Tvättmaskin, vad ska man ha, kan man reparera?

trofé

Trådstartare
Igår när jag körde tvättmaskinen hemma och den gått någon timme, så kommer jag in i badrummet och ser hur det "sprakar" under den! Det liksom fräste och lös upp under den. Slog av den på huvudbrytaren. Ville sen förstås få klart tvätten... Så startade den med ett kort program på 30 minuter och stod bredvid med brandsläckaren i högsta beredskap under tiden. Inget av detta lysande eller sprakande syntes då.

Givetvis förstår jag att det inte bara är att köra den igen och hoppas på det bästa. Men går det att reparera en tvättmaskin? Det är en Hoover som är ca 6 år gammal. Kan tycka att det är lite kort livslängd. Eller är det bara att kasta ut den och köpa en ny? Vad ska man i så fall satsa på? Är alla lite billigare maskiner bara skräp? Eller finns det någon som har både ok pris och tvättar ok?

Det blir nog inget mer tvättande (med ny maskin heller) om ingen är hemma och inne.
 
Sv: Tvättmskain, vad ska man ha, kan man reparera?

Ja, det går mycket bra att laga vitvaror och tvättmaskiner. Har du tur har bara en kabelsko hoppat av och ligger i "nästan-kontakt" och bildar en ljusbåge.


MacG - som lagat massor med vitvaror och tvättmaskiner genom åren, både egna och andras, och just nu har en grovtvättmaskin i verkstan som ska få nya RC-nät och ett nytt relä och några nya kontrollampor.
 
Sv: Tvättmskain, vad ska man ha, kan man reparera?

Bör man då lämna in den där man köpte den, till någon annan eller fixa det själv? (Ja, inte jag då, men min man byter allt från bilmotorer till vvs prylar...).
 
Sv: Tvättmskain, vad ska man ha, kan man reparera?

Jag hade ingen kunskap i felsökning för 35 år sen när jag började, nu har jag en jäkla massa erfarenhet och kunskap och dessutom är den ju redan paj så testa, det kan vara nåt enkelt skitfel, som en kabelsko som skakat loss.
 
Sv: Tvättmskain, vad ska man ha, kan man reparera?

Om din man kan så kan han givetvis laga den men annars ringer man efter en reparatör som kommer hem och lagar. Du ska inte behöva köra runt på tvättmaskinen.
 
Sv: Tvättmskain, vad ska man ha, kan man reparera?

Det är ju sant att havererad är den ju hur som helst. Vi kan ju hur som börja med att koppla ur den och dra fram den och se hur det ser ut. Han var också lite inne på att det kan ju faktiskt vara så att det bara är något som skakat loss. En koll får nog bli steg ett.
 
Sv: Tvättmskain, vad ska man ha, kan man reparera?

Det hade jag inte en aning om att man kunde göra så! Att någon kunde komma hem och fixa den. Jag utgick från maximalt bök (som det brukar vara gällande laga saker...). Dessutom har maskinen en liten historia av runtkörande då det blev fel från butiken flera ggr och vi kom gång på gång hem med maskiner som inte fungerade att starta ens... Men det lät ju smidigt!

Vet du om man ska kolla där man köpt den eller om man kan ringa ut vem som helst som jobbar med detta?
 
Sv: Tvättmskain, vad ska man ha, kan man reparera?

Jag har ingen erfarenhet av just Hoover, men jag brukar laga tvättmaskiner fram till att de är strax över 15 år.
I alla fall en gång.
Om det fortsätter att strula så köper jag ny.
Jag har bara erfarenhet av Cylinda om det spelar någon roll.
 
Sv: Tvättmskain, vad ska man ha, kan man reparera?

Min sambo har bytt ut drivremmar och litet elektriska saker på mina maskiner.
Om man ser på en gång vad som är fel så gör man ju det.
Har man ingen garanti kvar så får väl reparatören skruva ihop delarna om det är lönt och man inte själv får ihop det.
 
Sv: Tvättmskain, vad ska man ha, kan man reparera?

Jag brukar ringa till den lokala reparatören.
De kan själva svara på om de reparerar just det märket.
 
Sv: Tvättmskain, vad ska man ha, kan man reparera?

Vi har så bra att den vitvarubutik vi har köpt våra grejer ifrån även reparerar så vi har ringt dem när det har varit något strul. Eftersom det inte finns någon garanti kvar på din tvättmaskin så kan du ju ringa vilken reparatör som helst. Kolla bara att det är en seriös firma. Det finns sajter på nätet där man kan kolla hantverkare. Här t.ex http://se.servicestart.com/vitvaror-hushållsapparater-installera.do
 
Sv: Tvättmaskin, vad ska man ha, kan man reparera?

Jag hade knappt tänkt tanken att reparera var ett alternativ, trodde det mer eller mindre bara var att kasta ut. Men det låter ju vettigt att i alla fall ge det ett försök, tvättmaskinen är ju på intet vis lastgammal.

Inte_Ung och TinyWiny: Det får bli en kolla med någon reparatör. Om mannen inte tror sig kunna hela maskinen på eget bevåg...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 926
Senast: BobberiBoo
·
IT & mobiler Vår nuvarande tvättmaskin har börjat sjunga på sista versen... programmen har börjat haka upp sig o s v så vi måste köpa ny. Den fanns i...
Svar
13
· Visningar
2 407
Senast: spoon
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp