Ramona

Trådstartare
Jag gar en fordjupningskurs i avel en dag i veckan och idag pratade vi om hormoner, injektioner, och annat tekniskt. Kom in pa detta med tvillingar, och hur vi kniper ett av forstren om det blir tvillingar. Lararen, en mycket duktig kvinna som jobbat pa Zangersheide och storre fullblodsstuterier runt hela varlden, menade pa att det inte ar bra att avla pa ett sto, som sjalv varit tvilling.
Tvilling ar ett anlag, precis som vilket annat som helst, och om en hast varit tvilling sjalv, sa ar det storre chans att den far tvillingar sjalv. Lararen menade pa att detta var negativt, och att vi numera far in fler tvillingar i avel eftersom det ar sa latt att ta bort aggen man inte vill ha
.
Men jag fattar inte vad som ar den stora grejen?? Varfor ar detta sa daligt?
Med den tekniken vi har nu ar det ju relativt latt att ta bort ett utav aggen. Och om det inte gar att ta bort aggen, sa scannar vi ju stona sapass tidigt, att det gar att abortera bada och sedan betacka om!
Jag inser givetvis att det ar battre att fa ett friskt fol, an att riskera att fa tva sjuka eller inga fol alls. Diskussionen handlar inte om ifall vi ska knipa tvillingar eller inte, utan jag vill veta vad det ar som ar sa daligt med att avla pa ston som har "tvilling-gener"?? Nar jag fragade henne tyckte jag inte att hon hade ett tydligt svar, utan repeterade att det inte ar bra att fa tvillingar.
Nagon som kan detta, har asikter eller bara vill kommentera??

Sv: Tvilling

Hon måste mena att det är bättre att slippa "knipa" det ena fostret, det är ju alltid en risk att bägge fostren försvinner, speciellt om de ligger tätt bredvid varandra. Blir man tvungen att betäcka om helt, så kan det ju bli sent på säsongen om man har otur. Annars vet jag inte vad hon menar...

Man kanske inte vill sträva avelsmässigt att få in fler ston som behöver ingrepp för att föda fram föl. Man strävar ju normalt inom avel att ha sunda individer som inte behöver speciell medicinsk vård för att få fram avkomma!

JAg blev också lite förvirrad! ;)
Jag tolkade som så att man inte
1 bör avla på en "överlevande" tvilling?
2 bör avla på ston som släpper tvillingägg?

Frågan är väl om det finns någon undersökning på om det har blivit mer tvillingfödslar i relation till att vi numer ofta sprutar igång våra ston?
Mitt sto blev sprutat en gång, då fick vi klämma det ena...
När hon inte har blivit sprutat, har det bara funnits ett ägg...

Frågan är ju om vi då skall avla på ston som behöver sprutas igång ideligen?
Infertilitet är ju icke önskvärt heller?

Eller, är jag ute och cyklar? ;)

mvh

hoppsann skrev:
JAg blev också lite förvirrad! ;)
2 bör avla på ston som släpper tvillingägg?

Frågan är väl om det finns någon undersökning på om det har blivit mer tvillingfödslar i relation till att vi numer ofta sprutar igång våra ston?
Mitt sto blev sprutat en gång, då fick vi klämma det ena...
När hon inte har blivit sprutat, har det bara funnits ett ägg...

Eller, är jag ute och cyklar? ;)

mvh

Nej, jag tycker inte du är ute och cyklar. I så fall kan man tycka att man inte ska avla på ston som sprutas igång! :)

hoppsann skrev:
2 bör avla på ston som släpper tvillingägg?[/quot]
Det var precis sa hon menade!! Att vi inte ska avla pa ston som har eventuella tvilling anlag.

Det ar faktiskt en mycket bra fraga. Jag funderade pa det sjalv ett tag och jag vet inte vad jag tror. Jag ska fraga henne nasta torsdag. Kvinnor som far fertilitetsbehandling far ju ofta tvillingar, eller fler. Men med stona sa ger vi ju dem inte fertilitetsbehandling, utan vi regulerar ju cykeln. Man startar och stoppar cykeln tills den kommer igang ordentligt. Hon kvinnor okar vi val hur aggen mar och fungerar, vi gor agglossningarna mer aktiva? Hon ston kontrollerar vi ju cykeln pa ett annat vis, eller hur?

Jo, men hur stort ar probelemt egentligen. De flesta kopare vill ju ha valacker i alla fall, sa hur stor del bryr vi oss om infertilitet nar vi egentligen stravar efter detta!! :idea:
Sedan handlar det ju om vilka individer vi far av dessa ston som ar lite mera krangliga. Fina, sunda hastar behovs det alltid mer av, sa ar stoet en mycket bra mamma, och far fina fol som mar bra ia alla lagen, spelar det kanske ingen roll om vi trilskar lite med henne. Det ar ju faktiskt bara ett par dagar varje ar, medans en avkomma maste fungera alla dagar pa aret.

Då ska jag alltså inte avla på mitt sto bara för att hon dubbelovulerar nästan varje gång, då? TROTS att hon inte sprutas igång?
Måste erkänna att det verkar en aning överdrivet att utesluta ALLA sådana ston ur aveln. Man ska inte avla på tvillingar nej - de kan ju dessutom ha svårt för att bli dräktiga. Men att stänga dem ute ur aveln bara för att de dubbelovulerar?? kanske med många dagars mellanrum dessutom - mitt sto ovulerade två ggr i samma brunst, med 5-6 dagars mellanrum, i somras. (när hon stod hos en av vårt lands främsta experter just på hästgynekologi..)

Nu har jag pratat med henne igen. Hon ar valdigt kunnig, sa ibland drar hon ivag i diskussionen och det blir FOR djupt.
Hur som helst sa sa hon att det ar vanligare att ston dubbelovulerar om de sprutas igang, men hon sa att de som sprutas igang oftast "absorberar" ett av aggen och det normalt bara blir ett agg kvar.

Det hon har emot det hela ar att vi skapar problem for oss sjalva. Och det kanske jag kan halla med om. Att de precis som Pooh skrev blir sent pa sasongen om de forlorar bada aggen och man maste betacka om, eller om man kniper ett agg och de absorberar det andra.
Dessutom blir det valdigt dyrt i slutandan om man maste scanna mer an vanligt, betacka om flera ganger osv.

Jag sjalv tycker att hon gor en lite for stor grej av det hela, men det ar min asikt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Hej... dags for "en san dar trad" for jag behover ventilera ur mig lite. 7 manader unghund, ingen traning, hog energi (tjeckiskt...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: Bewildered
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 390
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Ravishing
·
Avel Da jag aldrig har gjort dylikt men nu har en 4 aring (sto) och en 2 aring (hingst) maste man kanske gora det om jag har tankt att avla...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka