Tvillingfödsel - genetiskt?

Terja

Trådstartare
Kom och tänka på en sak när jag såg en massa föl på vägen hem från jobbet.

Hos människor är ju tvillingfödslar genetiskt. Men är det det hos hästar?
Och om det är det, avlar man då på en hingst som var/har varit tvilling?
Hur vanligt är det med tvillingfödslar?

Sv: Tvillingfödsel - genetiskt?

Det är till viss del genetiskt. Fullblod är mer disponibla för tvillingar än andra raser.
Anlaget brukar ligga hos stoet och inte hos hingsten.

Enäggstvillingar förkommer inte alls.
Däremot är två-äggstvillingdräktigheter ganska vanliga.
Jag tror i runda slängar att 5-10 % av de ston vi har här på vår station blir dräktiga med tvillingar.
Speciellt om hingsten har lång-livade spermier.
En förutsättning för tvillingar är ju att stoet släpper två ägg, och det kan jag tänka mig är ärftligt till viss del.
Att en tvillingdräktighet går hela vägen fram till två födda föl är väldigt ovanligt. Ston är inte gjorda för att bära fram tvillingar, vilket gör att oftast så aborteras de i mitten-slutet av dräktigheten.

Här klämmer vi alltid bort ett embryo när det är tvillingar.

Brukar anlaget ligga hos kvinnor hos oss människor? Det borde ju göra det eftersom det är vi som ska släppa till (2 ggr! ;)) äggen.

Oj är det så vanligt?

Hur stor är chansen att båda fostrena/fölen överlever?

Ingen aning, faktiskt.
Föds det ett par levande tvillingar per år i sverige tro?
Med tanke på att det borde födas upp mot 15-20 tusen föl per år i sverige så är chansen att det går vägen minimal.

fast anledningen till det kan ju bero på att det knappast inte är nån i sverige som ultraljudar och inte klämmer den ena om man ser att det är tvillingar ;)

Någon, givetvis.
Men hur många levande tvillingar föddes det för 15-20 år sen?
Inte särskilt många, skulle jag vilja påstå.
Snarare så att det var väldigt vanligt med kastningar i månad 7-8.

Har ni läst om Fridshems Ambra ( trav sto ) som fick trillingar i början av april eller slutet av mars. Alla överlevde och jag har sett en bild av henne och de tre små på ridsport24. Men har ingen annig om hur det har gått sen. Bara ville tala om att ibland sker mirakel för det måste det ha varit.

Var inte det ett aprilskämt? Fanns iaf en tråd om det här på något av forumen då.

Har ni läst om Fridshems Ambra ( trav sto ) som fick trillingar i början av april eller slutet av mars. Alla överlevde och jag har sett en bild av henne och de tre små på ridsport24. Men har ingen annig om hur det har gått sen. Bara ville tala om att ibland sker mirakel för det måste det ha varit.

Men snälla, jag trodde inte nån enda gick på det aprilskämtet.
:rofl:

Ja jag blev tvär lurad. Har inte hört att det var ett skämt:o hadde inte entanke på att det var 1 april snacka om lurad:confused:

Men snälla, jag trodde inte nån enda gick på det aprilskämtet.
:rofl:

Jodå..jag vet en ....

Ja jag blev tvär lurad. Har inte hört att det var ett skämt:o hadde inte entanke på att det var 1 april snacka om lurad:confused:

:D

...som åkte dit och det var min egen gubbe.
Och vet ni vad han sa??

-Kom och titta!! Ambran har fått trillingar. Vad är det för
j-a amatör till veterinär dom haft som missat det??????

Naffa tog med sig almanackan in till gubben där jag ringat in nummer ett.. :devil:

AM

Vaddå, du har ju också en hemma i hagen med trillingar!
fol13maj002.jpg

Bilden är tagen hemma hos CK 13/5.

Nej, han måste varit på äventyr. Här är CK's fyrlingar!
fol13maj004.jpg

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 138
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 309
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka