Tvätta utrustning

domino

Trådstartare
Hur och hur ofta tvättar ni er utrustning. Som schabrak, sadelgjordar, benskydd, lindor, grimmor, täcken osv? I maskin för hand?

Schabrak: när de är svettiga och smutsiga, byter minst en gång i veckan. Tvättar i maskin 30 eller 40 grader beroende på schabrak..
Sadelgjord: Tvättar under vattenkran och skrubbar bort lera och svett...
Benskydd: Kör i maskin 40 grader ca 2-3 ggr per år, sköljer av efter ridturen om de blivit äckliga.
Lindor: Tvättas med schabraken...
Grimmor: Skrubbar under vattenkran när de ser för förjävliga ut..
Täcken: Utetäcken; lämnar jag in 1-2 ggr per år. Innetäcken tvättas oftare, men själv hos en kompis med grovtvättstuga :bow:

Senast ändrad:
Sv: Tvätta utrustning

Hmmm, oj nu måste man ju fundera lite... :smirk:

Schabrak: I tvättmaskin kanske var 14:e dag... Byter oftare om de är blöta och svettiga.
Sadelgjord: Under varmt vatten så ofta som det behövs (beror på vädret).
Benlindor: Inte så ofta då jag sällan använder dem när det är skitigt ute.
Benskydd: Efter varje ridtur.
Täcken: Alldeles för sällan... Tar dem oftast med högtryckstvätt eller i badkaret... :eek:

schabrak: byter typ 1 grr i veckan, tvättar de smutsiga då såkrlart.. :p
sadelgjord: har läder så jag smörjer den, dock kanske lite för sällan. ! :s hehe men kanske 1 grr varannan vecka!
benlindor: ca varannan gång de använts
beskydd: sköljer av dom under kranen när dom e lite skitiga, e dom regält smutsiga tvättas de i maskin. tvättar nästan alltid innan tävling oxå!
täcken: när de behövs. efter varje sässong iaf eller va man ska säga. sen innetäcken å så kanske tvättas 1 grr varannan månad!

Schabrak: Min häst blir sällan svettig vintertid, då byter jag ca varannan vecka. Sommartid blir det nog en gång i veckan.
Sadelgjord: Mina är av läder och jag gör rent dem någon gång i veckan.
Benskydd, lindor: Använder jag inte.
Grimmor: Har två lädergrimmor som jag skiftar med. När en är riktigt smutsig byter jag, gör rent den som är smutsig och lägger den i sadelkammaren till nästa gång.
Täcken: Utetäcken undviker jag att tvätta alltför ofta. 1-2 gånger per säsong. Innetäcken och svettäcken tvättar jag när de blir riktigt smutsiga.

Vi har tvättmaskin i stallet. :smirk:

Immer

Schabrak: Tvättar dem hemma, 30-40 grader. Byter schabrak varannan - var tredje dag.
Sadelgjord: Har bara lädergjordar, som torkas av efter ridpassen.
Benskydd: Tvättar dem i maskin
Grimmor: Lädergrimman smörjer jag, och nylongrimman får ligga i en hink med vatten när den blir allt för äcklig
Täcken: Skickar jag iväg på tvätt när det behövs

Schabrak: ´tvättar i maskin, inte så ofta faktiskt. men de märks när det behövs om de är mkt skitiga under, samt dammiga. ett som ofta ser skitigt ut är mitt svarta hjs-schabrak då dammet osv syns lättare på det
Sadelgjord: har lädergjord som jag smörjer med sadeltvål efter ridning.
Benskydd: tvättas ibland i tvättmaskin. brukar även torka av mina eskadron-skydd och i liknande material med sadeltvål på plasten - de blir jätterena :)
Lindor: tvättar jag samtidigt som schabraken, och ensamma lite oftare då de blir mkt smutsigare
Grimmor: va?? blir grimmor skitiga? nej, men ärligt talat har jag nog aldrig haft en skitig grimma! min häst är så renlig av sig, rullar sig knappt aldrig i hagen osv så de håller sig rena :P
Täcken: lämnar kanske in 1 gång/år. täckena samma som grimmor inte skitiga pga lera och rullningar, utan då enbart av lerstänk på nederkant/nedre undersida vid magen som stänker upp på täcket.

Lindorna tvättas efter varje gång jag använt dom. Schabraken blir inte så skitiga eftersom dom bara används vid tävling och nån enstaka träning. Hon har inte ens använt sitt täcke men det kommer nog tvättas väldigt sällan. Skydden görs rent pedantiskt noga efter varje gång jag har använt dom. Grimman tvättas aldrig köper en ny om den blir skitig. :D Men lädergrimman lyckas aldrig bli skitig så den har jag inte ens smörjt än. :o

Senast ändrad:

Brisse är också väldigt renlig av sig! Rullar sig bara på sommaren när insekterna är som värst :smirk: Så det är bara då jag behöver tvätta grimmor... ;)

Han har aldig rullat sig med täcke på faktiskt, förutom med sommarregntäcket då... :p

Schabrak: När de är svettiga och smutsiga, minst varannan vecka. Men om hästen blivit väldigt svettig efter bara ett ridpass så tar jag och hänger det liksom så att det får torka tills nästa gång jag ska använda det bara.

Sadelgjord: Gjorden är i läder så den smörjer jag efter varje ridpass. Tar lite vartvatten och gnuggar/drar av lite med någon sadeltvål (carry&day&martin, stübben) och så kanske varannan vecka eller något sådant gör jag extra fint mina grejer i läder och fettar in dem med typ stübben hammanolfett. Brukar även ha på lite polish från typ BR eller liknande.

Benskydd: Vid behov (när de är riktigt skitiga) men jag brukar försöka dra av dem med en svamp med vatten på efter varje ridpass annars om de är skitiga. Läderskydd sköter jag på samma sätt som sadelgjorden.

Lindor: Tvättar jag samtidigt som schabrak.

Grimmor: "Textilgrimmor" brukar jag borsta av torkadlera ifrån, ibland (någon gång per år) får de sig dock ett vattenbad ev. med såpa eller liknande. Lädergrimmor smörjer jag på samma sätt som sadelgjord och skydd.

Täcken: "Lämnar jag in" kanske 2 gånger per år till en som tvättar. Hon tar 20-25:- per täcke. Sedan impregnerar jag alltid efteråt.

VOLJOCKAR: När det behövs. Tas av sadeln och borstas efter varje ridpass.
BORSTAR: Tvättas i såpa + desinficeras 1-2 ggr/ år.
SADEL & GJORD: Tvättas med sadeltvål vid behov. Smörjs ytterst sällan.
TÄCKEN: Max 1 g/år hittills. Borstas av ut- och insida vid behov. Nye lortgrisen kommer troligen att ändra denna vana.
GRIMMOR: Lera borstas av vid behov, tvättas några gånger per år.

Schabrak:När de blivit smutsiga, kanske en gång i månaden?
Sadelgjord: Väldigt sällan...
Benskydd: sköljer av dem i spolspiltan, ibland tvättas med schmpo/tvål.
Lindor: när de blivit smutiga
Grimmor: Tvättas? de slängs när de blivit tillräckligt smutiga. :p Undantag lädergrimman.
Täcken: Utetäcken: tvättas efter varje vinter. Innetäcken/svetttäcken: tvättas när de blivit smutiga och mamma är och jobbar :angel: :D

Sadelgjorden är av läder, så den smörjer jag av när den är smutsig/lerig.

Benskydd spolar jag av om de blivit leriga, tvättar dem för hand när det behövs, det blir inte så ofta. Max en gång i månaden kanske. Har flera skydd jag använder.

Shabrak olika, på sommaren kan jag behöva byta shabrak varje el varannan dag. På vintern kanske en gång i veckan. Blir ju svettigt o blött på sommaren, men inte på vintern direkt. Beror oxå på hur hårt man rider, om hästen blir svettig.

Täcken är lite svårare att tvätta hemma. Utetäckena försöker jag bara borsta av, vill inte tvätta dem för ofta. Blir kanske efter säsongen man lämnar in dem för tvätt & impregnering.
Innetäcken använder jag inte så mkt, men svettäckena försöker jag tvätta när de blir skitiga o luktar illa.

Grimmorna brukar jag oftast bara borsta av, eller tvättar jag dem för hand när jag tvättar skydden.

Lindor & paddar tvättar jag efter några användningar.

Schabrak: Byter ofta...tvättar hemma hos mamma i hennes maskin,hehehehe...
Sadelgjord: Rider alltid med sadelgjordstunnel så jag tvättar den tillsammans med typ schabrak och lindor.
Benskydd: Kör i maskin 40 grader ca 2-3 ggr per år, sköljer av efter ridturen om de blivit äckliga.
Grimmor: Har en lädergrimma jag helst änvänder bara till och från hagen samt vid transport..tvättas precis som andra läderartiklar!Vanliga grimmor slänger jag i en tygpåse in i tvättmaskinen...spännerna brukar alltid rosta efter ett tag så de grimmorna får leva så länge det går..sedan blir det nytt..
Täcken:Lämnar in dem på tvätt i ridsportsbutik..

Schabrak: tvättas hemma i maskin vid behov, ca varannan vecka om inte mer nu på vintern, oftare på sommaren eftersom hon svettas mer och blir skitigare..
Sadelgjord: den är i läder så jag smörjer den dagen innan jag ska ut o tävla..(2-3ggr/månad under säsong) annars kan jag dra av den lite snabbt m sadeltvål om det blivit för skitig.
Benskydd: sköljer av dom emellanåt såhär i lertider (bara dom alltid är rena på insidan) stoppar in dom i tvättmaskin nån gång ibland...samma sak m finskydden
Grimmor: tvättas vid behov kanske 2-3 ggr/år hemma i maskin
Täcken: tvättas efter säsong om de är skitiga, har bara tvättat ett täcke efter min häst o det är ett stalltäcke, för hon rullar sig inte i lera så de blir aldrig spec. skitiga :bow:

cactuspower skrev:
Täcken: "Lämnar jag in" kanske 2 gånger per år till en som tvättar. Hon tar 20-25:- per täcke. Sedan impregnerar jag alltid efteråt.

Det var billigt! :eek: Vart är det? :)

Schabrak: I tvättmaskinen när det behövs. Beror på årstid och hur smutsiga/svettiga dom är.

Sadelgjord: Har bara läder, smörjs när det behövs.

Benskydd: Tvättas i hink eller kran när dom är skitiga.
Lindor: Använder aldrig lindor praktiskt taget. Så dom tvättas dom få gånger dom använts.
Grimmor: Har läder just nu, smörjs vid behov. Vanliga grimmorna tvättar jag i maskin nån gång då och då.

Täcken: Ute täcken, max 1 ggn per år. Stalltäckena när det behövs. Brukar låna mammas grovtvättstuga när det är dags och kör dom i maskin.

Just nu tvättar jag och smörjer det mesta eftersom hästen är halt och bara ska stå :cry:

Liknande trådar

Hemmet Jag läste en tråd i ett forum på Facebook där frågan helt enkelt var som ovan. Jag blev nyfiken på hur det ser ut hos Bukefalos...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 876
Senast: Liten
·
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som...
2
Svar
22
· Visningar
4 826
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 045
Senast: Wenniz
·
Utrustning Vad tycker ni är bästa sättet att tvätta täcken på? Vi har en ny större tvättmaskin på 8 kg, och hästen har 130 cm täcken. Ett sånt går...
Svar
10
· Visningar
1 980
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama