Tvillingar?

Sv: Tvillingar?

Jag vet att i ridsporten finns det flera tvillingar som går höga klasser oavsett om båda överlever eller inte så är det fortfarande tvillingar.

Jag hade inte en aning om att det var en tvilling jag tittade på när jag köpte den lille först. Detta fick vi reda på ett år senare och då åkte jag ner till Tyskland och köpte den store också

Självklart vill man inte ha tvillingar om man kan undvika det men att generalisera att ALLA tvillingar är skit tycker jag är rätt onödigt

Självklart vill man inte ha tvillingar om man kan undvika det men att generalisera att ALLA tvillingar är skit tycker jag är rätt onödigt

Man kan ju formulera om kommentaren och säga att i stort sett alla travarföl som är tvillingar gör inget speciellt nyttigt på travbanan..
För det var väl trav det handlade om??

AM

För OlgaKlara handlar det alltid om att spotta på oss.
Hon tillhör dom där som inte vill ha dom tiotals miljonerna vi årligen sponsrar ridsporten med tror jag.

Jaha.. Naffa trodde att h*n hänvisade till även travarföl.
Verkade så insatt i just den delen..

Bifogade bilderna på hoppande hästar har ju inget med saken/frågan att göra...ju.

Vet i alla fall med tvillinghästar på ridsidan.
Det blev ett stoföl, som var snygg och normal.
Och ett hingstföl som var ett av det fulaste jag sett i hästväg. Halva storleken, knepigt humör och gräslig exteriör.

Ingen av dom gjorde nåt vettigt i sitt vuxna liv. Tror att stofölet fick nån skada och fick avlivas..

Kanske nån mer som vet nåt om nyttiga tvillingföl som visat sig på trav-ovalen??

AM

Man kan ju formulera om kommentaren och säga att i stort sett alla travarföl som är tvillingar gör inget speciellt nyttigt på travbanan..
För det var väl trav det handlade om??

AM

Om du läser mitt inlägg igen så kanske du såg vad jag skrev?

Det kan inte ha med att ridhästar väntar man längre med att träna hårdare??

Jag ställde en helt naturlig fråga.. Eftersom det finns en hel del hästar i ridsporten som är tvillingar och som presterar bra

Jaha.. Naffa trodde att h*n hänvisade till även travarföl.
Verkade så insatt i just den delen..

Bifogade bilderna på hoppande hästar har ju inget med saken/frågan att göra...ju.

Vet i alla fall med tvillinghästar på ridsidan.
Det blev ett stoföl, som var snygg och normal.
Och ett hingstföl som var ett av det fulaste jag sett i hästväg. Halva storleken, knepigt humör och gräslig exteriör.

Ingen av dom gjorde nåt vettigt i sitt vuxna liv. Tror att stofölet fick nån skada och fick avlivas..

Kanske nån mer som vet nåt om nyttiga tvillingföl som visat sig på trav-ovalen??

AM

Fast går man till TS fråga så har inte det som vare sig du eller jag skriver något med frågan att göra :idea:

Så det är ganska OT det både du och andra skriver just nu..

Jag såg detta inlägg om att tvillingar var skit och inget att ha därför gick jag in i denna tråd. I ridsporten så har man inte samma ref som ni tydligen har när det gäller tvillingar.

Hur många vet ni om som inte är födda tvillingar??

Fast det är ju en väldigt stor risk för ett sto att få tvillingar så det är ju inget att sträva efter, anser jag i alla fall?

Mitt sto hade själv tvillingar vid första dräktighetsundersökningen, jag fick välja vilken som skulle klämmas, bara att hoppas att jag valde rätt så det inte var elitloppsvinnaren som försvann...:eek:

Ja,jag tycker det vore jätteintressant att veta om jag har bästa tvillingen eller inte :D.

Jag känner bara till 2 par tvillingar och det är minimal o maximal sund samt lill inga och inga lill maggiore...ingen av dessa är väl några stjärnor :angel:

kl

Men frågan är om det har fötts tillräckligt många tvillingar för att man ska kunna säga att alla är dåliga. Men visst, jag hade ju inte blivit glad om jag fick tvillingar.
Angående föavgiften, blev det klarlagt om man fick betala två levande föl avgifter. Och om man riktig otur, och hingsten har full bok, vad händer med det extra fölet då?

För länge sedan... 70-80 talet nån gång hade en G Carlsson på Åby ett tvillingpar, Transito och Transporto som var duktiga båda två. En bekant till mig körde en av dem, kommer inte ihåg vem, första gången på banan, i sulky. Hästen slog, och sparkade av armarna på kusken... men men... De startade och var vid den tiden framgångsrika.

Fast går man till TS fråga så har inte det som vare sig du eller jag skriver något med frågan att göra :idea:

Så det är ganska OT det både du och andra skriver just nu..

Jag såg detta inlägg om att tvillingar var skit och inget att ha därför gick jag in i denna tråd. I ridsporten så har man inte samma ref som ni tydligen har när det gäller tvillingar.

Hur många vet ni om som inte är födda tvillingar??

Fast diskussionen vred sig åt prestationshållet och då är ju knappast ridhästarna relevanta i frågan..
Eller tja..jag tog i alla fall för givet att det var travtvillingar som blir kassa på ovalen...Eller det diskuterades om det.

Vad ridhästtvillingar gör har jag ingen aning om.
Kraven är ju helt olika, det måste du ju medge.
Många hästar kan ju hoppa runt på en bana men man vill inte att travarna ska göra det.. ;)
Då blir dom diskade.

Hoppa = galoppera

Man kan ju vrida på detta lite till.
Om man får dubbla Cardentoungar så kanske dessa båda är olika individer vars den ena passar bra på LA dressyr och den andra kan fräsa runt på en MSB hoppning.
Fölavgiften är ju också låg.

Men att få två travarungar och betala kanske 80 tusen och sedan veta att statistiken är kass...tja..det är då man faller in i snacket att tvilling-travarföl är kassa.

För vad ska man göra med en totalt talanglös individ vars gener enbart är avlade för en enda sak?

Visst, dom kan bli ridtravare men det var nog inte så, uppfödaren, i detta fall LInes, hade tänkt.
För i så fall skaffar hon sig en ridmärr och avlar på den för en tiondels fölavgift i stället. Och då är det säkert kul att få två.
OM det går vägen vid fölning och att samtiliga tre klarar sig helskinnade.

AM

TAQUINE DES ETANGS ,har hon fått tvillingar? Det visste jag inte.
Någon som vet hur dom verkar? Ser att ingen klarade premie i alla fall.

kl

Men frågan är om det har fötts tillräckligt många tvillingar för att man ska kunna säga att alla är dåliga.

Antagligen inte tillräckligt många för att göra bra statistik, det föds ju betydligt fler icketvillingar som är jävligt dåliga också om man vrider på resonemanget. Men helt klart har tvillingar en sämre start iochmed att de inte får tillräckligt i moderlivet och då kan man anta att de också har sämre förutsättningar att lyckas som tävlinghästar. Men jag tvivlar på att man har ett tillräckligt stort material för att statistiskt kunna säkerställa detta.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
301
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 2019 vann bröderna Sedin Elitkampen med Tangen Haap – som ägare. Nu har de köpt en ny kallblodsstjärna: dubble derbyvinnaren Tangen...
Svar
0
· Visningar
49
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Småbarn Vi har haft en del sjukstuga här hemma, vilket innebär mindre öppna förskolan och alldeles för mycket tv för tvillingarna på 1,5 år. Jag...
Svar
8
· Visningar
845
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka