Tvillingfödsel - genetiskt?

Sv: Tvillingfödsel - genetiskt?

Kan nog svara på hur det ligger till med tvillingar hos människor iaf, jag har ju tvillingar själv. Sen vet jag inte hur mycket av det som stämmer in på hästar men vissa likheter kanske det finns.

Ja, att släppa mer en ett ägg är till viss del ärftligt. Det senaste jag hörde var att anlaget sitter på X-kromosomen i XY-paret. Alltså kan det ärvas direkt från mor till dotter, men det kan också "hoppa över" en generation via en man. Som exempel, mina tvillinggrabbar (tvåäggstvillingar) kan ha fått anlaget på X-kromosomen de fick från mig, får de i sin tur döttrar så kan de föra det vidare till dem som då kan få tvillingar. Får de pojkar är anlaget borta, de för sin Y-kromosom vidare Däremot kan de INTE själva påverka om de själva ska få tvillingar, en man kan inte påverka hur många ägg en kvinna släpper.

Men det finns också fler faktorer som påverkar om man får tvillingar eller ej. Ju äldre en kvinna är, ju fler barn hon fått tidigare och ju "lättare" hon bli gravid dessto större är chansen för tvillingar. Långa kvinnor får dessutom oftare tvillingar (fast det går även om man bara är 153 cm över havet:angel:). Har man dessutom tvåäggs sen förut, då ökar chansen rejält!

Som CK säger så är enda chansen för det manliga könet att påverka om det blir tvillingar eller inte om man har långlivade spermier. Det är känt vad det gäller avel på kor att det blir tvillingar oftare efter vissa tjurar som visat sig ha just väldigt bra livslängd på sina spermier.

Däremot är jag nyfiken på hur man sett att det bara förekommer tvåäggs hos hästar!:confused: Jag vet hur marigt det kan vara att se skillnad på enäggs och tvåäggs med UL på människor nämligen. Men man kanske konstaterat det på annat sätt.

Jag har en liten vidarefråga...
inom jordbruket är det vanligare med tvillingar än på hästar (de klämmer inte äggen) och om det blir ett kviga och en tjur så är de ofruktsamma dvs de kan inte avlas på. Är det liknande hos hästar???

Jag har en liten vidarefråga...
inom jordbruket är det vanligare med tvillingar än på hästar (de klämmer inte äggen) och om det blir ett kviga och en tjur så är de ofruktsamma dvs de kan inte avlas på. Är det liknande hos hästar???

Nej det är det inte och hos nötter så är det kvigan som kan bli steril (så kallad "freemartin") medan tjuren är normal. Det beror på att det finns en kommunikation mellan fostrens blodomlopp tidigt i dräktigheten och då hanens könshormoner utsöndras tidigare än honans så påverkar de hennes könsutveckling. (om jag kommer ihåg rätt) Det behöver inte bli så alltid men det finns en risk.

Brukar anlaget ligga hos kvinnor hos oss människor? Det borde ju göra det eftersom det är vi som ska släppa till (2 ggr! ;)) äggen.

Ja, så är det. Benägenheten att släppa två ägg vid ägglossning är till viss del ärftlig, men beror också på kvinnans ålder. Det är större "risk" för tvillingar ju äldre man är.

Nej det är det inte och hos nötter så är det kvigan som kan bli steril (så kallad "freemartin") medan tjuren är normal. Det beror på att det finns en kommunikation mellan fostrens blodomlopp tidigt i dräktigheten och då hanens könshormoner utsöndras tidigare än honans så påverkar de hennes könsutveckling. (om jag kommer ihåg rätt) Det behöver inte bli så alltid men det finns en risk.

Du kommer ihåg rätt!

Jag har sett en bild på ett föl med sex ben (dött).
Det skulle kunna indikera att det är siamesiska tvillingar, dvs enäggs. Men det kan ju också vara en missbildning.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 138
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 309
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut