Tvillingar?

Sv: Tvillingar?

Men nu menade jag inte att dessa tvillingar skall användas till lite lätt debutantnivå ;).

Prestationen kommer ju senare på en ridhäst, det var det jag menade. Tex en fälttävlanshäst har ju väldigt många år på sig att "växa" i sig innan de går de högsta klasserna de är ju oftast inte bäst fören de är 14-17år

Tvillingar brukar vara senare i utvecklingen och kanske inte kan prestera full när de är 3-6år vilket tex travet vill.

Detta har jag märkt på båda mina, den store är sen men å andra sidan så är ju han väldigt stor. Dock är tanken att han skall gå hög hoppning gick ju 130cm redan som 6åring.

Den lille är planerna betydligt högre med där är det de största tävlingarna som planeras men då i fälttävlan.

Jag ville bara inflika att tvillingar inte behöver vara svagare eller klenare i kroppen och inte ens mindre vilket Lines ville påskina att ALLA skulle vara. Det är båda mina ett utmärkt exempel på för 176 resp 163 är hela spannet uppmätt på :D

Antagligen inte tillräckligt många för att göra bra statistik, det föds ju betydligt fler icketvillingar som är jävligt dåliga också om man vrider på resonemanget. Men helt klart har tvillingar en sämre start iochmed att de inte får tillräckligt i moderlivet och då kan man anta att de också har sämre förutsättningar att lyckas som tävlinghästar. Men jag tvivlar på att man har ett tillräckligt stort material för att statistiskt kunna säkerställa detta.

Är detta något man vet säkert??

Det man vet är att ett föl behöver hela livmoderns yta för moderkakan att fästa i då hästars moderkaka har kärlförsörjningen (och därmed näringen och blodet till fostret) mellan moder och foster diffust utspridd över hela sin yta. Till skillnad från nötkreatur/hundar/katter/människor där moderkakan fäster in på ett (hos nöt flera) koncentrerat område. Med två föl i livmodern så måste två moderkakor dela på livmoderns yta och får därmed inte tillräckligt med blod och näringstillförsel.

En häst är inte skapt till att bära tvillingar sen att det går bra ett fåtal gånger är en annan femma . Oftast och det finns det statistik på kastar stoet i åttonde månaden eller resorberar i ett tidigare skede. Jag tycker att det är helt sjukt att behålla två foster i magen om man ser att det är tvillingar , för stoets säkerhet ska man abortera för kastar hon i ett senare skede brukar det vara svårt att få dom dräktiga samma år och då har man kastat bort två - tre år helt i onödan + att stoet inte brukar må så där jätte bra. Sanolikheten att det kommer ut två välväxta fölungar är minimal oftast dör dom efter förlossningen och överlever dom blir det bara skit (oftast) . Har en bekant som fick tvillingar (halvblod) som var missat på ultraljudet den ena var döfödd och den andre svag , skev och sjuk det är det vanligaste. Vem tror att en elitidrottare som är uppvuxen på halverad dos näring från dag ett i magen ska bli något ? hallå gick Jesus på vattnet????

En häst är inte skapt till att bära tvillingar sen att det går bra ett fåtal gånger är en annan femma . Oftast och det finns det statistik på kastar stoet i åttonde månaden eller resorberar i ett tidigare skede. Jag tycker att det är helt sjukt att behålla två foster i magen om man ser att det är tvillingar , för stoets säkerhet ska man abortera för kastar hon i ett senare skede brukar det vara svårt att få dom dräktiga samma år och då har man kastat bort två - tre år helt i onödan + att stoet inte brukar må så där jätte bra. Sanolikheten att det kommer ut två välväxta fölungar är minimal oftast dör dom efter förlossningen och överlever dom blir det bara skit (oftast) . Har en bekant som fick tvillingar (halvblod) som var missat på ultraljudet den ena var döfödd och den andre svag , skev och sjuk det är det vanligaste. Vem tror att en elitidrottare som är uppvuxen på halverad dos näring från dag ett i magen ska bli något ? hallå gick Jesus på vattnet????

Uppenbarligen har mina lyckats. De både hoppar bra och är någorlunda korrekta i benen och friska..

Så den sista meningen tycker jag är ganska onödig att skriva

Hej ! dina är nog ett undantags fall och det är roligt att du har lyckats , men jag tycker att det är förkastligt att spara tvillingar om man ser det på ultraljud. Sedan kan man undra om det finns någon veterinär som rekomenderar att man sparar två foster i magen ?

Tycker att du disskuterar lite konstigt, för det är väl ingen som har sagt att man ska spara på tvillingar om man upptäcker dem i tid? Eller har jag missat något?

Nej det är det väll inte , men vi lever i en ganska modern tid och det är väldigt vanligt med ultrajlud i dag . av alla uppfödare i dag så använder nog minst 90 % ultraljud kanske fler och av 100 ston är ca 2 -3 stycken tvillingar vanligare en så är det inte . så igentligen behöver man inte diskutera det här överhuvudtaget . Men hon jag svarade hade tvillingar som hon tyckte var bra och jag svarade vad jag tyckte . Det jag menar är att det ska inte behövas födas några tvillingar överhuvudtaget , men det gör det och då har man antingen skitit i ultraljud eller haft en dålig veterinär.

Det behöver inte nödvändigtvis vara veterinären det är fel på. Ibland kan en tvilling vara väldigt svår att upptäcka innan det är för sent, speciellt på ston som har många cystor.

Nej det är det väll inte , men vi lever i en ganska modern tid och det är väldigt vanligt med ultrajlud i dag . av alla uppfödare i dag så använder nog minst 90 % ultraljud kanske fler och av 100 ston är ca 2 -3 stycken tvillingar vanligare en så är det inte . så igentligen behöver man inte diskutera det här överhuvudtaget . Men hon jag svarade hade tvillingar som hon tyckte var bra och jag svarade vad jag tyckte . Det jag menar är att det ska inte behövas födas några tvillingar överhuvudtaget , men det gör det och då har man antingen skitit i ultraljud eller haft en dålig veterinär.

Nu är mina födda i Tyskland och jag har inte en aning om hur och varför de "lyckats" bli till och födas..

Jag vet dock att även hur vetenskapliga och tekniska vi än så missas ibland att det är tvillingar och det har inte med "dåliga" vet att göra för de kan ligga väldigt gömda. Och om de nu råkar missa dem så finns det inte så mycket att göra åt det när de väl är födda.

Hej ! dina är nog ett undantags fall och det är roligt att du har lyckats , men jag tycker att det är förkastligt att spara tvillingar om man ser det på ultraljud. Sedan kan man undra om det finns någon veterinär som rekomenderar att man sparar två foster i magen ?

Ja vad vet jag..

Det är väl ingen som sparar tvillingar om de upptäckts. Tror nog inte att det finns någon som gör det med "flit"..

*kl*

jag har hittat en skaplig tvilling till! :idea:

Humlelibumlans pållas morsa är tvilling och tävlade på 90-talet. Happy Twin.

Resultatmässigt är ju Karma bättre men man måste ju tänka på att det är mågra år sen också. Tydligen överlevde ju båda i det fallet också eftersom de är reggade.

Den hade ju gått bra,helt klart. Men Då Karma har i alla fall en seger till räknar jag henne fortfarande som den bäst tvilling jag känner till ;).

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
301
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 2019 vann bröderna Sedin Elitkampen med Tangen Haap – som ägare. Nu har de köpt en ny kallblodsstjärna: dubble derbyvinnaren Tangen...
Svar
0
· Visningar
49
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Småbarn Vi har haft en del sjukstuga här hemma, vilket innebär mindre öppna förskolan och alldeles för mycket tv för tvillingarna på 1,5 år. Jag...
Svar
8
· Visningar
845
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka