Tvättstuga, tvättmaskin

Diabetikern

Trådstartare
Letar tvättmaskin och då det var flera år sen sist jag köpte någon så vet jag inte riktigt vad jag letar efter.

Enkel lättförståelig tvättmaskin. Behöver inte vara någon lyxmodell och med massa extra funktioner. Vi är 3-4 p i hushållet och tvättmaskinen behöver inte gå jämnt. När jag var inne i butik så visade de bara de dyra märkena och med massa specialfunktioner. Jag har inte en massa konstig tvätt..

Samma med torktumlare. Enkelt och lätt. Vi kommer ha ett torkrum/möjlighet att hänga kläder så torktumlare är bara ett plus och inte heller där vill jag ha värstingmodellen. Vi har klarat oss utan i 3 år men nu när vi kommer få tvättstuga nere i källaren så vill vi äve ha torktumlare.

Vad rekommenderar ni för märke/typ?

Jag har en kombinerad tvätt/tork från Hoover och den är klockren (finns ju också i separat tvätt-tork). Den är lättförståelig, inte en massa lull-lull men ändå ett par extra program som kan vara bra att ha. Kostade definitivt inte skjortan men ändå kvalité på den. Stor trumma så man kan tvätta stora lass istället för en massa mindre. :up::up:

Jag hamnade ihop med Indesit. En lokal handlare som tog in dem. Det är tydligen ett stort märke utomlands och det fanns svenska manualer och allt annat var i sin ordning.
Jag är kanonnöjd.

Jag tror de flesta är rätt OK och att man istället ska välja bort de som har sämst rykte. Få i min omgivning är nöjda med Whirlpool t.e.x......

Letar tvättmaskin och då det var flera år sen sist jag köpte någon så vet jag inte riktigt vad jag letar efter.

Enkel lättförståelig tvättmaskin. Behöver inte vara någon lyxmodell och med massa extra funktioner. Vi är 3-4 p i hushållet och tvättmaskinen behöver inte gå jämnt. När jag var inne i butik så visade de bara de dyra märkena och med massa specialfunktioner. Jag har inte en massa konstig tvätt..

Samma med torktumlare. Enkelt och lätt. Vi kommer ha ett torkrum/möjlighet att hänga kläder så torktumlare är bara ett plus och inte heller där vill jag ha värstingmodellen. Vi har klarat oss utan i 3 år men nu när vi kommer få tvättstuga nere i källaren så vill vi äve ha torktumlare.

Vad rekommenderar ni för märke/typ?

Vi har Miele tvättmaskin och Miele torktumlare. Dyr i inköp men sååååå värd pengarna eftersom den aldrig krånglar! Vi köpte tvättmaskinen 2002 och har sedan dess gått igenom två torktumlare (whirpool = värdelös samt Siemens =värdelös). De har båda lyckats gå sönder just före förlossningar och ställt till förtret och elände. Nu när vi har en Miele torktumlare så fungerar allt utmärkt igen.
Den har några funktioner jag aldrig kommer att använda men det stör inte mig. Älskar utformningen på "dammfiltret" på Mieles modeller då man drar den rätt ut och det är lätt att rengöra istället som på andra torktumlarmodeller där man drar den uppåt och det är svårt att rengöra där den suttit.

@Diabetikern: Som @tanten sa så är Indesit tydligen ett bra märke. Den lokala järnhandeln rekommenderade det när jag letade efter en kyl/frys förut. Att det inte blev det för mig var att de inte hade någon med passande mått hemma och det var lite akut (kylen i min kyl/frys hade pajat och jag var på väg till sambon samma dag).

@Sar ja är det något som ska gå sönder är det då. :)

Bror min köpte nya dyra märkestvättmaskin samt torktumlare och fick byta. Min mor köpte något mellanmärke och den har hållt. torktumlaren tog de billigaste de hittade och den verkar oförstörbar.

Allt har pajat förutom just denna ha ha

Allmänt

Tycker det är svårt att prata med säljare i butikerna runt omkring mig då jag upplever att de inte har den kollen som jag skulle önska vilket i sin tur gör mig osäker. Torktumlare där du kan se tvätten tumlas runt? Nä mina maskiner kommer stå undangömda i källaren där enbart jag och den familjemedlem jag tvingar ned för att hämta/lägga i en maskin så själva utseendet spelar mindre roll. Vill ha en bra hållbar prisvärd tvättmaskin.

Vi köpte budgetmaskiner för sju-åtta år sedan, en Elektrolux tvättmaskin för 7 kg tvätt och en Whirlpool torktumlare 8 kg (eller om det var 6 resp 7 kilo?).
De bara går och går :up: (peppar peppar, ta i trä) . Kostade 8000 kr tillsammans .

Jag har en indesit som jag är helnöjd med. Enkel att förstå, många olika program om man önskar så, men för vardagstvätten finns det enkla program som man bara trycker på en knapp för, har bra snabbtvättsprogram också. Vi köpte ny tvättmaskin i utlandet till vår lägenhet där i familjen och blev då rekommenderade indesit i affären trots att vi var inne på de lite dyrare traditionella märkena och var väldigt skeptiska till en början, men det är väldigt vanligt märke i södra Europa. Så det blev en indesit där som vi är nöjda med och när jag skulle köpa här var det inte svårt att välja.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
IT & mobiler Vi har precis flyttat in i hus och som många vet så behöver man allt som oftast byta ut vitvarorna. Vi hoppades på att slippa behöva...
Svar
9
· Visningar
2 449
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka