tvehågsen

N

Nossan

:confused: Se´n var det det med varför man måste ha en bomlös sadel, slå ut vargtänder även om de är stora och inte vad jag och de som känner oss nära och INTE är akademiker tycker verkar störa.kul är det? "provocerar" för jag känner mej tveksam efter barock i 9 mån.......även om jag kombinerar med annat, hoppning och skogsridning en masse. Ville ha det som stärkande hos en "kille" som var stel efter för litet ridning, men nu vet jag inte hur jag skall forsätta om det skall innebära investeringar och tvång??????Hjälp mej :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: tvehågsen

Förstår inte vad du menar, ärligt talat vem skulle tvinga dig och varför?
/T

Jag förstår hur du känner, du är inte ensam! Mitt råd är att "ta ställning".

Sätt dig ner och ta en funderar på vad det är DU känner är viktigt för DIG och din häst. Du tycker att den barocka inriktiningen passar dig bra när det gäller UTBILDNINGEN av din häst? Då så, då ska du inte sluta med det.

Det viktiga i dina funderingar tycker jag är frågorna:
Varför vill man att du ska titta på bomlösa alternativ.
Varför vill man att du ska slå ut vargtänder?

Finns det några bra argument?

Det finns massor med bra argument för än det ena och än det andra och det enda man själv kan göra är att läsa in sig på området och sedan tänka själv. Vänd och vrid på argumenten som presenteras för dig, försök se det hela från flera håll. Ta sen ett beslut grundat på den kunskap du tagit till dig. Var inte rädd för ditt beslut, och framför allt, var inte rädd för att ändra på det om du lär dig nya saker som gör att du vill ta ett nytt beslut. Och var öppen nog att se när någon annan har rätt.

Ska man hela tiden göra som andra säger kommer man alltid känna sig stressad som hästägare. Dessutom lär man sig egentligen inte speciellt mycket. Leta reda på fakta om det går, och om fakta kommer från en tillverkare av en viss produkt kan man vara ganska säker på att det faktat gynnar tillverkaren. Titta på på vad andra säger om samma produkt. Bilda dig sedan en uppfattning.

Vargtänder är väl en veterinärfråga, inte en ridstilsfråga? Och bomlös sadel? Varför skulle någon tvinga på dig en sån? Utifrån ridstil? /T_B

Klart att vargtänderna ska bort. De ställer ju till besvär om du vill ha ett bett i hästens mun, och det vill du väl?

Varför ska vargtänderna bort i 100% av fallen?
På vilket sätt är de till besvär om man vill ha bett i munnen?

Vargtänder har mindre rot än "riktiga" tänder o sitter därför lite löst o blir lätt irriterade om bettet ligger mot. Om man anser att ens häst är 100% stabil i munnen trots vargtänder finns det ingen anledning att ta bort dem.
PL

Ah. Så du menar att det inte har något som helst med om man rider barock eller modern dressyr att göra?

Tack Jegra, jag är verkligen tveksam. Kommer inte att köpa ny sadel, min är ok, men bomlös skall det ju vara... Skall ringa till en utbildad hästtandläkare som finns här i trakten (har varit reportage i lokalblaskan t o m) Bor nära Skara så det är ju inget problem egentligen att få tag på någon som kan, gäller bara att få tag på någon som verkligen överlagt kan. Talar man med en vet som oftast är av den litet äldre årgången - då blir det klapp på huvudet. Det där Peter Lundin skrev om att de oftast kan sitta litet lösa, ja det köper jag, skall ta med det i frågeställningen. Jag tycker hitintills att vi har stärkt oss. mage bakdel, min var stel i bakdel bakben efter att inte ha blvit riden så mycket alls, det är mycket bättre, stärker också de båda sidorna den svagare litet kortare men oftare i det varvet. Jag är i en brytpunkt och vet inte om jag kommer fortsätta "hela vägen fram", men jag är glad över att du håller fanan högt härinne även om man blir less... Stång och kedja skulle vi prova i nästa pass, men jag vet inte om jag vill, känns tvingande tänk om han har ont av vargtänderna. Har ju inte varit tjaffsig i munnen vare sej på tredelat (skogen) eller på rakt tränsbett (banan). Fortsättning följer. "ingen smilie passar"

Hej Nossan!

Vad gäller stången så tror jag inte att du behöver oroa dig för att den ska påverka vargtänderna. Den sitter ju längre ner i munnen än ett tränsbett, och kedjan styr ner den så att den verkar ner mot lanerna (alltså bort från vargtänderna). Har hästen inga problem med tänderna på träns, så bör det inte vara några såna problem på stång heller. Sen är det upp till dig att bedöma om din häst är mogen att börja arbeta på stång eller inte.

I övrigt så skulle jag vilja ge dig ett tvehågsenhets-tips. Försök att åka ut och titta på andra tränare och andra ryttare också, med lite olika inriktningar, så att du dels får se vad mer det finns i utbudet, och få inspiration och idéer. Jag tycker att det är vettigt att ta sin tvehågsenhet på allvar, och försöka klura på varför man känner det som man gör. Träna ska ju vara en positiv grej, både till vardags och på kurs. Och är det inte det behöver man fundera på om det är för att man har kört fast lite, eller om man kanske ska prova en annan väg.

Och, som tidigare sagts - det är DU som bestämmer över din ridning. Kräv motiveringar till sånt du känner dig tveksam till. Bestäm själv om du ska lyda råden du får eller inte. Våga prova lite innan du bestämmer dig. Fråga även andra människor om du är tveksam till att ändra något. Kan inte tränaren acceptera dina val så får ni väl gå skilda vägar då. Det finns fler!

"Stång och kedja skulle vi prova i nästa pass"
Det låter alldeles utmärkt. En häst som är stel och ännu inte färdig. Den ger efter i nacken och känns lätt att rida, men stelheterna och snedheterna försvinner inte ändå. De maskeras enbart och lurar ryttaren att tro att hästen går bra.

Var bara medveten om att att det är ett kirurgiskt ingrepp att plocka bort vargtänder o därmed får det bara utföras av vet (åtminstone måste vet vara närvarande o ta hela ansvaret).
PL

Jag känner faktiskt inte igen mig i din frågeställning. Rider "barock" eller "akademiska" lektioner och har inte uppfattat att utrustning eller min inställning behöver ändras. Eller så är jag så tjockskallig att jag inte förstår ... ;)

Rider islandshäst, och ser detta som ett utmärkt komplement för oss. Har tagit lektioner av och till under ett års tid, och det var väl i somras jag kom underfund om hur jag vill att bilden/ målet för oss ska se ut. Diskuterade det med min tränare i lördags och på den vägen kommer vi nu att arbeta.

Angående vargtänderna så är det som redan tidigare påtalats mera en veterinär fråga än något som kommer med träningens inriktning.

F ö så är jegra än mer inspirerande irl!

Jag mixar lite som det passar mig, det funkar på den nivå jag rider nu. Men någon dag när vi kan mera så måsta jag nog besluta mig om inriktning.

Kan du inte byta tränare? Så du får någon annan liten inriktning som kanske passar bättre?

Och framför allt, känns det fel så våga säga ifrån, gör inte sånnt som känns fel!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack som är 19 år gammal och som har börjat bete sig märkligt. Han har problem med tarminflammationer så motion är väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
5 721
Senast: Etienne
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
L
Hästvård Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Jag köpte min häst i maj -04, då var han ohalt men hade varit halt på HB i januari. Hur som...
Svar
14
· Visningar
1 063
Senast: Fladde
·
Ridning Rider regelbundet en 25-årig Islandsvallack och har gjort det till och från nu i ett par år. Har egentligen först på senare tid...
Svar
6
· Visningar
1 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar