Tvillingar

Sv: Tvillingar

Jag hade samma problem förra året. Tvillingar som satt nära varandra. Vet ville till att börja med spruta bort dem men då säsongen var slut (17 augusti) så valde vi att vänta några dar för att se vad som hände. När vi kollade henne på fredagen samma vecka (ca 3 dagar emellan) så kunde vet inte se mer än ett foster. Hon blev efter det kollad 2 gånger till med en vecka mellan gångerna. Man kunde bara se ett foster. Vid 90 dagar syntes också bara ett foster. Har dock för mig att det är svårt att se om det är tvillingar vi 90 dagar. Det finns nog andra här på forumet som har bättre koll på det bla Crazy och CK. De verkar väldigt duktig på det här med dräktiga ston.

Passar på att fråga om något som jag har funderat på. Läste i tråden att vet hade missat en tvillingdräktighet. Hur pass vanligt är det inte upptäcks? Kan min ha tvillingar fast hon är kollad så ofta? Tänkte på att hon är så stor och verkar så trött (tröttheten har säkert att göra med att magen är så stor men ändå)?

Med vänlig hälsning

Fundersamma hönsmamman Tora

Senast ändrad:

Morotsbiten skrev:
jag skulle försöka klämma ett foster...
Eller vänta båda föl kan ju överleva eller ett=)..
De är ju bara och ge massa mat till stoet så hon kan ge näring till båda... Finns säkert speciella foder till tviillinggångna ston!

:o :o

Du har inte varit i avelsbranschen speciellt länge va???? :crazy:
VAddå speciellt foder till tvillinggågna ston.. :mad:
Och varför i hela fridens ge ett sådant korkat råd som att "vänta" ???

AM

Mitt sto kollades 4ggr och ändå så hade hon tvillingar......
Vet såg det vid första kollen men vid dom andra 3 så såg han inga tvillingar, tyvärr var det tvillingar ändå :cry: så man kan absolut inte vara säker på att det bara är en förren den är ute!

Nej nu blir jag jätteorolig. Hon som är så rund och stor. Tänk om det är tvillingar. Jag har ju inte sett några fosterrörelser men eftersom hon som har en jättesöt dansande flodhäst som avatar (minns ej hennes nicknamn :o) skrev att hon nästan aldrig hade sett några rörelser på sina hästar så tänkte jag inte mer på det. Men tänk om det är döda/halv döda tvillingar i magen.

Suck..... ännu en till grej att oroa sig för. Hoppas att hon fölar snart så att man i alla fall vet.

Med vänlig hälsning

Oroliga hönsmamman Tora

Tora skrev:
Passar på att fråga om något som jag har funderat på. Läste i tråden att vet hade missat en tvillingdräktighet. Hur pass vanligt är det inte upptäcks? Kan min ha tvillingar fast hon är kollad så ofta? Tänkte på att hon är så stor och verkar så trött (tröttheten har säkert att göra med att magen är så stor men ändå)?

Med vänlig hälsning

Fundersamma hönsmamman Tora

Jag kan dela med mig av min "erfarenhet" av tvillingföl... Mitt halvblodssto betäcktes och var dräktig, allt frid och fröjd. Hon kollades på 18 dygn och 90 dygn, vet såg ett foster och allt var bra!
MEN stoet blev sååå trött efter 9:e månaden flåsig och svettades för det minsta samt att hon hade koliksymptom stup i ett, hon mådde inte alls bra... och jag var övertygad om att hon skulle kasta. Men hon kämpade på och fölade på dygn 327... när hon var ensam.
Hon fick två lika stora hingstföl ca: 85 cm höga, men bara den ena av killarna överlevde och blev "stor och stark" han är idag 165 cm hög och maffig. Men det var strul under uppväxten, svårt att nå upp och dia, frös mycket (tröja på) samt växte så kraftigt att han fick reaktioner i tillväxzonerna, iofs bra idag. Men jag skulle inte chansa på att låta ett sto bära fram tvillingar om jag visste att det var det... det var min erfarenhet. :)

Det var ju inte tanken. Det var vet som ansåg att det bara fanns en kvar=inga broblem. Hade hon inte reabsorberat (stavning?) eller det gått att klämma en så hade vi sprutat bort dem. Det var bara för att allt såg normalt ut som vi ej avbröt dräktigheten.

Med vänlig hälsning

Nu på riktigt oroliga hönsmamman Tora

Jag har varit med om en liknande situation. Jag köpte ett sto -00, som hade haft fyra föl tidigare. Vid ultraljudningen innan ägglossningen visade det sig att hon hade två ägg. Veterinären sa då att det är väldigt vanligt med två ägg (ca var 7:e brunst) och risken att hon skulle få ägglossning på båda två samtidigt var väldigt liten. Hon betäcktes och vi såg bara ett foster vid 17 dagar. Vi ultraljudade henne dag 34 igen och såg då till vår förskräckelse att det var tvillingar. Han försökte då att trycka bort den ena, men det gick inte. Vi försökte då med abortsprutor, men det gick inte heller!!! Tydligen producerar kroppen ett hormon efter dag 40 som gör att det är väldigt svårt att få bort det med sprutor... Efter ngra månader ultraljudades hon igen och då var båda borta!!! Året efter gjorde vi ett nytt försök: 1a ggn- två ägg, blev dräktig på båda och båda försvann vid tryckning. 2a ggn- ETT ägg, men ägglossningen tog för lång tid och det resulterade i inflamation och ingen insemination... 3e ggn- två ägg, blev dräktig på båda men inget resultat vid tryckning... Vid detta laget var jag väldigt upprörd och förtvivlad så jag bestämde mig för att låta det vara. 11 månader senare kom han ut - frisk och kry - min underbara I-Type!!! :bow: Jag kan säga som så att det var inte 11 lätta månader. Att inte veta om det var en eller två under alla dessa månader och med vetskapen om att allt kan gå åt h...vete så hann jag ångra mig både en och två ggr!!! Jag skulle ALDRIG göra om det igen!!!

Så tydligen är det väldigt vanligt med dubbla ägg, men inte att båda lossnar samtidigt. Dessutom ligger det i generna hur ofta de får dubbla ägg. Jag ringde förr ägaren till stoet, men hon hade aldrig haft samma problem - naturlig betäckning. Det man bör tänka på är att det oftast inte ultraljudas vid naturlig betäckning!!! En medhjälpare på stuteriet hade en häst som hade kastat tvillingar i tionde månaden, men den hästen hade inte varit större än vid tidigare dräktigheter! Dessutom var mitt sto ENORM under sista månaden. Jag fick linda benen varje dag för att hon svall upp så mkt. Dessutom fick jag leda omkring henne för att hon stog stilla hela dagarna...

Pust... detta blev ett väldigt långt inlägg...

Man kan inte klämma folliklar. Det är ju vätskefyllda "blåsor" i äggstockarna som innehåller ett litet ägg (stort som ett sandkorn). Det man senare klämmer är ju ett befruktat ägg i livmodern. Det är ju inte samma sak.

Det är jag väl medveten om...
Om jag skrev så så var det inte alls meningen.
Alla lider vi av sinnesförvirring mellan varven. :D

*lånar knapp*

Hur vanligt är det att tvillingföl överlever??

Min lilla Tysk är tvillig, dock inte så stor då ca 160cm.

Både han och hans bror överlevde, brodern är 170cm :eek:

Lite kuriosa är att båda tävlar idag och min lilla har kvalat in till Falsterbo 5års.

tvillingtysken

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Stereo
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 762
Senast: Packipim
·
Avel Jag är intresserad av hur ni som sysslar med avel ser på det här med antibiotikaanvändningen inom hästaveln? Ingen kan väl ha undgått...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 288
Senast: Hedinn
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18