Tvillingar, ärftlighet

Kiwifrukt

Trådstartare
Gästspelar lite här inne från ÄU då jag inte har barn och inte brukar hänga här. Men jag tänkte att detta nog är rätt forum för min fråga, hoppas få lite klarhet..

Jag undrar, hur ärftligt är det egentligen med tvåäggstvillingar? Är inte det väldigt ärftligt? Googlade på det, och det stod att ärftligheten var hög. Min gamlamormor fick två tvillingpar, tvåäggstvillingar, däribland min mormor, men mormor har inte fått tvillingar och ingen av hennes barn heller (har visserligen en moster som inte skaffat barn än.)
Är risken/chansen då mycket större för mig och min syster att någon av oss får tvillingar? Vad jag förstått så ärver inte pojkar förmågan eftersom det är kvinnan som har en benägenhet att släppa två ägg samtidigt?
Jag har alltid varit facinerad av tvillingar, skulle gärna få det själv, och är bara väldigt nyfiken. Hoppas någon här inne vet?

Sv: Tvillingar, ärftlighet

Ärftligheten ligger väl i att om man har tvillingar i släkten (arv mor till dotter ) så är det hög chans att man också släpper två ägg istället för ett, sedan ska ju dessa två bli befruktade också för att det ska bli tvillingar :)

Så tolkade jag olika texter när jag googlade.

Det är ju, som du säger, bara tvåäggstvillingar som är ärftligt eftersom att enäggstvillingar uppkommer spontant. Och det är bara på kvinnans sida det är ärftligt. (däremot kan en pappa föra över själva genen till sin dotter).
Så om din mormor är tvåäggstvilling och dessutom har syskon som är det så borde det vara större chans (i det här fallet eftersom att du faktiskt vill ha tvillingar) att du också kan få tvillingar än en som inte har det i släkten alls.
Men det är ju också som Calazirya säger att sen ska ju faktiskt båda äggen befruktas.

Så har iallafall jag uppfattat det om man ska dra det lite kort, min farmor är tvåäggstvilling så därför har jag läst på litegrann nu när jag är gravid.

Jag har lärt mej att tvåäggstvillingar är ärftligt i tredje led men trots att både morfar och farmor var tvåäggstvillingar fick jag bara en!

På sin pappas sida är det ju tredje ledet som gäller (förutsatt att vi pratar om mamman)

Ja men du kanske släppte två ägg, men bara ett blev befruktat ..

Det är ju släppet av ägg som är ärftligt :)

Det blir ju inte automatiskt tvillingar varje gång man blir gravid bara för att man råkar ha anlag för tvillingar... Det är ju inte särskilt vanligt med mer än ett tvillingpar/familj även om det finns flera barn.

Jag har lärt mej att tvåäggstvillingar är ärftligt i tredje led men trots att både morfar och farmor var tvåäggstvillingar fick jag bara en!

På farmors sida i släkten har vi tvåäggstvillingar i fem led i rad, från farmors far/morföräldrar och ner till mitt led, så nog kan man få i varje led...

jag vet inte hur ärftligt det är men min mormor fick 2 äggs tvillingar, och jag va gravid med 2 äggstvillingar men råkade ut för en hästolycka där jag miste ena fostret och fick abotera det andra pga. komplikationer som blev.

när jag läste genetik i höstas så fick vi lära oss att:
chansen att få tvåäggstvillingar ökar när:
det finns i släkten, kan dock endast nedärvas från mammans sida
så även om pappan är tvilling/trilling osv kan inte det föras vidare.
risken för att få tvåäggstvillingar ökar oxå med ju äldre du är när du skaffar barn.
chansen att få tvillingar är mellan 1-3% på 100 graviditeter.
IGF-nivån har oxå betydelse, finns i mjölk, och enligt studier har de kvinnor som dricker och äter mjölkprodukter har 5 gånger större chans att få tvillingar. IGF gör äggstockarna känsliga för hormonet FSH som ökar ägglossning.
genöverföringen för tvillingfödsel går vidare fram till det kommer till en man där kapas det.

i våran släkt har har 3/6 syskon i min farmors familj tvillingar (endast tvåäggs)
min pappa har alltså 6 kusiner som är tvillingar.
min mamma har 4 tvillingpar i kusinledet som oxå de är tvåäggstvillingar, tvillingenen kan jag bara ärva från min mamma.

Senast ändrad:

Fast det där med att du bara kan ärva genen från din mamma stämmer inte vad jag vet. Googlade lite och hittade detta på tvillingklubbens hemsida

"Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar."

men det stämmer ej eftrsom det är kvinnliga gener som för förmågan att släppa två ägg samtidigt vidare.
att en man som får tvåäggstvillingar är han inte påverkande det minsta ftersom det är kvinnan som släpper två ägg.
du kan ovetande bära på den genen utan att någon i din släkt har tvillingar sen tidigare för många gånger befruktas bara ett ägg.

Det är kvinnliga gener som orsakar att kvinnan släpper två ägg, men såvida dessa gener inte sitter på y-kromosomen så borde även mannen kunna föra såna gener vidare...

Det är kvinnliga gener som orsakar att kvinnan släpper två ägg, men såvida dessa gener inte sitter på y-kromosomen så borde även mannen kunna föra såna gener vidare...

Ja precis, för den sitter ju faktiskt inte på y-kromosonen.

men det stämmer ej eftrsom det är kvinnliga gener som för förmågan att släppa två ägg samtidigt vidare.
att en man som får tvåäggstvillingar är han inte påverkande det minsta ftersom det är kvinnan som släpper två ägg.
du kan ovetande bära på den genen utan att någon i din släkt har tvillingar sen tidigare för många gånger befruktas bara ett ägg.

Visst Pappan kan inte påverka det minsta om det blir tvåäggstvillingar MEN han kan föra GENEN vidare till sin dotter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka