Tvingas betala när häst sparkade sönder bil

(Sundsvalls Tidning)
Alnöbon Christina Dahlgren Norman fick bilen söndersparkad av en häst ute på Alnö. Trots att det var ryttaren som vinkade fram henne slipper hästen några skadeståndsanspråk. - Det här är helt vansinnigt, säger hon och vill varna alla bilförare för hästar i trafiken. Relaterat Artikelbilder...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tvingas betala när häst sparkade sönder bil

Nu har man ju inte sett båda sidor av historien men är det som det sägs här tycker jag hästägaren ska betala, oavsett vad lagen säger. Det var henoms "fel" och då tycker jag man ska stå för det också. :mad:

Varna alla bilförare för hästar i trafiken

Det låter som en god idé, varna på bara, så kanske man slipper ha en tutande bil två cm från hästens röv när man rider på vägen.

Vart kan man läsa andra sidan av historian? Eller finns den inte nedskriven?

Vet inte om den finns nedskriven, men det är väl alltid intressant.

Men hästar som sparkar sådär har inte i trafiken att göra, sedan kan alla hästar självklart reagera och blir rädda.

Trist för den som drabbas men skulle man vända på lagen skulle man ju inte våga sig ut som ryttare över huvud taget. I och för sig tycker man att fallet ovan borde klassas som grov oaktsamhet (från ryttarens sida).

Suck! Om någon kan komma på ett sätt att få bilförare att fatta att en häst ofta väger älg x 2 så kanske de började ta lite hänsyn.

Jag är tvungen att rida på grusväg varje dag för att komma ut i terräng och till ridbana. Häromdan kommer en bil i bra fart (70-väg) så jag gör som jag brukar. Går ut mitt i vägen för att få dem att fatta att de måste sakta ner. Ut sticker en dam i min egen ålder och fräser "flytta hästjäveln från vägen". Jag svarar att "jajemen, så fort du saktar ner, annars händer det en olycka". Damen går upp i falsett och skriker " Det är FAKTISKT 70 på den här vägen!". " Helt korrekt" svarar jag "men det innebär MAX 70 under förutsättning att trafik och omgivning tillåter det, dvs inte när du möter t.ex. häst eller barn på cykel". Dam blir högröd i ansiktet och skriker något som jag inte vill skriva.. Jisses. Om hon skiter i vad som händer mig och hästen borde hon åtminstone vara lite rädd om sitt eget liv...:idea:

Fick bakluckan insparkad av en lös häst på en gårdsplan. Inte heller då ansågs djurägaren ha ngt ansvar så hans försäkring ville inte betala. Han betalade ändå min självrisk.
PL

Tycker du inte att det verkar som om bilföraren i trådstarten gjorde det? :confused:

Bara ena sidan av historian i artikeln..så jag undrar.. och det känns väl inte direkt som normalt hästbeteende är att sparka mot något som kör lugnt och stilla förbi?

Fick bakluckan insparkad av en lös häst på en gårdsplan. Inte heller då ansågs djurägaren ha ngt ansvar så hans försäkring ville inte betala. Han betalade ändå min självrisk.
PL

Och min stallkompis häst satte sig i min vindruta vid misslyckat lastningsförsök (min bil låååångt från trailer). Hon betalade min självrisk - naturligtvis..

Självklart är det hästägaren som ska stå för det hela, föraren stannade ju faktiskt på sin egna magkänsla.
Här är det ju inte föraren som gjort fel, som i många andra olyckor, hade hon kört fort förbi hade det varit en grej, men nu var det ju till och med så att ryttaren vinkade fram henne.

Många klagar på att bilförare är så respektlösa och visst vissa är vidriga men de flesta jag stöter på är faktiskt väldigt trevliga. Många bilförare kan inget alls om häst och vet tyvärr inte ens att de bör ta det lugnt.
En sak jag reagerat på är att de många ryttare tar för givet att den som kör blen ska visa hänsyn utan att få något tillbaka. Jag är alltid väldigt nogrann med att tacka all jag möter (om jag har chansen) som visar den minsta lilla hänsyn och då jag ofta möter samma bilar så märker jag att de blir försiktigare för varje gång de möter mig och då troligen för att de märker att jag uppsskattar det de gör. Många rider förbi med en högdragen min och då tänker nog människan bilföraren, precis som alla andra som stöter på en sådan, att "den där jäveln är en högdragen skitstövel". Hur brukar vi människor hantera högdragna skirstövlar?
Snälla alla börja hos er själva för de flesta människor vill hjälpa till och vara snälla bara man ger dem lite lite tillbaka. Som sagt det finns skitstövlar men de vänliga men okunniga är i majoritet.

En gång vinkade jag fram en bilist, som svarade med att tuta :grin: Tack för den liksom!

*kl*

Jag skulle tycka det var intressant att veta hur många hästar i trafiken som skadar en bil "utan anledning" vs hur många hästar som blir skadade pga en bil eller bilists beteende.

För min del är det hela väldigt enkelt.
Eftersom jag vet att bilförare alltid är vållande när man träffar på en häst, tar jag det väldigt försiktigt när jag möter en häst. :angel:

Om alla visste om det skulle problemet sällan uppstå.

Mitt ena sto är lite labil i trafiken.
Skulle hon skada en bil som tagit hänsyn så är det bussigaste jag kan göra är iallfall betala självrisken.
Skulle jag vinka fram en bilist är det min skyldighet om min häst spårar ur.

Jag tycker det är skamligt att som hästägare inte ta sitt ansvar i sådana här situationer när man varit direkt vållande till olyckan. Hoppas den ansvarige ryttaren läser artikeln och hör av sig till bilisten så denne slipper stå för kostnaden.
Ibland kan jag nästan tycka att det inte är så konstigt att bilförare beter sig respektlöst när de bemöts så illa av hästfolk i gemen, inte för att det är någon som helst ursäkt men väl en förklaring ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka