saktar då naturligtvis ner alternativt stannar beroende på hur situationen ser ut. Jag ska ärligt säga att jag tycker att det är otacksamt av vissa ryttare att inte tacka. Självfallet behöver de inte vinka, göra vågen eller dylict, men en liten nick som tack är väl inte mycket begärt?

*kl*

Eftersom vi bara får läsa en sida av saken känns det inte aktuellt att i detta fallet ha en åsikt om rätt och fel.

Vi kör/rider på trafikerade grus vägar och stöter på flera bilister varje dag, de flesta hästarna är säkra och när man kör dem så brukar jag vinka fram folk, men det betyder ju inte riktigt att jag vill att de slänger i en spagge och gasar på förbi med tillhörande grussprut :crazy:

Annars är jag väldigt trevlig och tackar dem som visar hänsyn.
De som inte förstår bättre brukar jag, om hästen är säker, stanna genom att köra ut ivägen och sen tacka och vinka glatt när de stannat.

Jag har själv erfarenhet av trafiken på Alnö. Speciellt på norra sidan av ön är vägen så smal att håller inte båda parter åt sidan vid ett möte, så är det stor risk att man blir av med backspeglarna. Många kör betydligt fortare än 70, dessutom. Och respekten för hästar på den smala vägen är så låg att många ryttare inte rider där. Man ser förhållandevis lite ekipage längst med vägen med tanke på hur mycket hästar det är på den sidan av ön. Jag tycker att det är rätt att ST uppmärksammar ett sådanthär fall så att dom få ryttare som vågar sig ut för att tex, ta sig till ridhuset via vägen, blir passerade i allafall i laglig hastighet.

I Sverige är du ju aldrig ansvarig för vad din häst gör, du kan aldrig bli betalningsskyldig eller liknande. Här i Tyskland är det tvärtom. Som hästägare här "måste" du i princip teckna en försäkring som täcker de skador som din häst kan vålla en annan människa eller ägodel. Jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag skulle vilja ha det.

Här där jag bor finns det många hästar och mycket ridvägar, så folk som bor i området är för det mesta vana att möta häst längs vägen och tar det väldigt lugn.

När jag kommer med min stora pålle håller de flesta långt till sidan och vissa kör nästan i diket på motsatta sidan av vägen för att vara så långt ifrån som möjligt :rofl: även om min kuse lullar på som en liten prins. Visst upplever man att folk gör "omkörningar" lite väl nära ibland, speciellt om de får möte samtidigt så de inte kan gå över i motsatt körfält för att passera, och att man kanske önskat att de sänkt farten ytterligare när de måste köra så pass nära, men det är mest jag som får andan i halsgropen, pållen bara älgar vidare.

En tant jag mötte var tom så försiktig att hon i princip stannade på andra sidan vägen (normal-bred 70 väg där två lastbilar kan mötas utan problem). Försökte vinka fram henne och då rullade hon försiktigt förbi, stackars tant..

Har ett svagt minne av att min körskolelärare sa en gång att så länge bilens motor är igång är de skyldiga att betala oavsett om bilen står stilla.

Tycker också det är bra att hon ska VARNA alla bilförare för häst ekipage då kanske de visar lite respekt i fortsättningen.

Blev omkörd av ett par poliser på mc en gång min häst e snäll i trafiken men inte när de kör upp bakom en och sedan kör om och gasar på som bara den. Min häst svara med att vända ut häcken mot mcn och jag va beredd att smälla pisken i nacken på den jäkla polisen!

Nästa polis mc körde väääldigt sakta förbi och la komentaren men nu bryr den ju sig inte. Jag skriker nä man kanske ska visa lite hänsyn med tanke på att jag sitter på 600 kg häst som jag faktiskt inte kan kontrollera till 110%. Du kan ju hälsa din idiot kollega det! Han blev faktiskt lite röd om kinderna och bad om ursäkt...:D

Bara ena sidan av historian i artikeln..så jag undrar.. och det känns väl inte direkt som normalt hästbeteende är att sparka mot något som kör lugnt och stilla förbi?
Det jag undrade var hur det kom sig att du genom kommentaren instinktivt utgick från att bilföraren i artikeln brustit i hänsyn, trots att artikeln beskrev motsatsen.
Sedan kan det väl absolut vara en normal reaktion av en häst att sparka mot en aldrig så långsamt passerande bil, om hästen t.ex är pressad och trängd pga ryttarens agerande. Och å tredje sidan - vad är det som säger att hästen reagerade normalt?

Jag tycker ändå att den lagen är bra. Har en känsla av att det skulle tas mer risker från förarens sida om lagen var annorlunda. Bra att hon informerar fler, många verkar inte ens veta vad som gäller.

Kan bara hålla med, om det inte finns något incitament att visa extra hänsyn kommer troligen många fler av de som anser att hästar inte hör hemma på vägarna bete sig därefter. Personligen tycker jag man ska jämka lite så att det inte krävs vårdslöshet för att ryttaren/ägaren blir skyldig utan en lite lägre grad av försumlighet, men hästen är den svagare länken och det spelar inte någon roll hur bra en häst är tränad, den kan flippa ut om det blir för obehagligt.

Jag tvivlar på att jag med min nuvarande häst hjälpt till att betala självrisk för en bil, hon är så trafiksäker som det går så jag har svårt för att se den situation där bilföraren inte klantar till det ordentligt och det uppstår skador på bil eller häst. Sparkar hon efter en bil har den definitivt inte visat minimum av häsnsyn.

KL*

Jag skulle vilja påpeka för er som säger att era hästar är heeelt trafiksäkra o så... Det är ju främst de hästarna som blir riktigt farliga i trafiken. Är det något i diket eller liknande så finns det i en sådan hästs värld inte att inte hoppa rakt ut i trafiken. Medans en häst som inte riktigt gillar bilar inte ens skulle komma på den tanken.

Så jag tycker det där är lite lurigt. Lagom är bäst liksom... Men över tiden blir väl alla hästar så där trafiksäkra så ja...

Om du läser vad jag skrev så var inte mitt inlägg riktat till just dig. Men det är väl rätt självklart att om hästen är trafiksäker och blir rädd för nåt i diket och hoppar till, att hästen då hoppar rakt ut i trafiken?

Senast ändrad:

Det jag undrade var hur det kom sig att du genom kommentaren instinktivt utgick från att bilföraren i artikeln brustit i hänsyn, trots att artikeln beskrev motsatsen.

Jag läste hela artikeln på nätet. Eftersom det verkar vara infekterad stämning på Alnön (se länkade artiklar) så tänker jag att det normala "jag vill vara kompis med mina grannar och att de ska tycka det är ok med mina hästar" kanske satts ur spel, dvs anledning till att ryttaren inte vill ta "sitt ansvar", dvs helt enkelt för att bilföraren skrämt hästen med vilje. Det är ju inte första gången en artikel kanske inte speglar hela historian utan det som sålde lösnummer :grin:

Sedan kan det väl absolut vara en normal reaktion av en häst att sparka mot en aldrig så långsamt passerande bil, om hästen t.ex är pressad och trängd pga ryttarens agerande.

?? Jag vet inte riktigt vad du menar att ryttaren skulle gjort för att få hästen att sparka mot bilen ?? Har hon verkligen kört med avstånd och rimlig hastighet så finns väl ändå ingen anledning? Visst saker kan hända men det troliga är ju ändå att hästen blivit skrämd pga dåligt visad hänsyn.

Jag svarade helt enkelt baserat på egna erfarenheter och agerande. Dvs jag försöker tydligt visa att jag vill ha sänkt hastighet och avstånd och jag tackar för hjälpen när de visar hänsyn. Agerar bilisten som en idiot förklarar jag vad följden kan bli. Skulle min häst skada ngn annans egendom skulle jag ta den smällen OM de inte agerat helt galet (typ kört om i 70 knyck, nära eller tutandes) för då hade de banne mig fått stå sitt kast och hade min häst blivit skadad hade jag stämt dem :mad: .

Min valack är trafiksäker, trots det har vi landat ute i trafiken för någonting har blåst upp i kanten.
Bilarna i sig är lugnt, men det finns andra faktorer som kan skrämma.

Var någonstans står det att bilföraren kört i 70 och tutat? Hon säger att hon blev framvinkad av ryttaren och att sedan hästen sparkat mot bilen. Hade min häst gjort så hade jag skämts ögonen ur mig och nog erbjudit mig att betala självrisken.

Jag läste hela artikeln på nätet. Eftersom det verkar vara infekterad stämning på Alnön (se länkade artiklar) så tänker jag att det normala "jag vill vara kompis med mina grannar och att de ska tycka det är ok med mina hästar" kanske satts ur spel, dvs anledning till att ryttaren inte vill ta "sitt ansvar", dvs helt enkelt för att bilföraren skrämt hästen med vilje.
På så sätt. Det var det orsakssambandet jag inte riktigt kunde se; "om det står A i tidningen så är det antagligen B som egentligen har hänt".
?? Jag vet inte riktigt vad du menar att ryttaren skulle gjort för att få hästen att sparka mot bilen ??
När en häst att sparkar mot något eller någon är det som regel en reaktion på något hästen upplever som hotfullt - eller som del i ett flockbeteende, men det kan vi kanske utesluta just här. Om ryttaren exempelvis stannade med hästen i vägkanten invid en mur, bergssida eller liknande, och bilen passerade aldrig så långsamt så skulle hästen mycket väl kunna känna sig så trängd och instängd att den reagerar med en spark. Om det var så det gick till eller inte, vet förmodligen varken du eller jag. Det enda jag säger är att det är ett exempel på varför en häst skulle kunna tänkas sparka mot en bil som passerar sakta.
Skall man dra hänsynsresonemanget in absurdum kan man förstås hävda att en bilförare visar bristande hänsyn enbart genom att passera en häst, helt oavsett om ryttaren vinkat förbi eller inte.
Visst saker kan hända men det troliga är ju ändå att hästen blivit skrämd pga dåligt visad hänsyn.
Jag å min sida ser inte riktigt varför det självklart skulle vara troligare än att hästen ifråga blivit skrämd av någon av alla de saker som dagligen skrämmer även "trafiksäkra" hästar. Naturligtvis finns möjligheten att det är precis som du säger, men att spontant anta det utifrån artikeln är att spekulera ganska fritt.

Läser du vad du skrev och på kollar på vilket inlägg du svarade på så är det konstigt om du inte syftar på bland annat mig. För att undvika missförstånd så funkar "knapplån"

Hästar reagerar olika men att tro att det skulle vara en nackdel att ha en häst som är trafikvan i trafiken låter som ett märkligt resonemang. Och att utgå från att trafikvana hästar är ute och valsar i vägbanan som reaktion på något alls känns långsökt, trafikvan hästar är enligt min erfarenhet mer orädda generellt sett även om det finns undantag.

Att min häst skulle fjanta runt på vägbana för att något helt annat skrämmer henne är visserligen inte uteslutet, men då skulle vara första gången. I skritt har hon inte gjort värre saker än att rycka till eller möjligen stanna. Jag antar att detta gäller flertalet orädda sansade hästar. En häst man knappast kallas trafiksäker om den är rädd av sig i största allmänhet och håller på att skita på sig och hoppa omkring i någon större utsträckning.

Och om du tar dig lite tid och kollar igen så ser du att det mkt riktigt står "KL*" i början av mitt inlägg.
Så vad är ditt problem?

En häst som är trafiksäker är just det i mina ögon. Trafiksäker. Det betyder inte att den inte är rädd för prasslade påsar i dikena eller vad som helst vid vägkanten. Då får man lägga till andra ord i så fall.

Nu väljer du att använda ordet trafikvan istället, och det är har en helt annan innebörd, tänk på det när du skriver. Jag har bara använt ordet trafiksäker av en anledning.

Spirit: Ja det är ju precis det jag menar...

Senast ändrad:

Hon krypkörde förbi... Alltså, de flesta (om inte alla) hästar jag hanterat har blivit stressade av krypkörande bilar så jag är inte förvånad att den reagerade med att sparka. Om bilen passerar i låg fart däremot så är det lungt.

kl

En tanke bara.. För att hästen ska ha hunnit med att sparka bilen när den passerade, borde den inte ha kört lite väl nära då? Nu spekulerar jag, jag har inte varit på den aktuella platsen. Men att passera en häst på vägen räknas väl som en omkörning? Och det får man ju bara göra om det kan utföras på ett säkert sätt? Det borde väl betyda att man håller ett rejält avstånd?

Nån annan med tankar om detta?

Edit: Hade det vart min häst, ja då hade jag stått för skadan - såvida inte bilföraren agerat vårdslöst. Som jag nämnde innan i tråden så har jag vart med om en galning som tutade när han körde förbi då jag vinkat fram honom. Inte så kul.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka