tvätta råttor, hur gör ni?

Lena

Trådstartare
har för ca 1 vecka sedan fått tre små råttor pga att deras ägare inte kunde ha dom kvar längre.
Dessa tre små herrar skulle behöva bli tvättade snart och jag undrar hur ni brukar göra... bara stryka dom med en våt trasa eller blöta ner hela råttan? och hur noga torkar ni dom efteråt, bara så man får brt den värsta vätan så dom är lite fuktiga, eller torkar ni tills dom är helt torra?
Frågar er eftersom jag självklart inte vill att mina nya mystroll ska bli sjuka...
tack på förhand

Sv: tvätta råttor, hur gör ni?

Honor brukar inte behöva badas om de inte ska ställas ut, men hanar kan behöva det ändå. Vi lät dem simma i badet med oss helt enkelt, men det var lite trögt när de ville därifrån och klöste sönder oss totalt.... :devil:
Bäst är eg. att bada dem i tempererat vatten i handfat med barn- eller hundschampol Sjölj noga och torka torrt och varmt med handdukar eller/och lagom varm fön.

Sv: tvätta råttor, hur gör ni?

Jag är så elak så jag fyller badkaret till hälften (något varmare än rumstemp) och sen tjoffar jag i den som ska bada så den får simma lite. Sen blir det upp i handfatet och på med Barnängens schampoo. Sen ner i badkaret igen och simma av sig innan det sista gnuggas bort i vattnet. Sen får de helt enkelt sitta i en handduk och torka en stund, händer att hårfönen åker fram ibland.
Undantaget är om någon är livrädd (som Sivert förut innan han lärde sig älska att bara tex), då håller jag de under rinnande vatten i handfatet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 497
Senast: Calmiche
·
Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 883
Senast: tanten
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka