Tvillingar

Corax

Trådstartare
Mitt sto ultraljudades här om dagen och det påvisade att hon var dräktig. MEN att hon hade två foster preciiis bredvid varandra.
Vad skulle ni göra i en sådan situation? Spruta och betäcka om? Vänta och se om den ena resorberades? Låta dräktigheten fortskrida?
Flera ston i henes familj har nedkommit med friska tvillingföl men hur stora är egentligen odsen att allt går bra?

Sv: Tvillingar

Mitt sto hade också tvillingar enligt ultraljudet förra året, dom satt precis intill varandra.
Veterinären dtog isär dom och klämde det ena fostret och hoppades på att det andra skulle sitta kvar och det gjorde så vi fick ett friskt stoföl här i april.

Lycka till!

jag skulle försöka klämma ett foster...
Eller vänta båda föl kan ju överleva eller ett=)..
De är ju bara och ge massa mat till stoet så hon kan ge näring till båda... Finns säkert speciella foder till tviillinggångna ston!

Största problemet är nog inte näringstillgången utan att det är stor risk för komplicerad fölning med fellägen om stoet nu går dräktighetstiden ut. Vi har ett sto som är dräktigt med tvillingar nu och det finns bara ett alternativ, klämma den ena.

ja skulle vänta 10 dagar o sen ultraljuda igen föro se om hon resorberar.
min sto hade tvillingfoster (2003) men efter 10 dagar var de bara en kvar.
ul henne idag o hon e dräktig igen =D

så mitt tips är att vänta o se vad som händer. inget resultat så kläm en .

Det är just vad vi gör just nu. Väntar och tittar. Men om det inte händer något av sig självt, så är det klämning som gäller. Att låte en tvillingdräktighet fortlöpa är inte ett alternativ.
För två år sedan hade ett annat av våra ston tvillingar, men där försvann en av sig självt inom 40 dygn.

Vi väntade och tittade och det ena försvann tycktes det! Men hon fölade var det ett ganska litet sto föl + ett dött foster ca 3 dm långt, enligt min veterinär ett under att hon inte kastade bägge fostren.

Jag skulle absolut föröka klämma ett av dom. Mitt sto miste båda sina i april, båda dog direkt vi födslen....

Det är väl bara nån promille av tvillingdräktigheterna som slutar lyckligt, så varför ska man utsätta stoet för en kastning mitt i dräktigheten?
Man betäcker väl sitt sto för att få föl, och risken är väldigt liten att det blir så om man låter det vara....

Och du, näringen räcker inte till även om stoet får mat....

Tack för alla era svar!

Det är nu så att min häst är ute på foder... Fodervärdens veterinär sprutade hästen utan att ens blinka. Enligt vet. var det inte ens någon ide att försöka klämma. Detta var på 16-dagars ultraljudet.
Dessutom är det fodervärdens första dräktiga sto och nu måste hon betäcka om och åka långt med stoet...
Tycker det känns FEL av veterinären att bara säga att det var bäst att "spruta bort" fostrena...

Nåja, inte så mycket att göra åt nu...

Satt fosterblåsorna så tätt att det inte gick att ta isär dom var det nog rätt beslut att ta bort dom.
Man kan jämföra dom med såpbubblor som sitter ihop, svårt at punktera en utan att båda spricker.
Hade ni väntat och hon resorberat båda så finns ju risken att hon inte kommit igång och brunstat nåt mer i år.

Det kan man ju fråga sig?
Om man misslyckas och klämmer en så är den andra borta efter två dagar, och då kommer den nya brunsten efter ytterligare ett par dagar. (för det mesta)
Antagligen så var veterinären osäker, eller så satt de så tätt att det mer såg ut som en stor fosterbåsa med skiljevägg, då går det INTE att dela dom.

Absolut gå in och försöka klämma ett ägg.
Skulle aldrig medvetet våga chansa med mitt sto...
Fråga Aldente igen hur hennes sto sörjde förra årets dödfödda föl... Riskne är alldelles för stor vid tvillingar!
PP kastade tvillingar i nionde dräktighetsmånaden för tre år sedan, och hon var så tagen efteråt...
Hon var ändå u.ljudad på 90 dygn utan att de såg att det var tvillingar!!!

Det är inte alls "bara och ge massa mat till stoet så hon kan ge näring till båda", verkligen inte!
Stoets livmoder är inte konstruerat för att kunna försörja två foster.
Tvillingfödslar slutar sällan lyckligt, om de ens kommer så långt att de föds.
Jag tycker att du borde vara betydligt mera påläst innan du klämmer ur dig käcka råd till folk!

Hade sto som kastade tvillingar i 10 månaden och jag garanterar dej att det är INTE en rolig upplevelse.Dessutom så blir det ju fruktansvärt synd om stoet som blir helt lurad på sin fölis.

Ja jag tycker det jag också...
Och enligt fodervärden så sa veterinären att det var två ägg som satt precis intill varandra.
Men nu spelar det ju ingen roll.

När jag var in med stoet så hade hon två ägg. En 3:a och en 4:a nära varandra... borde man inte redan i DET stadiet eliminera risken för dubbelbefruktning? Eller låter man alla folliklar vara kvar för att öka chansen till dräktighet?

/Corax som INTE är haj på det där med blommor och bin =)

håller med FT_ryttare ;) Det sto jag rider är dräktig med tvillingar ( 16 dagar) ska in igen på måndag och hoppas att hon då har resorberat det ena fostret annars blir det att vet får gå in och klämma.
Henne som det nog skulle vara svårt att få dräktig "suck"

Morotsbiten skrev:
De är ju bara och ge massa mat till stoet så hon kan ge näring till båda... Finns säkert speciella foder till tviillinggångna ston!

Ditt sto kastade ju i sjunde månaden efter att hon tappat hull. Det var visst inte bara att ge massa mat till stoet? Det var ju inte ens tvillingar. :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Stereo
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 762
Senast: Packipim
·
Avel Jag är intresserad av hur ni som sysslar med avel ser på det här med antibiotikaanvändningen inom hästaveln? Ingen kan väl ha undgått...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 288
Senast: Hedinn
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18